• Svar på tråden Känner mig tjock
  • mso

    Om man tänker rent BMImässigt för en 12åring så ligger du inom normalspannet (en isoBMI på 17,21).
    Jag har därför svårt att tro att du skulle kunna vara tjock då normalspannet för barn inte är särskillt stort.

  • tvillingmammaVastmanland
    feliciavanligatjejen005 skrev 2017-11-22 16:04:00 följande:

    Hej, jag är en tjej på 12 år och är 167cm lång. Jag väger ca48 kg och känner mig tjock.. är jag överviktig?


    Absolut inte!
  • Amidina

    Jag hade ungefär samma mått när jag var i din ålder, vägde några kilo mer, men jag har alltid fått höra av min familj och vänner att jag var mager och en spinkis. Tyckte inte det då för jag blev retad i skolan, men nu när jag tittar på gamla foton så ser jag tydligt att jag var smal.
    Om du känner dig orolig så satsa hellre på att träna upp muskler än att gå ner i vikt. Vågen spelar ingen roll egentligen för muskler väger mer än fett. :)

  • Milkway

    Tänk istället såhär. Orkar du gå och röra dig utan att det blir jätteansträngt? Känner du dig pigg och stark i kroppen? Kan du springa gå hoppa klättra och vara fri att röra dig hur du vill så ska du inte fundera över tjock eller inte utan över om du har en god hälsa eller inte. Tycker du att du kan röra dig fritt och får energi så har du en god hälsa, en perfekt kropp för dig! :)

  • tvillingmammaVastmanland
    feliciavanligatjejen005 skrev 2017-11-22 16:04:00 följande:

    Hej, jag är en tjej på 12 år och är 167cm lång. Jag väger ca48 kg och känner mig tjock.. är jag överviktig?


    Min dotter är lite kortare än du och väger lite mer.
    Hon är jättefin i kroppen.
    Du kan inte på något sätt vara tjock.
    Jag är säker på att du är jättefin.
  • 98Emelie98

    Blir så ledsen när jag läser detta. Du är inte färdigväxt ännu och bör inte tänka i de banorna.

    Tycker inte du ska tänka på din vikt utan snarare ditt mående. Om du orkar vara med på idrotten i skolan och känner dig pigg när du vaknar så är det toppen, oavsett vad du väger.

Svar på tråden Känner mig tjock