• Äldre 22 Nov 01:50
    3514 visningar
    11 svar
    11
    3514

    Myndighets värdering av egendom - juridik

    Myndighets värdering av egendom - juridik

    Jag studerar ett intressant fall i min bekantskapskrets...

    Jag undrar vad det finns för lagstiftning som reglerar en myndighets värdering av egendom, exempelvis en bil.

    Nämnda person fick sin bil bortbärgad. Inget konstigt med det, han vet varför och det har stöd i lagstiftning.
    Men sedan kommer det märkliga. Personen hoppades att bilen skulle kunna lösas ut alternativt säljas av myndigheten eller kronofogden och pengarna skulle betala bärgningskostnaden samt eventuella andra skulder. Personen menar på att bilen är värd i alla fall X0 000 kr.
    Istället väljer myndigheten att direkt skrota bilen och skickar sedan en faktura på bärgningen. På frågan om värdering hävdar myndigheten att det inte finns någon lagstiftning som reglerar det.

    Om en myndighet har lagstöd att hämta upp och forsla bort egendom, vad säger då om hur myndigheten ska värdera egendomen och eventuellt sälja den eller förvara den och låta ägaren lösa ut den, istället för att myndigheten gör det enkelt för sig och slänger grejerna och sedan lägger transportkostnaden på ägaren?

    Det skulle kunna vara så att ägaren till egendomen har skulder som ska drivas in, som i nämnda fall.

    Jag har sökt på nätet, men det enda jag hittar är lagar och förordningar om flyttning av fordon i vissa fall (länkar nedan). Där talas om "ringa eller inget värde", men närmare definition av det finns inte och jag hittar ej heller något om hur en sådan värdering ska ske.

    Frågan har även ställts till berörd myndighet, men de har inte kunnat visa vart sådant regleras i lag.

    Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall
    Svensk författningssamling 1982:198

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-1982198-om-flyttning-av-fordon-i_sfs-1982-198

    Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall
    Svensk författningssamling 1982:129

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1982129-om-flyttning-av-fordon-i-vissa-fall_sfs-1982-129

    Finns det någon här som är kunnig i juridik på området eller är duktigare att söka informationen än vad jag är?
  • Svar på tråden Myndighets värdering av egendom - juridik
  • MrC
    Äldre 22 Nov 07:58
    #1

    Tja!
    Det var länge sedan. Allt okej?

    Jag kan tipsa om lawline.se
    Ställ din fråga där och jag tror du får ett bra svar.

    Jag har dålig kunskap om sakrätt, men om du inte får svar på Lawline kan jag gräva lite senare. Min specialiteter inom juridiken lutar mer åt förvaltningsrättens områden.

  • Äldre 22 Nov 09:39
    #2
    MrC skrev 2017-11-22 07:58:47 följande:

    Tja!
    Det var länge sedan. Allt okej?

    Jag kan tipsa om lawline.se
    Ställ din fråga där och jag tror du får ett bra svar.

    Jag har dålig kunskap om sakrätt, men om du inte får svar på Lawline kan jag gräva lite senare. Min specialiteter inom juridiken lutar mer åt förvaltningsrättens områden.


    Tack för tipset. Jag har redan skickat dem frågan, men de besvarar 500 frågor i månaden och har fått 1800 frågor...
  • Äldre 23 Nov 19:40
    #3

    puffar

  • Anonym (Fiat)
    Äldre 24 Nov 10:01
    #4

    Innan jag börjar leta/ge förslag var du kan leta undrar jag om du kan berätta lite mer om själva situationen.

    Var stod bilen parkerad till exempel? Och har myndigheten hänvisat till någon form av rättsstöd för sin initiala åtgärd att forsla bort bilen?

    Det känns spontant allvarligt att myndigheten inte kan ange lagstöd för sin åtgärd eftersom alla åtgärder som påverkar enskildas situation måste ha lagstöd, särskilt när det som i det här fallet handlar om myndighetsutövning (dessutom en form av expropriation där egendomsskyddet är i fokus).

  • Äldre 24 Nov 22:59
    #5
    Anonym (Fiat) skrev 2017-11-24 10:01:47 följande:

    Innan jag börjar leta/ge förslag var du kan leta undrar jag om du kan berätta lite mer om själva situationen.

