• Äldre 22 Nov 15:11
    5717 visningar
    7 svar
    7
    5717

    Islandshästar & ryttarens vikt?

    Hej alla ni som har islandshäst själva eller som rider på islandshästtur!

    Har bara nån fråga;
    1) Vad väger ni och hur långa är ni? 
    2) Vad anser ni är ok ryttarvikt för att kunna rida islandshäst?

    Finns ju två typer av islandshäst, sport och den mer större och kraftigare islandshästen. 

    Jag tänker på den större och kraftigare islandshästtypen. 

    Mvh// frågvis


    It's a new world it's a new start It's alive with the beating of young hearts It's a new day it's a new plan
  • Svar på tråden Islandshästar & ryttarens vikt?
  • Äldre 22 Nov 15:37
    #1

    Hos oss är det en maxvikt på ryttaren på 100 kg.

  • Äldre 23 Nov 21:31
    #2
    Tofflans skrev 2017-11-22 15:37:54 följande:

    Hos oss är det en maxvikt på ryttaren på 100 kg.


    Är det för alla typer av islandshästar eller bara för de lite grövre? 
    Tack för ditt svar! =)
    It's a new world it's a new start It's alive with the beating of young hearts It's a new day it's a new plan
  • Anonym (H)
    Äldre 24 Nov 01:07
    #3
    Bluemoon skrev 2017-11-23 21:31:23 följande:

    Är det för alla typer av islandshästar eller bara för de lite grövre? 

    Tack för ditt svar! =)


    Vill bara varna dig att vissa nick svarar som att de vet allt men har blivit överbevisade många gånger. En enkel googling visar dig det. Lita inte på det utan ring istället din lokala ridskola. Ta inte emot råd.
  • DVQ
    Äldre 25 Nov 00:52
    #4
    Bluemoon skrev 2017-11-22 15:11:15 följande:

    Hej alla ni som har islandshäst själva eller som rider på islandshästtur!

    Har bara nån fråga;

    1) Vad väger ni och hur långa är ni? 

    2) Vad anser ni är ok ryttarvikt för att kunna rida islandshäst?

    Finns ju två typer av islandshäst, sport och den mer större och kraftigare islandshästen. 

    Jag tänker på den större och kraftigare islandshästtypen. 

    Mvh// frågvis


    Det beror på hur man rider och på hur van ryttaren är. Men runt 80-90 kilo. Om det rör sig om att någon gång promenadrida en häst kanske lite mer.
  • Anonym (Liv)
    Äldre 25 Nov 03:30
    #5

    Numera vet de flesta att islandshästen inte är mer viktbärande än en ponny i samma storlek.

    Som vanligt gällande vikt beror det helt på hur ryttaren rider och hur vältränad hästen är. Det är gamla rön att islandshästen tål så mycket mer vikt än andra raser.

  • DVQ
    Äldre 25 Nov 10:17
    #6

    Kanske ska tillägga att jag med 80-90 kilo tänkte mig en maxvikt under ideala omständigheter (grov, välmusklad häst och van ryttare med god balans) och inte någon sorts genomsnittsvikt för vad de flesta hästar orkar.

  • Sat 30 Mar 2019 03:14
    #7

    Jag tycker maxvikt o längd plus hästens utrustning med en nybörjare på ryggen som inte kan balansera upp sig själv ska väga max 65kg inte vara längre än 168cm plus utrustningen

    Med en erfaren ryttare som balanserar upp sig själv riktigt bra kan väga max 75kg o vara 172cm lång plus utrustningen.

    Personligen tycker jag att det ser riktigt jäkla illa ut när karlar som väger 80-85kg o är+180cm lång rider islandshäst oavsett om de är nybörjare eller proffs.

Svar på tråden Islandshästar & ryttarens vikt?