• MarkrWa

    Kommunicerar du på Engelska eller Svenska?

    Du som är född i Sverige och vad gäller främst skrift då de flesta talar svenska. ( Googlesökningar efter nyheter eller information. etc...)

    Som frågan lyder; Vilket språk använder du till vardags ?

  • Svar på tråden Kommunicerar du på Engelska eller Svenska?
  • Kanttant

    Engelska, men det beror ju på att jag inte bor i Sverige. Men även när det gäller att googla saker och sådant så blir det oftast på engelska. Är väl mest van med det då jag studerat och jobbat utanför Sverige i flera år.

  • Stårschan

    Båda. Letar jag stickmönster eller recept gör jag det helst på svenska. Letar jag info om filmer och serier blir det lätt Imdb på engelska. (Bara för att ta ett exempel). Jag skulle ju aldrig få för mig att prata engelska med någon svensk person, om det inte är del av en mailkonversation som jag vet att vi måste blanda in utländska personer i längre fram. Då är det ju bäst om hela grundstoryn är begriplig för alla. Har vid enstaka tillfällen även bokat boende och beställt saker från polska och tjeckiska siter, och då är man tacksam över att de flesta websidor är uppbyggda på liknande sätt så att man förstår vad man gör fast man inte förstår allt vad som står.

  • Amidina

    Jag blandar friskt, men i vardagen är svenska alltid i klar majoritet. På nätet blir det mycket engelska, lite grann i jobbet, lite grann med gamla vänner från när jag bodde utomlands. Har sen gymnasiet vanan av att använda vissa engelska uttryck och ibland kommer jag bara på det engelska ordet för saker och då använder jag det.
    Är född och uppvuxen i svensk familj i Sverige, men har alltid älskat engelskan, lärde mig tidigt och läste alla kurser jag kunde i skolan. Flyttade till engelsktalande land i vuxen ålder, och har alltid hängt mycket på forum och i spel där språket är engelska.

  • Afterlife

    I huvudsak engelska. När jag gör sökningar så får man i regel fler resultat på engelska. När jag söker på svenska är det specifikt svenska saker jag letar efter (t ex information om orter, färdvägar eller specifika butikers utbud).
    När jag jobbar sker all konversation på engelska. Jag är egenföretagare och jobbar uteslutande mot företag i utlandet. Även om personen jag växlar mail med har svenska som modersmål måste konversationerna ske på engelska. (Kan kännas lite knasigt ibland)

  • Dr Nail

    Svenska. Jag har fördomar om folk som blandar, och som använder anglicismer i tid och otid. De tror att de är bra på engelska, men i verkligheten är de lika svaga på engelska, som de är på svenska. Bättre att behärska ett enda språk.

  • MarkrWa

    Kanske är det lätt att blanda ihop denna tråd med känslouttryck på engeska wtf, shit,cool,najs,prutt osv.whatever slang samt behövliga tillskottsord där bättre saknas Men egentligen var frågan bara om du t.ex kommunicerar mer internationellt på engelska än svenska, chattar, gör inlägg eller söker efter udda info. I min familj har vi senaste 7 åren succsivt lämnat svenska språket till fördel för engelska. Så här kan det de ut; Podar och TV -Blandat

    Infosök-Engelska enbart

    Kommunikation och Chat-Engelska enbart

    Slösurf-Engelska ( gäller ej familjeliv ler )

    Egna anteckningar - blandat

    Tal -98 procent svenska 2 procent Engelska hjälputtryck

    Kan vars kul och se hur det påverkat gemene man....

Svar på tråden Kommunicerar du på Engelska eller Svenska?