• Anonym (Arg)

    Varför är det inte okej att kritisera diagnoser som ADHD, autism m.m??

    Jag arbetar just nu på en arbetsplats med barn som är utsatta för psykisk och fysisk misshandel och som även växer upp bland föräldrar med ett gravt beroende. När barnen kommer dit har majoriteten av barnen både symtom och diagnosen adhd alternativt ibland Aspergers också. Men när barnen däremot varit hos oss i 1-3 år och dom fått fina vuxenrelationer och fått bearbeta det dom varit med om då uppfyller nästan ingen av barnen kriterierna för sina tidigare diagnoser.

    Och visst kan det självklart vara så att vissa barn som växer upp under destruktiva förhållanden har föräldrar som har dessa diagnoser själva så att det finns en genetisk koppling och barnen skulle fått samma problem i en annan miljö.

    Men idag är det som man absolut inte får ifrågasätta en diagnos, att den mer eller mindre är statisk, barnet blev sån.

    Jag har träffat folk inom samma yrkesgrupp som jag som vittnar om exakt samma saker fast hos vuxna som lider av stora psykiska besvär som sedan fått behandling för trauman och sedan blivit av med sina diagnoser,

    Från början skyllde man allt på föräldrarna när det kom till dom här diagnoserna att barnen var ouppfostrade m.m men sen svängde det rejält så man inte får prata om föräldrarna alls istället. SVT hade ju även nyligen en dokumentär med namn "diagnosen" där man fick följa en ung tjej som fick en Aspergers diagnos. När hon senare blev äldre och gör om utredningen visar det sig att hon aldrig haft Aspergers däremot så har hennes mamma inte kunnat knyta an till sin dotter utan såg sitt barn som en docka hon bar omkring på när flickan va liten så den unga tjejen hade istället en anknytningsstörning.

    Blir det inte även dubbel bestraffning på dom här barnen om dom först utsätts för övergrepp i hemmet och när dom är arga, hyperaktiva och kanske egentligen har posttraumatisk stress då ska dom dessutom få en förklaring om att dom är funktionsnedsatta??

  • Svar på tråden Varför är det inte okej att kritisera diagnoser som ADHD, autism m.m??
  • lövet2

    Jag tror egentligen inte det är ett jättestort problem, men det är förstås tragiskt med varje enskilt fall. Folk får ju felaktiga diagnoser både när det gäller fysiska och psykiska sjukdomar och samma sak gäller olika sorters störningar. Det går nog aldrig att komma i från ...

  • Anonym (Arg)
    lövet2 skrev 2017-11-22 23:37:46 följande:

    Jag tror egentligen inte det är ett jättestort problem, men det är förstås tragiskt med varje enskilt fall. Folk får ju felaktiga diagnoser både när det gäller fysiska och psykiska sjukdomar och samma sak gäller olika sorters störningar. Det går nog aldrig att komma i från ...


    Borde man inte undersöka först vilka tänkbara orsaker det kan finnas till ett beteende då??
  • lövet2
    Anonym (Arg) skrev 2017-11-22 23:40:08 följande:
    Borde man inte undersöka först vilka tänkbara orsaker det kan finnas till ett beteende då??
    Jag tror de oftast gör det, men när det gäller barn så hänger mycket på vad föräldrarna berättar om barnet. Då kan det bli lite snett.
  • Anonym (Arg)
    lövet2 skrev 2017-11-22 23:43:27 följande:

    Jag tror de oftast gör det, men när det gäller barn så hänger mycket på vad föräldrarna berättar om barnet. Då kan det bli lite snett.


    Ja när barnen kommer till oss med dessa diagnoser så vill ju föräldrarna få det till att deras barn är såhär för att barnen har dessa diagnoser. Det handlar absolut inte om något dom gjort som är fel. För alla andra utom föräldrarna är det uppenbart att dom är missbrukare men det tycker absolut inte föräldrarna. Att resonera med en missbrukare och få vittnesmål från dom hur verkligen är när dom är aktiva.... Det är lite slöseri med tid i mitt tycke.
  • Anonym (Gina)

    Jag blev så lättad då jag läste ditt inlägg. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, det betyder jättemycket för mig. Har du funderat på att skriva en debattartikel? Jag tror fler skulle behöva höra det här.

    Min bror fick en lättare utvecklingsstörnings diagnos då han gick i lågstadiet och sattes i särskola. Vi blev misshandlade hemma, vår pappa var allholist och slog både mamma och oss barn. Min mamma var bipolär utan sjukdomsinsikt och misshandlade oss (omedvetet) psykiskt. Då min bror blev vuxen och fick terapi försvann alla symtom på utvecklingsstörning. Idag jobbar han som programmerare (han är självupplärd) Han har aldrig gjort om sin utredning, men jag har svårt att tro att han är utvecklingsstörd, jag har träffat andra som är det, de har jobb, barn etc så de har en lättare variant och jag märker stor skillnad på dem och min bror.

    Jag har i vuxen ålder läst min brors utredning (med hans tillåtelse såklart) och ingenstans står det något om vår hemsituation, de har inte ens utrett det. Det står inget om alla anmälningar till socialen heller.

  • Anonym (Arg)
    Anonym (Gina) skrev 2017-11-23 00:45:22 följande:

    Jag blev så lättad då jag läste ditt inlägg. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, det betyder jättemycket för mig. Har du funderat på att skriva en debattartikel? Jag tror fler skulle behöva höra det här.