    Var stod bilen parkerad till exempel? Och har myndigheten hänvisat till någon form av rättsstöd för sin initiala åtgärd att forsla bort bilen?

    Det känns spontant allvarligt att myndigheten inte kan ange lagstöd för sin åtgärd eftersom alla åtgärder som påverkar enskildas situation måste ha lagstöd, särskilt när det som i det här fallet handlar om myndighetsutövning (dessutom en form av expropriation där egendomsskyddet är i fokus).


    Själva bärgningen/bortforslingen är så vitt jag förstår inget som kan ifrågasättas i sammanhanget och det var inga problem att hitta lagstiftning som gav stöd för det (vilket jag också tar upp i trådstarten med länkar till nämnd lagstiftning).
    Jag tolkar det som att bilens ägare upplevde att situationen var sådan att bortforsling kunde ske med lagstöd enligt vad som tidigare är nämnt.

    Det är vad som hände med fordonet efteråt som det är lite luddigt kring skälen och jag inte hittar någon lagstiftning som reglerar det.

    Till saken hör också att man ändrade lagen för några år sedan för att komma åt sk "målvakter" som kunde stå som registrerade ägare på mängder av fordon som man sedan inte brydde sig om att betala olika avgifter för. Lagändringen medför att myndigheter kan beslagta fordon som det finns skulder kopplade till, för att kunna sälja fordonet på exukutiv auktion och låta pengarna betala av skulderna, även om fordonet sålts och har ny ägare. Detta gör att en person som har problem med ekonomin, kanske inte klarat att betala för parkering, skatt, försäkring mm och skulle behöva sälja bilen, inte kan göra det för att marknaden för fordonet är dödat. Ska man ha och tillämpa en sådan lag borde ett fordon med skulder alltid säljas och aldrig skrotas, om det inte är mer eller mindre värdelöst (typ under 10 000 kr i värde).
  • Anonym (Fiat)
    Äldre 24 Nov 23:59
    #6
    Tom Araya skrev 2017-11-24 22:59:17 följande:

    Själva bärgningen/bortforslingen är så vitt jag förstår inget som kan ifrågasättas i sammanhanget och det var inga problem att hitta lagstiftning som gav stöd för det (vilket jag också tar upp i trådstarten med länkar till nämnd lagstiftning).

    Jag tolkar det som att bilens ägare upplevde att situationen var sådan att bortforsling kunde ske med lagstöd enligt vad som tidigare är nämnt.

    Det är vad som hände med fordonet efteråt som det är lite luddigt kring skälen och jag inte hittar någon lagstiftning som reglerar det.

    Till saken hör också att man ändrade lagen för några år sedan för att komma åt sk "målvakter" som kunde stå som registrerade ägare på mängder av fordon som man sedan inte brydde sig om att betala olika avgifter för. Lagändringen medför att myndigheter kan beslagta fordon som det finns skulder kopplade till, för att kunna sälja fordonet på exukutiv auktion och låta pengarna betala av skulderna, även om fordonet sålts och har ny ägare. Detta gör att en person som har problem med ekonomin, kanske inte klarat att betala för parkering, skatt, försäkring mm och skulle behöva sälja bilen, inte kan göra det för att marknaden för fordonet är dödat. Ska man ha och tillämpa en sådan lag borde ett fordon med skulder alltid säljas och aldrig skrotas, om det inte är mer eller mindre värdelöst (typ under 10 000 kr i värde).


    Ja, eftersom det verkar bero på hur myndigheter uppfattar fordonet (och var det stått någonstans) har det betydelse.

    Om vi utgår från att det rör sig om ett fordonsvrak (1 § 1 st. 3) som stått parkerad i skogen står följande i 3 § 2 st: "Fordonsvrak skall i stället skrotas eller undanskaffas på annat sätt, så snart det lämpligen kan ske. I beslut om flyttning skall anges om fordonet är att anse som fordonsvrak". Och enligt 6 § 2 st. att "Fordonsvrak som har flyttats tillfaller omedelbart kommunen eller staten".
  • Äldre 25 Nov 04:02
    #7
    Anonym (Fiat) skrev 2017-11-24 23:59:43 följande:
    Ja, eftersom det verkar bero på hur myndigheter uppfattar fordonet (och var det stått någonstans) har det betydelse.

