• Anonym (?)

    Får förskolan kräva att vi lämnar tidigare?

    Jag börjar jobba vissa dagar kl.14 och pappan jobbar till kl.17 så jag tänkte lämna ca.kl.13-13.30 men förskolechefen menar att det inte går utan vi måste lämna senast kl.9. Barnet är 1 år i januari när det är dags för inskolning. Jag tycker att det är för tidigt men jag är tvungen att börja jobba pga att vi annars inte har tillräckligt pengar. Men jag vill inte ha barnet mer än nödvändigt. Om det hade varit en äldre barn som vill vara med och leka med kompisar hade jag lämnat vid 9. Men vad är positivt med att en 1-åring har så långa dagar? Någon som vet om vi kan lämna senare eller är det kl.9 som gäller? 

  • Svar på tråden Får förskolan kräva att vi lämnar tidigare?
  • Anonym (?)

    Jag menade att jag inte vill att barnet ska vara på dagis mer än nödvändigt, alltså när vi jobbar. 

  • Anonym (Ik)

    Hos mig är det 1030 dom föredrar men man får välja lite. Känns konstigt om dom tvingar dig

  • nnnnnnnn

    här får man inte lämna tidigare än jobbstart + restid + lite extra för att ha lite utrymme tex vid dåligt väder eller mkt trafik. Ex:
    Börjar jag jobba 14.00 och det tar 30 min restid så kan jag lämna 13.15 för att inte behöva hänga på gaspedalen hela vägen till jobbet.

  • Anonym (K)

    Här måste man lämna 9.00 om man är hemma med syskon, vilket jag är. Hade velat lämna tidigare så pappan kunde lämnat när han kör till jobbet och sen kunde jag hämtat vid lunch med det fick vi inte.

  • Anonym (nej)

    Vi lämnar vissa dagar kl 13.50 och hämtar då 17.15. Inga problem med vår förskola. Då kommer barnen lagom till eftermiddags-mellanmålet och kan leka ett par timmar. Det viktiga är väl att man inte kommer mitt i lunch/vila eller planerad aktivitet. Det finns ju dock många tillfällen på dagen som är "övergångstider" vid byte av aktivitet, när det borde kunna fungera bra att lämna.

    Nej, förskolan kan inte kräva att ni lämnar kl 9 om ni inte behöver omsorg förrän kl 13. Däremot kan de ha önskemål om att ni tex lämnar kl 12.30, eller kl 13.30 istället för 13 om det passar verksamheten bättre. Ni bestämmer dock.

  • Bluebird88

    Jag tror att det har med inskolningen att göra. Det är stora förändringar för ett litet barn och det blir svårt att bli tryggt på förskolan om det bara ska vara där några timmar ibland.

    När ni skolar in kommer ni ju säkert att få vara med om att vila, äta lunch osv och det blir kanske svårt för ert barn att bli tryggt om det slits upp från det redan andra veckan liksom?

    Jag förstår dina farhågor och jag håller med om att det blir extremt långa dagar för din ettåring dock, men jag tror ändå att det kanske ändå är bättre att låta ditt barn bli helt tryggt på förskolan först och sen börja gå sina korta dagar när inskolningen är klar och barnet har kommit rejält in i rutinerna.

  • violis

    Jag vet att det finns förskolor ,ofta privata ,som har en bestämd tid man måste lämna innan ,för att barnet ska få en så bra dag som möjligt och att det inte ska störa övriga barn för mycket...jag har aldrig jobbat på en förskola med dessa regler ( ingen av de komunala förskolorna i min eller grannkommunerna har sådana regeler de privata har jag dålig koll på) Hos oss gäller arbetstid + restid, undantaget är små barn som ska sova som helst ska lämnas runt 11 om föräldern inte kan lämna så sent så att barnet redan har hunnit sova klart hemma.(= de flesta barn vars föräldrar jobbar eftermiddag/kväll lämnar kl 11) Så att lämna ett utsövt barn kl 13-13.30 skulle inte vara några problem hos oss Barnen har det bra hos oss..men självklart ska man inte lämna sitt barn hos oss mer än vad man behöver! Man vill ju vara med sitt barn så mycket som man bara kan

  • Anonym (mm)

    När mina barn gick på dagis så ville de att de skulle komma efter frukosten men så att de hann till samlingen för att de inte skulle hamna utanför gruppens gemenskap. Jag däremot hade arbetstider så att vi kunde lämna kl 10.00. Jag sa ifrån att det inte funkade för att oss att komma jättetidigt när jag kunde lämna ca 9.40 istället och sen hämtade vi ca 14.00. Det här var första året på dagis och jag var ff delvis föräldraledig. 

    Fick ta en diskussion med föreståndaren och de sa inget mer sen. Det här gällde bara första året på dagis, sen började jag arbeta mera så då blev det naturligt att lämna dem tidigare. 

Svar på tråden Får förskolan kräva att vi lämnar tidigare?