• Jabbadabbadude

    Matcha arbetdagar och FP

    Hej! Har sökt och sökt, men ej funnit svar på mina funderingar.

    Jag har ett arbete där jag är timanställd och inte har något fast schema. Jag får nya scheman varje månad och får även ofta frågor om att arbeta extrapass då och då (jobbar inte heltid). Jag har alltså ingen fast månadslön, och min SGI är uträknad på min snittlön från månaderna innan jag fick barn.

    Efter att vårt barn fyllt 1 år (är 21 mån nu) började jag arbeta en del igen och "fyller ut" de saknade arbetstimmarna med föräldradagar.

    Såhär gör jag:

    T ex:
    Min SGI baseras på att jag arbetar 1440/år = 120h/mån = ca 27,7h/vecka.
    Om jag en månad bara jobbat 90h så betyder det att jag endast jobbat motsvarande 3,25 veckor av vad min SGI baseras på, och då fyller jag ut resterande dagar med föräldrapenning. 

    FRÅGA: Förstår ni hur jag gör? Är detta rätt sätt att göra på?

    En annan undran jag har är om det spelar någon roll vilka exakta dagar jag tar ut FP, så länge alla siffror stämmer sammantaget för varje månad?


    En bekant sa till mig att hen hade frågat FK och att de sa att detta var fallet, att det alltså INTE spelar någon roll om jag tar ut fp en dag då jag egentligen jobbat, om det är så att jag INTE tagit ut fp en dag när jag VARIT hemma med mitt barn. Detta har jag litat på och också utfört i över ett halvår. 

    FRÅGA: ÄR det såhär det fungerar? Borde jag vara rädd för att få trubbel av FK pga detta?

    SISTA FRÅGAN:
    Hur har ni andra med varierande arbetstid gjort när det kommer till att uppdatera er SGI? Om jag t ex nu ett par månader skulle jobba MER än vad min SGI baseras på, ska jag anmäla det för att få höjd SGI?

    Otroligt tacksam för svar!


    J

  • Svar på tråden Matcha arbetdagar och FP
  • nnnnnnnn

    En annan undran jag har är om det spelar någon roll vilka exakta dagar jag tar ut FP, så länge alla siffror stämmer sammantaget för varje månad?


    En bekant sa till mig att hen hade frågat FK och att de sa att detta var fallet, att det alltså INTE spelar någon roll om jag tar ut fp en dag då jag egentligen jobbat, om det är så att jag INTE tagit ut fp en dag när jag VARIT hemma med mitt barn. Detta har jag litat på och också utfört i över ett halvår. 

    FRÅGA: ÄR det såhär det fungerar? Borde jag vara rädd för att få trubbel av FK pga detta?


    Svarar på den frågan jag kan:
    Det spelar ingen roll vilka dagar du tar ut FP, bara du har sysselsättning jämt utspridd över veckorna. Du ska alltså se till att du har samma sysselsättning varje vecka. Så jobbar du mycket en vecka, tar du lite FP den veckan, jobbar du lite en annan vecka så tar du mycket FP den veckan.
    Jämför med 100% jobb = sysselsättning 5 dagar/vecka. Så jag behöver sysselsättning 20 dagar/4-veckorsperiod, men måste se till att det blir 5 dagar varje vecka. Det är alltså inte OK att tänka: hmmm... 20 dagars sysselsättning denna månaden (4-veckorsperioden) kan vara att jag jobbar den 1-4:e, tar FP 5-20:e och sen struntar i jobb och FP den 21-28:e.
    För då har jag inte sysselsättning de sista 8 dagarna = förlorar min SGI...

    Däremot spelar det ingen roll om du tar FP exakt de dagar som du skulle arbetat! Bara du har sysselsättning (jobb, studier med CSN eller FP).
    Så jag som jobbar mån-fre i vanliga fall, kan lika gärna ta ut FP ons-sön. Trots att jag inte arbetar helger alls.
  • Kerubmamman

    Det spelar STOR roll om du har jobbat en dag du tagit FP. FP+lön får max vara åtta timmar totalt. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Seven Costanza

    nnnnn: nu läste du väl slarvigt? TS undrar om det går bra att ta ut FP på en dag då hon HAR jobbat dvs jobb och FP samma dag, och det går ju inte såvida hon inte räknat så att jobb+FP den dagen inte blivit mer än heldag.

    Kerubmamman: det är inte åtta timmar som är heldag i alla yrken utan det kan ju vara mer eller mindre, det måste man kolla med FK. T ex jag som är ferieanställd lärare räknar FK med att jag bara har 35-timmarsvecka eftersom de av någon anledning inte räknar de tio timmarna vi har i förtroendearbetstid varje vecka, så våra heldagar är bara sju timmar och alltså får jag t ex bara jobba 3,5h (inte 4) för att få lov att ta ut halv SGI-dag.

    TS: hur kommer det sig att du undrar först nu och inte kollade när barnet fyllde ett? Om FK kollar dig kan det tyvärr mycket väl vara så att du har gjort eftersom sysselsättningen totalt måste varje minst fem heldagar VARJE vecka så det hjälper inte att man jobbat mer än fem dagar någon vecka.

  • nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2017-11-23 13:05:08 följande:
    nnnnn: nu läste du väl slarvigt? TS undrar om det går bra att ta ut FP på en dag då hon HAR jobbat dvs jobb och FP samma dag, och det går ju inte såvida hon inte räknat så att jobb+FP den dagen inte blivit mer än heldag.

    Kerubmamman: det är inte åtta timmar som är heldag i alla yrken utan det kan ju vara mer eller mindre, det måste man kolla med FK. T ex jag som är ferieanställd lärare räknar FK med att jag bara har 35-timmarsvecka eftersom de av någon anledning inte räknar de tio timmarna vi har i förtroendearbetstid varje vecka, så våra heldagar är bara sju timmar och alltså får jag t ex bara jobba 3,5h (inte 4) för att få lov att ta ut halv SGI-dag.

    TS: hur kommer det sig att du undrar först nu och inte kollade när barnet fyllde ett? Om FK kollar dig kan det tyvärr mycket väl vara så att du har gjort eftersom sysselsättningen totalt måste varje minst fem heldagar VARJE vecka så det hjälper inte att man jobbat mer än fem dagar någon vecka.
    Japp, läste "tagit FP en dag jag egentligen skulle jobbat" istället för "tagit FP en dag jag egentligen jobbat" som det stod....

    Ja, givetvis får man inte ta FP samtidigt som man jobbar!


  • Jabbadabbadude
    Seven Costanza skrev 2017-11-23 13:05:08 följande:

    TS: hur kommer det sig att du undrar först nu och inte kollade när barnet fyllde ett? Om FK kollar dig kan det tyvärr mycket väl vara så att du har gjort eftersom sysselsättningen totalt måste varje minst fem heldagar VARJE vecka så det hjälper inte att man jobbat mer än fem dagar någon vecka.


    Ja, detta känns ju onekligen otroligt jobbigt. Magen knyter sig. 
    Jag litade helt enkelt på vad min bekanta sa att FK hade berättat för henne. 
    Eller ja, jag har ringt ett par gånger för att kolla detta och andra ärenden, men har antingen inte hunnit köa i en timme eller tröttnat på att mitt samtal brutits direkt när jag kommit fram. Tänkte då att jag skulle lita på min bekantas uppgifter. För mig låter det ändå rimligt att det inte spelar någon roll exakt vilka dagar, så länge allting "stämmer" i slutet av månaden. Visste inte att systemet var veckobaserat.
    Tänker också att det är skillnad i "noggrannhet" mot t ex VAB, då jag har rätt till alla mina föräldradagar.

  • Seven Costanza
    Jabbadabbadude skrev 2017-11-23 19:43:30 följande:

    Ja, detta känns ju onekligen otroligt jobbigt. Magen knyter sig. 

    Jag litade helt enkelt på vad min bekanta sa att FK hade berättat för henne. 

    Eller ja, jag har ringt ett par gånger för att kolla detta och andra ärenden, men har antingen inte hunnit köa i en timme eller tröttnat på att mitt samtal brutits direkt när jag kommit fram. Tänkte då att jag skulle lita på min bekantas uppgifter. För mig låter det ändå rimligt att det inte spelar någon roll exakt vilka dagar, så länge allting "stämmer" i slutet av månaden. Visste inte att systemet var veckobaserat.

    Tänker också att det är skillnad i "noggrannhet" mot t ex VAB, då jag har rätt till alla mina föräldradagar.


    Jaha ja det var ju trist. Hoppas det löser sig! Detta är ju pga att FP precis som vab i grunden är tänkt att ersätta förlorad arbetsinkomst, därav att det inte är tillåtet att ta ut FP de dagar man jobbar om detta innebär att tiden på arbetet och tiden med barnet totalt blir mer än en hel standardarbetsdag inom ditt yrke. I och med att månaderna är olika långa är det ju tydligare att sätta en regel som fem dagar i veckan och inte 20 arbetsdagar per månad för vissa månader har ju fler och vissa färre.
  • Jabbadabbadude

    Vilken är bästa taktiken tro?


    Ringa FK och bekänna sitt misstag, eller börja göra rätt nu och hoppas på att ingen lägger märke till vad jag gjort fel?

  • Seven Costanza
    Jabbadabbadude skrev 2017-11-23 21:26:29 följande:

    Vilken är bästa taktiken tro?

    Ringa FK och bekänna sitt misstag, eller börja göra rätt nu och hoppas på att ingen lägger märke till vad jag gjort fel?


    Åh det vet jag inte, men jag kom på nu att om det är lägstanivådagar du har använt de dagar du arbetat så får man lov att arbeta upp till 7/8 av sin normala dagsarbetstid samtidigt som man tar ut hel lägstanivådag. Dessutom kan man ju ansöka om FP upp till 90 dagar bakåt i tiden så du får kolla hur du tagit FP och se om det skulle göra någon skillnad att ta ut retroaktivt.
Svar på tråden Matcha arbetdagar och FP