• Mamma som önskar era tankar

    Hur många ord använder din 1,5 åring?

    Hur många ord använder din 1,5-åring som han/hon förstår innebörden av? Räkna inte med ord som efterapas direkt efter dig, utan ord som barnet säger på egen hand rent spontant. ex) När min dotter ser barn gunga eller en gungställning så säger hon på egen hand "gunga" utan att jag tidigare nämnt ordet. Ordet är med andra ord befäst i hennes vokabulär.

  • Svar på tråden Hur många ord använder din 1,5 åring?
  • lillterror

    Tänker du bara "riktiga" ord då tro? När dottern var 18 mån så sa hon t.ex maou till katt och vovvov till hund, boll kallade hon "babba". Räknas sådana ord?

  • Mamma som önskar era tankar
    lillterror skrev 2017-11-22 12:53:23 följande:
    Tänker du bara "riktiga" ord då tro? När dottern var 18 mån så sa hon t.ex maou till katt och vovvov till hund, boll kallade hon "babba". Räknas sådana ord?

    Jag tänkte främst på riktiga ord eller ord som nästan låter som det riktiga. Ex) hunden låter "unden" , boll låter "bolle" etc
  • lillterror
    Mamma som önskar era tankar skrev 2017-11-22 14:21:25 följande:

    Jag tänkte främst på riktiga ord eller ord som nästan låter som det riktiga. Ex) hunden låter "unden" , boll låter "bolle" etc


    På 18-månaders kontrollen kunde hon 15 ord, men då räknas egna ord med. Drar man bort dom så kunde hon nog 8-10 stycken tror jag?
  • cosinus

    äldsta hade väl typ 100-150 såna ord vid 18 månader. Hon pratade hur mycket som helst och långa meningar.

    tvåan hade 10 med lite god vilja och då var kaka både anka och kaka.

    De andra två har legat någonstans mitt mellan.

  • Fru Ve

    Äldsta barnet sa max 8-10 ord vid den åldern, inte två ord tillsammans.

    Mellanbarnet pratade i treordsmeningar och gjorde sig väl förstådd.

    Yngsta barnet är bara 8 månader och kan två ord än så länge (kaka-ee =vatten/mat, och cha = katt) Glad Han är duktig tycker jag. Får se hur mycket han kan vid 1,5 år.

  • gruvan

    Första barnet kunde rätt många ord i den åldern och sa två tillsammans, t ex "titta där" och "mamma kom". Andra är 1,5 år nu och säger bara mamma och pappa. Han tecknar dock runt 15 ord som t ex "katt", "mjölk", "pannkaka" och "gott".

  • legomum

    Första barnet använde treords meningar vid 18 månader och mina twins sa knappt något alls.

    Så väldigt olika på barn och barn

  • Trillopin

    Mitt barn är 16 månader. Barnet säger mamma/pappa medvetet vid uppmärksamhet eller vid behov av hjälp.

    Är hon full i blöjan säger hon mamma....bajs

    Mamma...bada

    Äta

    Vatten

    Kom

    Nej



    Ut

    Leka

    Inte - antar att detta är vill inte då hon säger det i avvisande syfte när hon just inte vill nåt.

    Titta Häst, när hon ser en häst

    Titta katt när hon ser en katt.

    Allt detta jag rabblar upp använder hon i rätt kontext och med avsett syfte. Sen finns det en massa härmed också men dessa förstår hon ej innebörden utav.

    Våra barn är trespråkiga men svenskan är den dominerande . Även i de andra språken finns det ord som hon använder och förstår, men inte lika många som i svenskan.

Svar på tråden Hur många ord använder din 1,5 åring?