    Om vi utgår från att det rör sig om ett fordonsvrak (1 § 1 st. 3) som stått parkerad i skogen står följande i 3 § 2 st: "Fordonsvrak skall i stället skrotas eller undanskaffas på annat sätt, så snart det lämpligen kan ske. I beslut om flyttning skall anges om fordonet är att anse som fordonsvrak". Och enligt 6 § 2 st. att "Fordonsvrak som har flyttats tillfaller omedelbart kommunen eller staten".
    Jag blev tvungen att förhöra mig om lite mer detaljer och fick tillåtelse att ta upp dem här...

    Personen hade använt bilen för att ta sig till och från en aktivitet. På hemvägen tog bensinen slut, så den parkerades på en infartsgata till ett bostadsområde i grannkvarteret. Då ekonomin var så pass dålig att personen tvingats ansöka om ekonomiskt stöd av kommunen och tjänstemännen där uppmanat till att göra sig av med bilen ansåg personen att det inte var någon idé att be om pengar till bensin att flytta bilen. Dessutom hade personen blivit av med sin hyrda parkering, så egentligen fanns inget bra ställe att parkera på.
    Personen tänkte då att det kanske var skitsamma om fordonet transporterades bort och sedan såldes. Att fordonet skulle betraktas som ett "vrak" fanns inte i tankarna. Jag har tittat på bilder, både personens egna och de kommunen tog och de visar inte ett vrak. Jag har dessutom sett bilen själv med egna ögon flera gånger, sista gången någon eller några månader före händelsen. Jag vet också vilken utrustning bilen har som påverkar värdet. Enligt personen har inget hänt fram till bärgning som påtagligt försämrat bilens skick.

    Jag kollade annonser och frågade runt bland folk som kunde modellen vad värdet kunde ligga på och bedömt värde är runt 30-35 000 kr i det skick den stod i. Med några mindre åtgärder, besiktning och skatt skulle värdet ligga på 40-50 000.

    Det protokoll kommunen upprättat är en färdigtryckt blankett där uppgifter fylls i och ett antal alternativ kryssas i. Där har man kryssat för däck defekta (däcken fram var dåliga), inredning defekt (tyget på innertaket hade lossnat och hängde), krockskador (bilen hade små plåtskador som var övermålade och inte syntes på 20 meters håll) skador chassie, ram, hjulupphängning (existerar inte), värde 0 kr.

    Det är också det nämnda protokollet som kommunen hänvisar till när frågan om lagens krav på att ägaren meddelas om att fordonet betraktas som vrak och skall skrotas.

    Någon grund till det värde man satt kan inte kommunen ange för just det specifika fallet och fordonet, utan bara generellt hur de säger sig bruka göra.
    Problemet är den i lagtexten nämnda "ringa värde", som inte definieras riktigt.
    Man skulle kunna tänka sig att ett fordon med ett värde på 20-60 tusen kronor anses ha ett "ringa värde", om man jämför med bilar i 200-600-tusenkronorsklassen...
    Exakt hur en värdering ska ske kan inte kommunen ange då de påstår att inget av lagar och regler finns som reglerar det.


  • Anonym (Fiat)
    Äldre 25 Nov 10:56
    #8
    Tom Araya skrev 2017-11-25 04:02:04 följande:

    Jag blev tvungen att förhöra mig om lite mer detaljer och fick tillåtelse att ta upp dem här...

    Personen hade använt bilen för att ta sig till och från en aktivitet. På hemvägen tog bensinen slut, så den parkerades på en infartsgata till ett bostadsområde i grannkvarteret. Då ekonomin var så pass dålig att personen tvingats ansöka om ekonomiskt stöd av kommunen och tjänstemännen där uppmanat till att göra sig av med bilen ansåg personen att det inte var någon idé att be om pengar till bensin att flytta bilen. Dessutom hade personen blivit av med sin hyrda parkering, så egentligen fanns inget bra ställe att parkera på.

