• blender

    Skuld och skam

    Hej!
    Jag har kommit fram till att jag har väldigt lätt för att känna skuld och skam.
    Om jag gör någontning som min partner anser fel eller sårande, exempelvis bjuder in en vän till en aktivitet jag och min partner planerat. 
    Ett exempel: Jag och min partner hade bestämt att ses över en fika, så ville en vännina följa med och träffa min partner. Berättade för honom att hon ville följa med och träffa honom, han svarade okej. Sedan agerar han surt under hela fikat och efteråt blir han arg på mig för att jag bjöd med henne i sista sekund. Har även hänt en gång efter detta. 
    Jag kan förstå honom, att han ville vara själv med mig och tyckte jag kunde inkludera honom mer i allt. Men problemet är att jag får sådana extrema skuldkänslor när jag trampar någon på tårna. 

    Jag har även ett behov att tala om minsta lilla sak till min partner. Vi säger att jag är på krogen och råkar prata med en kille, på ett aningen flirtigt sett så känner jag skuld och skam och måste på något sett ventilera detta till min partner senare. Vilket såklart mottas med ilska. Fast att det från min sida egentligen var väldigt harmlöst. Medan andra hade låtit det gå och inte ens tänkt över saken känner jag mig som en "ond" människa.
     Alla gör ju fel ibland och ibland gör man saker som ens partner blir sårad av, som jag själv inte hade brytt mig om.
    Men jag har väldigt svårt för när människor skuldbelägger och blir arga på mig. 
    Vad kan detta bottna i och har ni något tips på hur man kan hantera sådana känslor/situationer?

    Att bemöta någon man trampat på tårna utan att få extrema skamkänslor och skuldbelägga sig själv så till den grad att jag känner att jag är en sämre människa.

  • Svar på tråden Skuld och skam
  • Scoops

    Men om du frågade och han sa "okej" så har han i min värld ingen "rätt" att bli sur. Han beter sig som en barnunge, vill han fika själv med dig så får han säga "-Nej, jag vill gärna fika med dig ensam denna gången".

    Hade bara ignorerat honom, sånt beteende ska man bara inte uppmärksamma.

  • Scoops

    Mitt bästa tips är att sluta älta saker. 
    Är någon sur på dig så låt dem vara det, ingen dör av att vara lite sur. Det är inte hela världen om inte alla gillar dig heller, det är dags att du börjar välja vilka du vill umgås med och inte bara är tacksam över att andra "står ut" med dig!

  • AndreaBD

    Jag tror problemet är att du umgås med människor som ger dig intrycket att du har gjort något fel när du inte har det. Jag kan inte se något fel med det du gjorde. Din partner har ingen rätt att bli sur. Så det ligger inte hos dig.

  • blender

    Tack för väldigt bra svar! 

    Jag kanske borde sluta ta så mycket "ansvar" för andras känslor och ta det mer med en nypa salt.

Svar på tråden Skuld och skam