• Anonym (Kaffedraken)

    Till er som arbetar eller har arbetat som grundskollärare eller i förskoleklass

    Hej!

    Jag funderar på att ombilda mig, men vill veta att jag väljer rätt den här gången då jag utbildat mig tidigare. Jag har alltid velat bli lärare. Helst årskurs F-3, men även åk 4-6 kan vara intressant. 

    Jag har lite frågor till er som arbetar som grundskollärare eller i förskoleklass: 

    1. Vad är bra och dåligt med jobbet? 

    2. Är det stökigt konstant så att det är mer uppfostran än undervisning? 

    3. Kan ni ha mycket kreativt tänk i undervisningen och kan ni ha vissa lektioner utomhus? 

    4. Undervisar du i alla ämnen? Även bild, idrott osv?

    Jag ser framför mig att vi kan vara kreativa och gå ut i skogen och ha naturkunskap, eller åka på utflykter osv. Hur ser verkligheten ut?  

    Tack på förhand! 

    /Lisen

  • Svar på tråden Till er som arbetar eller har arbetat som grundskollärare eller i förskoleklass
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej. Är grundskollärare 1-6 (fast är nu speciallärare).

    Min erfarenhet från vanliga skolan är:

    - mkt fostran oavsett 1-3 eller åk 4-6. Mkt att reda ut etc. Elever i åk 1-3 är väldigt nyfikna dock och många tycker om det mesta.

    Undervisningen är rolig, men det är väldigt lite tid du har att planera den. Oerhört mkt tid går till: fortbildning, möten, föräldrakontakter, och allt annat, ex boka bussar, ta del av obligatoriskt bedömningsstöd, arbetslagsträffar, administrativa uppgifter, extra anpassningar och åtgärdsprogram mm.

    Det är väldigt stressigt oavsett årskurs. I åk 1-3 är det mkt med föräldrar. I åk 4-6 är det betyg. Och alla elever som behöver ska ha extra anpassningar. Som ska följas upp och utvärderas och dokumenteras.