    Personen tänkte då att det kanske var skitsamma om fordonet transporterades bort och sedan såldes. Att fordonet skulle betraktas som ett "vrak" fanns inte i tankarna. Jag har tittat på bilder, både personens egna och de kommunen tog och de visar inte ett vrak. Jag har dessutom sett bilen själv med egna ögon flera gånger, sista gången någon eller några månader före händelsen. Jag vet också vilken utrustning bilen har som påverkar värdet. Enligt personen har inget hänt fram till bärgning som påtagligt försämrat bilens skick.

    Jag kollade annonser och frågade runt bland folk som kunde modellen vad värdet kunde ligga på och bedömt värde är runt 30-35 000 kr i det skick den stod i. Med några mindre åtgärder, besiktning och skatt skulle värdet ligga på 40-50 000.

    Det protokoll kommunen upprättat är en färdigtryckt blankett där uppgifter fylls i och ett antal alternativ kryssas i. Där har man kryssat för däck defekta (däcken fram var dåliga), inredning defekt (tyget på innertaket hade lossnat och hängde), krockskador (bilen hade små plåtskador som var övermålade och inte syntes på 20 meters håll) skador chassie, ram, hjulupphängning (existerar inte), värde 0 kr.

    Det är också det nämnda protokollet som kommunen hänvisar till när frågan om lagens krav på att ägaren meddelas om att fordonet betraktas som vrak och skall skrotas.

    Någon grund till det värde man satt kan inte kommunen ange för just det specifika fallet och fordonet, utan bara generellt hur de säger sig bruka göra.

    Problemet är den i lagtexten nämnda "ringa värde", som inte definieras riktigt.

    Man skulle kunna tänka sig att ett fordon med ett värde på 20-60 tusen kronor anses ha ett "ringa värde", om man jämför med bilar i 200-600-tusenkronorsklassen...

    Exakt hur en värdering ska ske kan inte kommunen ange då de påstår att inget av lagar och regler finns som reglerar det.


    Mycket intressant frågeställning. Jag kan säga att jag har lång erfarenhet av "lagvrängning", men har inte stött på någon liknande frågeställning.

    Allmänt sett måste man börja med lagtexten (vilket du/ni har gjort utan att bli mycket klokare). Steg två är att leta reda på lagens motiv, enklast genom dess förarbeten (konventionellt den proposition som regeringen lämnade till riksdagen med förslag på lagen eller ett enskilt stadgande som är relevant). Jag misstänker att man hittar viss vägledning där. Steg tre är att leta praxis. Kanske har man tur att hitta ett avgörande från högsta domstolen, men mer sannolikt får man leta bland hovrättsavgöranden.

    Baserat på den informationen handlar det om att avgöra om frågan är klar eller om man behöver använda juridiska tolkningsmetoder (tex sk analogier) eller allmänna rättsprinciper - bla egendomsskyddet som både är grundlagsskyddad och en allmän princip.

    Riktigt så omfattande utredning kan jag inte göra, men du kanske har intresse att göra det (mycket av detta är du säkert bekant med)?

    Min spontana tanke är att kommunen bör ha använt sig av sakkunskap när den bedömde att bilen skulle klassas som vrak. Annars blir det rättsosäkert. Rent allmänt känns det som att det borde krävas rätt mycket för att konstatera detta - tex att det är en dumpad bil i skogen, eller en utbränd bil eller liknande.

    Rent praktiskt kunde man kanske börja med att begära omprövning av beslutet om det inte har gått för lång tid.
  • Äldre 25 Nov 14:03
    #9
    Anonym (Fiat) skrev 2017-11-25 10:56:08 följande:
    Mycket intressant frågeställning. Jag kan säga att jag har lång erfarenhet av "lagvrängning", men har inte stött på någon liknande frågeställning.

    Allmänt sett måste man börja med lagtexten (vilket du/ni har gjort utan att bli mycket klokare). Steg två är att leta reda på lagens motiv, enklast genom dess förarbeten (konventionellt den proposition som regeringen lämnade till riksdagen med förslag på lagen eller ett enskilt stadgande som är relevant). Jag misstänker att man hittar viss vägledning där. Steg tre är att leta praxis. Kanske har man tur att hitta ett avgörande från högsta domstolen, men mer sannolikt får man leta bland hovrättsavgöranden.

