• Anonym (?)
    Äldre 22 Nov 14:24
    1330 visningar
    7 svar
    7
    1330

    Hur göra med umgänge med en 1-åring som inte känner pappan?

    Pappan till mitt barn lämnade mig under graviditeten och försvann. Han krävde att jag inte skulle uppge honom som pappa men det gjorde jag när barnet föddes. Han jobbade dock utomlands och var inte folkbokförd så det gick inte att få tag på honom för att fastställa faderskapet. Nu plötsligt kontaktade han mig och vill få umgänge med barnet. Vi bor i Stockholm och han i Malmö så han kräver att vi åker dit några ggr. per månad så han kan träffa barnet. Är detta rimligt? Kan man träffa någon i familjerätten och försöka komma fram till någon rimlig lösning? Jag vill inte motsätta mig umgänget men vill inte resa dit flera ggr. per månad. I januari börjar jag dessutom jobba och vill ta det lugnt på helgen istället för att resa så många timmar med ett litet barn. Vad händer om vi inte kommer överens om detta även med hjälp av familjerätten?

  • Svar på tråden Hur göra med umgänge med en 1-åring som inte känner pappan?
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 22 Nov 14:27
    #1

    Jag menade han var inte folkbokförd i Sverige. 

  • Äldre 22 Nov 14:37
    #2

    Mycket fint av dig att tänka på ditt barn, och pappan, trots hans tidigare dåliga beteende. Även bra att han nu vill ha kontakt med barnet.

    Det är dock inte alls rimligt att det åligger dig att resa till Malmö för den skull. Vill han träffa barnet, så får han resa till Stockholm.

  • Äldre 22 Nov 15:10
    #3

    Du ska absolut inte göra fler än hälften av resorna.

  • Anonym (öl,kj­hg)
    Äldre 22 Nov 16:03
    #4

    Det finns inga klara regler kring detta men kutym är att umgängesföräldern står för kostnaden och gör alla resor. Detta har dock på senare år ändrats i viss mån då det ju inte alltid är umgängesföräldern som flyttar långt bort tex. Då kan man få dom på att man står för och gör varannan resa,

    Frågan är dock vad en ettåring får ut av dessa resor som är så pass långa.

    Gör ett förslag på hur umgänget kan se ut. Tex:
    Varannan helg kommer han till Sthlm, bor på vandrarhem eller liknande om du inte är bekväm med att ha honom hemma hos dig.
    Ni umgås gemensamt med barnet tills barnet är tryggt med honom, då kan han ta barnet på dagumgänge utan dig. När barnet är riktigt trygg med honom och välbekant med honom kan man testa en övernattning.

    Eftersom han har valt att bosätta sig så långt bort och har valt att inte vara närvarande under så pass lång tid har han få möjligheter att få precis som han vill. Dock kan det vara läge att skaffa sig ett bra juridiskt ombud. Kolla med hemförsäkringen om du kan få ekonomisk hjälp via den. I dagens läge finns det ett och annat dumhuvud som inte kan se längre än näsan räcker utan stirrar sig blind på att pappan har rätt till umgänge när det istället är barnet som har den rätten. En förälder som gärna vill umgås med sitt barn sätter sig inte så många mil ifrån på det viset och kräver umgänge trots frånvaro under ett år och dessutom kommer med krav på att BARNET ska tvingas resa så långt.

    Om ni reser tidigt på lördagen och så sent på söndagen som är möjligt med tanke på sömnbehovet är det ändå bara några få timmar på lördagen som han kan umgås med barnet som då antagligen är trött och gnällig. Det ger inte barnet något alls egentligen. Kanske framöver när det är större men nu? Nä.

  • Anonym (z)
    Äldre 22 Nov 16:04
    #5

    Är faderskapet fastställt nu? I så fall så ska ni i första hand ordna med faderskapet nu när han bor i Sverige igen. 

    Ang umgänget. Det är inte rimligt att du ska sitta och åka till Malmö hela tiden utan vill han träffa sitt barn så får han komma till er, till barnets miljö. Barnet kommer dessutom att behöva sina lediga helger och inte behöva resa tvärs igenom halva landet tur och retur. Ett råd är att du bokar tid på familjerätten dit ni tillsammans går och diskuterar fram ett umgänge som fungerar och att ni kan komma överens innan ni börjar införa umgänge.  

  • Anonym (pop)
    Äldre 22 Nov 16:30
    #6

    Så om någon säger att du ska hoppa så frågar du hur högt? Är du en dörrmatta?

    Hälsa honom att kan ställa krav i en domstol. Och om han vill dig nåt, typ samarbeta, så ska han be dig snällt.

  • Äldre 22 Nov 18:36
    #7

    För det första får han ju skriva på faderskapet och börja betala underhåll.

    Sedan så nej, det är inte rimligt att ni skall resa ner.

    Han får börja med att komma upp för att lära känna henne och visa att detta är ngt han tänker fortsätta med. Fungerar det så kan du kanske åka ner ngn gång ibland men huvudansvaret ligger på honom. Du som boendeförälder har skyldighet att underlätta umgänget - och det gör du om du erbjuder umgänge i er stad.

    Ett tips är att ni - om ni inte kommer fram till ngn ni båda känner er nöjda med - går på samarbetssamtal hos familjerätten (de hjälper till att få föräldrar kommunicera med varandra och kan hjälpa till att göra ett umgngesavtal, men de har ingen beslutanderätt ). Det skall isåfall ske i barnets hemkommun, alltså i Stockholm ;)

Svar på tråden Hur göra med umgänge med en 1-åring som inte känner pappan?