• ericafriman

    Akut hjälp!! Mår dåligt

    Hej,

    jag handlade en vara från tradera för 2500kr. jag har ej mottagit varan. innan varan skickades så frågade säljaren mig om jag ville lägga till tilläggstjänsten rekommenderat men valde ej att göra det. förväntade mig att jag ändå skulle få varan. jag betalade köpet med klarna direktbetalning. nu har det gått 2 veckor och har fortfarande ej fått min vara. kontaktade klarna ab och de sa att jag skulle bestrida den, vilket jag gjort. fick idag svar från klarna ab att jag kommer bli återbetalad 2500kr och säljaren kommer få en skuld hos klarna på 2500kr. 

    säljaren har blivit helt galen nu och gjort både polisanmällan, skickat in ett krav kronofogmyndigeten samt hotar att ta detta nu till tingsrätten/domstolen. säljaren har extremt otrevlig och hotfull attityd. hon säger jag är en simpel tjuv och att jag kommer få ett helvete. jag har varit hur trevlig som helst och haft en trevlig dialog och rekomenderat att hon ska göra en reklamation hos postnord. jag mår jätte dåligt över detta och vill göra det som är rätt. jag har ju betalat för ingenting. hon säger att om detta går vidare till tingsrätten/domstolen så kommer jag få stå för massor med kostader.

    så vad tycker ni? behöver jag vara rädd för att detta går för lång? vad tycker ni jag ska göra. jätte tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Akut hjälp!! Mår dåligt
  • Mascaraklumpar

    Är varan skickad med spårningsnummer eller som vanligt brev? Om den är skickad som vanligt brev gäller inte Klarnas köp/säljskydd och då är det nog därför du fått tillbaka pengarna. Vem som är skyldig att stå för kostnaden i det fallet vet jag inte, men det är ju i så fall säljaren som valt bort det köpskydd som du borde haft rätt till. så jag kan i tycka att det är hon som borde betala. Men det är bara min egen åsikt och jag vet inte alls om det skulle hålla juridiskt. I köplagen står följande:

    "Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen."

    D.v.s., när säljaren lämnat in varan hos postnord övertar du risken för att varan tappas bort.

    Hade jag varit du så hade jag fortsatt att vara trevlig och i första hand föreslagit att ni står för hälften av beloppet var, dvs att du betalar 1250 kr till henne. I andra hand hade jag kontaktat en jurist. I min kommun finns det en jurist som man kan träffa på biblioteteket en gång i veckan och få gratis rådgivning av, kanske finns det något liknande i din kommun?

  • Mascaraklumpar

    Hur vet du förresten att hon gjort en polisanmälan och kontaktat kronofogden? Har du fått brev från dem eller är det hon som påstår detta? Har hon faktiskt kontaktat polisen så talar det för att hon talar sanning, tänker jag, men det kan ju lika gärna vara så att hon försöker lura dig och att detta är ett sätt att få dig att betala.

    Hur ser hennes omdömen ut?

  • nattuw
    ericafriman skrev 2017-11-21 23:05:32 följande:

    säljaren har blivit helt galen nu och gjort både polisanmällan, skickat in ett krav kronofogmyndigeten samt hotar att ta detta nu till tingsrätten/domstolen. säljaren har extremt otrevlig och hotfull attityd. hon säger jag är en simpel tjuv och att jag kommer få ett helvete. jag har varit hur trevlig som helst och haft en trevlig dialog och rekomenderat att hon ska göra en reklamation hos postnord. jag mår jätte dåligt över detta och vill göra det som är rätt. jag har ju betalat för ingenting. hon säger att om detta går vidare till tingsrätten/domstolen så kommer jag få stå för massor med kostader.

    så vad tycker ni? behöver jag vara rädd för att detta går för lång? vad tycker ni jag ska göra. jätte tacksam för hjälp.


    Polisanmälan kan du strunta i. Tala bara om att du inte fått varan. Krav från kronofogden bestrider du. Går det till domstol blir det ett förenklat tvistemål (googla).
Svar på tråden Akut hjälp!! Mår dåligt