• Äldre 22 Nov 22:14
    9195 visningar
    21 svar
    21
    9195

    Vem ska betala vad av huslånet vid skilsmässa?

    Hej!

    Undrar om jag är skyldig att betala huslån och andra gemensamma lån efter att skilsmässan nu gått igenom?

    Hon flyttar nu till egen lgh med barnen och får hjälp av soc och bostadsbidrag, medan jag blir kvar i huset tills det sålts. Hon säger att hon ska ha underhåll från mig då vi tillfälligt på prov ha bestämt att barnen ska bo hos henne, och hos mig varannan helg. Då jag har betalat allt under de sista åren som gifta (huslån, övriga räkningar och mat) och hon inte bidragit med några pengar alls så är ekonomin nu i botten. Jag har väl inte någon betalningsskyldighet för hennes del av lånen då vi står båda för alla lånen och äger 50/50 av huset. Själva driften får jag väl betala då det är jag som måste bo kvar tills det sålts. Hon vägrar och säger att hon inte tänker betala hälften av lånen, men jag har ju inte råd att betala alla lån och sedan underhåll till henne för 3 barn + att hon ska ha hela barnbidraget!

    Är inte hon skyldig att betala sin del av lånen då vi inte längre är gifta??

  • Svar på tråden Vem ska betala vad av huslånet vid skilsmässa?
  • Äldre 22 Nov 22:19
    #1

    Ni har solidariskt ansvariga för ert gemensamma lån, så kan inte ena parten betala så måste den andra göra det. Eftersom hon kommer få socbidrag har hon inte möjlighet att betala. 
    Soc kommer även ställa krav att hon begär underhåll om hon har barnen större delen av tiden. Förhandla om till varannan vecka för att "undkomma det". 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 22 Nov 22:24
    #2

    Bodela!

  • Äldre 22 Nov 22:37
    #3

    Den som behåller huset så klart! När vi separerade, bestämde vi oss ju om någon av oss skulle behålla huset. Jag ville behålla huset (för barnen mest). Då betalade jag också alla kostnader ifrån den dagen han flyttade ut. Och jag köpte ut honom, tog lån för det.

    Om du inte heller ville betala för huset, så har ni ju möjligheten att sälja huset. Och om man tänker så, att man ska sälja, då tycker jag det är rimligt att båda betalar tills det är sålt. Men nu har du uppenbarligen bestämt dig att bo kvar där.

  • Anonym (Solar­)
    Äldre 23 Nov 00:09
    #4

    Han skriver att han "bor kvar tills det är sålt"..

    Som de svarar tidigare, betalar inte hon sin del måste du göra det annars får ni anmärkning.

    Detta står på kontakter ni fick när ni tog lånet.

    Amoterar ni nu? Avsluta den så länge i så fall.

    Ska hon få halva vinsten av huset?

    Vad exakt hade du tyckt var rimligt att hon betalade för när Hon inte bor kvar? Vad har du för räkningar som du vill dela på?

    Men om hon får soc har hon nog inte så mycket över att ge även om hon velat...

  • Äldre 23 Nov 09:15
    #5

    Sorry, jag missade det. Om det ändå ska säljas så ska förstås båda betala tills det säljs (om man inte kommer överens om annat. Hon kan ju tänkas betala mindre eftersom hon har annat boende). Men du skulle förstås kunna prova att inte betala något underhåll för barnen så länge inte hon betalar för lånet. Eller dra av det du har betalat när vi delar på vinsten efter försäljning.  

  • Anonym (Hulk)
    Äldre 23 Nov 10:04
    #6
    AndreaBD skrev 2017-11-23 09:15:31 följande:

    Sorry, jag missade det. Om det ändå ska säljas så ska förstås båda betala tills det säljs (om man inte kommer överens om annat. Hon kan ju tänkas betala mindre eftersom hon har annat boende). Men du skulle förstås kunna prova att inte betala något underhåll för barnen så länge inte hon betalar för lånet. Eller dra av det du har betalat när vi delar på vinsten efter försäljning.  


