• Äldre 22 Nov 11:45
    2613 visningar
    3 svar
    3
    2613

    Skaffa hund?

    Hej!


    Jag har länge funderat och velat skaffa en hund. Just nu pluggar jag på distans vilket betyder att jag ofta studerar hemifrån ( är i skolan ca en gång i månaden) samt att jag jobbar lite extra vid behov. Jag funderar fram och tillbaka om det skulle fungera att skaffa en hund, eftersom att jag ju vill ge hunden den bästa tillvaron och uppväxten den kan få. Jag kan absolut vara hemma med hunden några veckor när den kommer. Den valpen jag har intresserat mig för kommer vara ca 15 veckor när jag isåfall hämtar den. (Golden/labrador) Men kruxet är ju de dagar när jag behöver åka till skolan eller arbeta. Funderar isåfall om man kan kolla (innan man köper hund då) om det finns någon dagmatte eller liknande som kan ta hand om den de timmarna jag är borta. Jag har även morföräldrar och andra i närheten som kan ställa upp ibland. När hunden är 6 månader tänker jag att jag kan ha den på hunddagis iallafall halvtid. När jag sedan börjar jobba heltid när jag studerat klart tänker jag att den får vara på hunddagis om ingen familjemedlem kan vara med den..


    Ni som har erfarenhet av valpar, hur ofta behöver den gå ut och rastas osv? Vad kostar mat och dylikt i månaden? Hur länge kan man lämna den ensam de närmsta månaderna? Jag brukar ofta jobba kortare pass ca 2 gånger i veckan (3,5-6) timmar. Är det alldeles för lång tid för att lämna en valp hemma några timmar (inte 6 timmar men kanske 2 timmar, om man löser att någon tar hand om den resterande timmar) efter några månader? Är det dumt att skaffa valp eller kan det faktiskt fungera utan att den blir lidande? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Skaffa hund?
  • Äldre 22 Nov 11:48
    #1

    Annars kan du ju välja att ta en omplaceringshund. Det gör vi alltid, har fungerat jättebra varje gång.

  • Äldre 22 Nov 12:02
    #2
    Pallelalle123 skrev 2017-11-22 11:45:47 följande:

    Hej!


    Jag har länge funderat och velat skaffa en hund. Just nu pluggar jag på distans vilket betyder att jag ofta studerar hemifrån ( är i skolan ca en gång i månaden) samt att jag jobbar lite extra vid behov. Jag funderar fram och tillbaka om det skulle fungera att skaffa en hund, eftersom att jag ju vill ge hunden den bästa tillvaron och uppväxten den kan få. Jag kan absolut vara hemma med hunden några veckor när den kommer. Den valpen jag har intresserat mig för kommer vara ca 15 veckor när jag isåfall hämtar den. (Golden/labrador) Men kruxet är ju de dagar när jag behöver åka till skolan eller arbeta. Funderar isåfall om man kan kolla (innan man köper hund då) om det finns någon dagmatte eller liknande som kan ta hand om den de timmarna jag är borta. Jag har även morföräldrar och andra i närheten som kan ställa upp ibland. När hunden är 6 månader tänker jag att jag kan ha den på hunddagis iallafall halvtid. När jag sedan börjar jobba heltid när jag studerat klart tänker jag att den får vara på hunddagis om ingen familjemedlem kan vara med den..


    Ni som har erfarenhet av valpar, hur ofta behöver den gå ut och rastas osv? Vad kostar mat och dylikt i månaden? Hur länge kan man lämna den ensam de närmsta månaderna? Jag brukar ofta jobba kortare pass ca 2 gånger i veckan (3,5-6) timmar. Är det alldeles för lång tid för att lämna en valp hemma några timmar (inte 6 timmar men kanske 2 timmar, om man löser att någon tar hand om den resterande timmar) efter några månader? Är det dumt att skaffa valp eller kan det faktiskt fungera utan att den blir lidande? Tacksam för svar!


    Valpar behöver ut ofta, vissa 1-2g/timmen och andra kan hålla sig lite längre. Vissa behöver ut på nätterna och andra inte dvs det är väldigt individuellt.
    Första månaderna kommer du inte kunna lämna valpen alls utan fokusera på att ensamhetsträna den väldigt korta stunder och få den rumsren .
    Man rekommenderar att max lämna en hund ensam 4 timmar per dygn, alltså inte 4 timmar på fm och några timmar till på em. Mina hundar har klarat 4 timmars ensamhet när dom varit runt året och jag ensamhetstränar sakta för att slippa få bakslag i form av seperationsångest. Du får också tänka på att vissa hundar inte klarar ensamhet hur mycket du än tränar.
    Personligen tycker jag du redan nu ska hitta en pålitlig dagmatte innan du funderar på hundköp då det inte är lätt att hitta någon som vill binda upp sig med en valp som behöver 100% tillsyn.
    Pris på foder beror ju helt på vad du tänker ge för foder men räkna 6-800 kr/månad till en så pass stor hund+ försäkring+ betalning till dagmatte/dagis+ kurser. Se även till att ha en rejäl buffert för veterinärkostnader då det kan bli rejält dyrt även om man har försäkring.

    Varför just den blandningen och varför hämta vid 15 veckor?
  • Äldre 22 Nov 13:12
    #3

    Tack för svar!! Jag har alltid velat ha en sån bladning, sen jag var liten..Tycker de är snälla, pålitliga och familjekära... Jag är inte ledig förrän i jul (då är valpen 15 veckor) och kan inte vara hemma med den längre tid förrän då pga jobb jag bokat upp närmsta tiden... Ja, det känns som det kan funka om man har en dagmatte eller annan familjemedlem som är beredd att ställa upp ofta =) 

Svar på tråden Skaffa hund?