    Baserat på den informationen handlar det om att avgöra om frågan är klar eller om man behöver använda juridiska tolkningsmetoder (tex sk analogier) eller allmänna rättsprinciper - bla egendomsskyddet som både är grundlagsskyddad och en allmän princip.

    Riktigt så omfattande utredning kan jag inte göra, men du kanske har intresse att göra det (mycket av detta är du säkert bekant med)?

    Min spontana tanke är att kommunen bör ha använt sig av sakkunskap när den bedömde att bilen skulle klassas som vrak. Annars blir det rättsosäkert. Rent allmänt känns det som att det borde krävas rätt mycket för att konstatera detta - tex att det är en dumpad bil i skogen, eller en utbränd bil eller liknande.

    Rent praktiskt kunde man kanske börja med att begära omprövning av beslutet om det inte har gått för lång tid.
    Tack för ditt engagemang samt tips och råd. Jag ska se om jag kan hitta mer om detta med hjälp av de tips du givit mig.
    Jag har dock själv ingen egentlig kunskap i juridik annat än vad gemene man kan ha bara genom att läsa lite.

    Enligt §10 i lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall kan beslut som meddelats med stöd av lagen inte överklagas.
    Det har nu gått flera år och fordonet är för länge sedan skrotat.
    Personen ifråga mådde då så pass dåligt psykiskt, att ork inte fanns att granska ärendet och jag fick kännedom och detaljer om detta långt senare.

    För mig är det en principsak, att även om jag inte kan ändra något i det specifika fallet, vill jag se om det finns möjlighet att påverka till mer rättssäkra förfaranden och kanske t.o.m. att man kommer med förtydliganden i lagar och regler kring detta.
  • Anonym (Fiat)
    Äldre 25 Nov 15:55
    #10
    Tom Araya skrev 2017-11-25 14:03:47 följande:

    Tack för ditt engagemang samt tips och råd. Jag ska se om jag kan hitta mer om detta med hjälp av de tips du givit mig.

    Jag har dock själv ingen egentlig kunskap i juridik annat än vad gemene man kan ha bara genom att läsa lite.

    Enligt §10 i lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall kan beslut som meddelats med stöd av lagen inte överklagas.

    Det har nu gått flera år och fordonet är för länge sedan skrotat.

    Personen ifråga mådde då så pass dåligt psykiskt, att ork inte fanns att granska ärendet och jag fick kännedom och detaljer om detta långt senare.

    För mig är det en principsak, att även om jag inte kan ändra något i det specifika fallet, vill jag se om det finns möjlighet att påverka till mer rättssäkra förfaranden och kanske t.o.m. att man kommer med förtydliganden i lagar och regler kring detta.


    Jag noterade också att beslut inte får överklagas, men frågan är så principiellt viktig att det måste gå att få en prövning på något sätt (vet att det varit problem tidigare när regeringen var sista instans för vissa expropriationer av fast egendom, vilket ledde till förändringar av det systemet). Har det gått lång tid är dock sannolikt den rätten förlorad här.

    Det innebär dock inte att frågan inte är intressant ur ett principiellt och teoretiskt perspektiv. Jag har kvar tråden som favorit och återkommer om jag stöter på något som kan vara värt att nämna, om inte annat så för framtida fall.

    Trevlig helg.
  • Äldre 25 Nov 21:42
    #11
    Anonym (Fiat) skrev 2017-11-25 15:55:15 följande:
    Jag noterade också att beslut inte får överklagas, men frågan är så principiellt viktig att det måste gå att få en prövning på något sätt (vet att det varit problem tidigare när regeringen var sista instans för vissa expropriationer av fast egendom, vilket ledde till förändringar av det systemet). Har det gått lång tid är dock sannolikt den rätten förlorad här.

    Det innebär dock inte att frågan inte är intressant ur ett principiellt och teoretiskt perspektiv. Jag har kvar tråden som favorit och återkommer om jag stöter på något som kan vara värt att nämna, om inte annat så för framtida fall.

    Trevlig helg.
    Jag tackar så mycket och önskar dig en trevlig helg! SkålSolig
Svar på tråden Myndighets värdering av egendom - juridik