    Det sistnämnda är en bra pragmatisk  lösning. Sitter hon trångt till kommer hon inte kunna betala hur gärna du än vill.
    Jobba hårt för att få huset sålt  så du/ni slipper ha detta över er. Det kan vara nog med konflikter ändå.
  • Äldre 23 Nov 22:28
    #7

    Det är ju inte bara bolån utan andra gemensamma lån som jag sitter och betalar. Hon vägrar hjälpa till och kräver även underhållsbidrag också. Jag tycker att det är rimligt att jag inte ska behöva betala underhåll tills huset är sålt, men det tycker absolut inte hon.

    Jag har sagt för länge sen att vi måste sälja huset men det vägrade hon eftersom hon inte hade hittat någon lgh ännu och jag kunde inte heller flytta eftersom det var jag som betalade allt med min lön. Och nu flyttar hon och verkar skita i allt och ska bara ha en massa pengar av mig. Jag vill ju helst ha barnen varannan vecka men det vill inte hon gå med på så nu har vi, under en prövotid, kommit muntligt överrens om att prova med att barnen bor hos henne mest och varannan Tors-månd hos mig. Aldrig trodde jag väl att det skulle bli så här orättvist och att hon verkar klara sig undan alla skulder..???? Tydligen ska man säga upp sig och sluta jobba och leva på soc.bidrag för att slippa ta ansvar för skulder man tagit tidigare och låta den andre dra hela tunga lasset!! ????????????

    Kanske ska skita i att betala så både hon och jag får anmärkningar då blir det nog liv i luckan från henne!!! ????????????

    Känns som jag måste anlita en advokat!!

  • Äldre 23 Nov 22:41
    #8
    Orolig17 skrev 2017-11-23 22:28:53 följande:

    Det är ju inte bara bolån utan andra gemensamma lån som jag sitter och betalar. Hon vägrar hjälpa till och kräver även underhållsbidrag också. Jag tycker att det är rimligt att jag inte ska behöva betala underhåll tills huset är sålt, men det tycker absolut inte hon.

    Jag har sagt för länge sen att vi måste sälja huset men det vägrade hon eftersom hon inte hade hittat någon lgh ännu och jag kunde inte heller flytta eftersom det var jag som betalade allt med min lön. Och nu flyttar hon och verkar skita i allt och ska bara ha en massa pengar av mig. Jag vill ju helst ha barnen varannan vecka men det vill inte hon gå med på så nu har vi, under en prövotid, kommit muntligt överrens om att prova med att barnen bor hos henne mest och varannan Tors-månd hos mig. Aldrig trodde jag väl att det skulle bli så här orättvist och att hon verkar klara sig undan alla skulder..???? Tydligen ska man säga upp sig och sluta jobba och leva på soc.bidrag för att slippa ta ansvar för skulder man tagit tidigare och låta den andre dra hela tunga lasset!! ????????????

    Kanske ska skita i att betala så både hon och jag får anmärkningar då blir det nog liv i luckan från henne!!! ????????????

    Känns som jag måste anlita en advokat!!


    Kan du få juridisk hjälp via din hemförsäkring?
  • Äldre 23 Nov 22:48
    #9

    Juridisk hjälp på hemförsäkringen gäller endast vid vårdnadstvist men först 1 år efter skilsmässan!! ????Låter konstigt men så står det! ????

  • Anonym (Solar­)
    Äldre 23 Nov 23:00
    #10

    Förstår om du är sur över lånen... finns sakerna kvar så att du kan sälja dem?

    Ni har faktiskt köpt huset TILLSAMMANS så i en rättvist värd skulle hon vara med att betala tills det är sålt. Hade du VELAT bo kvar hade det varit annat, nu MÅSTE du tills det är sålt.

    Men rent juridiskt vet jag inte hur det funkar.

    Om du får reda på det får du gärna skriva det i tråden.

    Det finns jurister som är gratis en timma om man ringer... Fanns tidigare i alla fall... testa ring en sådan och se vad de säger...

Svar på tråden Vem ska betala vad av huslånet vid skilsmässa?