    Min bror fick en lättare utvecklingsstörnings diagnos då han gick i lågstadiet och sattes i särskola. Vi blev misshandlade hemma, vår pappa var allholist och slog både mamma och oss barn. Min mamma var bipolär utan sjukdomsinsikt och misshandlade oss (omedvetet) psykiskt. Då min bror blev vuxen och fick terapi försvann alla symtom på utvecklingsstörning. Idag jobbar han som programmerare (han är självupplärd) Han har aldrig gjort om sin utredning, men jag har svårt att tro att han är utvecklingsstörd, jag har träffat andra som är det, de har jobb, barn etc så de har en lättare variant och jag märker stor skillnad på dem och min bror.

    Jag har i vuxen ålder läst min brors utredning (med hans tillåtelse såklart) och ingenstans står det något om vår hemsituation, de har inte ens utrett det. Det står inget om alla anmälningar till socialen heller.


    Tyvärr är den här frågan extremt svår att ta i eftersom man ses som totalt ovetenskaplig och man verkligen får inte kritisera dessa diagnoser. För mig blir detta helt absurt däremot.

    Barn tvingas till tunga medicineringen dessutom från väldigt tidig ålder, mediciner man faktiskt inte vet vilka långtidseffekter det har på hjärnan.

    När jag hör folk som efter behandling för det trauman dom upplevt i hemmet har ju många blivit av med sina diagnoser. Men när dom frågar hur dom kunnat få dessa diagnoser från första början låter det mer som att "sånt där kan växa bort".

    Jag säger inte att ingen kan ha dessa diagnoser. Man kan ju faktiskt både ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och vara utsatt för övergrepp i hemmet. Men många av dessa personer hänvisas till habiliteringen vad det än är. Eller som dom sa på Socialhögskolan, man vet att dessa barn med diagnoser oftare blir utsatta för våld i hemmet. Men då beror detta på att det är psykiskt påfrestande för en förälder att ha barn med diagnos och därför tar föräldrarna till våld. Återigen skuldbeläggs barnen i detta. Barnen lär ju knappast bli bättre av att utsättas för våld iaf
  • Anonym (Arg)

    Finns det någon förälder här som har barn med dessa diagnoser som kan berätta för det är så känsligt att kritisera diagnoserna?

  • Anonym (beskriv)
    Anonym (Arg) skrev 2017-11-22 23:34:03 följande:

    Jag arbetar just nu på en arbetsplats med barn som är utsatta för psykisk och fysisk misshandel och som även växer upp bland föräldrar med ett gravt beroende. När barnen kommer dit har majoriteten av barnen både symtom och diagnosen adhd alternativt ibland Aspergers också. Men när barnen däremot varit hos oss i 1-3 år och dom fått fina vuxenrelationer och fått bearbeta det dom varit med om då uppfyller nästan ingen av barnen kriterierna för sina tidigare diagnoser.

    Och visst kan det självklart vara så att vissa barn som växer upp under destruktiva förhållanden har föräldrar som har dessa diagnoser själva så att det finns en genetisk koppling och barnen skulle fått samma problem i en annan miljö.

    Men idag är det som man absolut inte får ifrågasätta en diagnos, att den mer eller mindre är statisk, barnet blev sån.

    Jag har träffat folk inom samma yrkesgrupp som jag som vittnar om exakt samma saker fast hos vuxna som lider av stora psykiska besvär som sedan fått behandling för trauman och sedan blivit av med sina diagnoser,

    Från början skyllde man allt på föräldrarna när det kom till dom här diagnoserna att barnen var ouppfostrade m.m men sen svängde det rejält så man inte får prata om föräldrarna alls istället. SVT hade ju även nyligen en dokumentär med namn "diagnosen" där man fick följa en ung tjej som fick en Aspergers diagnos. När hon senare blev äldre och gör om utredningen visar det sig att hon aldrig haft Aspergers däremot så har hennes mamma inte kunnat knyta an till sin dotter utan såg sitt barn som en docka hon bar omkring på när flickan va liten så den unga tjejen hade istället en anknytningsstörning.

    Blir det inte även dubbel bestraffning på dom här barnen om dom först utsätts för övergrepp i hemmet och när dom är arga, hyperaktiva och kanske egentligen har posttraumatisk stress då ska dom dessutom få en förklaring om att dom är funktionsnedsatta??


    Det du beskriver är inte att kritisera diagnosen, utan att ifrågasätta den.

    Det är mycket möjligt att trauman och svåra uppväxtförhållanden kan ta sig uttryck som autism eller ADHD hos en person. Man får ändå hopas att det kommer fram under en utredning, även om det finns oseriösa aktörer som gör slarviga utredningar.

    Det är också så att personer med dessa diagnoser som växer upp under svåra förhållanden i dysfunktionella miljöer får svårare att hantera sina svårigheter som kommer med diagnosen. Personer som å andra sidan växer upp med god struktur, kärleksfull gränssättning och funktionell miljö kommer att ha bättre förutsättningar att hantera sina svårigheter.

    Så det kan finnas en kombination av en diagnos som ger svårigheter och brister i uppväxten som förvärrat dessa svårigheter. Att få behandling för trauman kan då ge bättre förutsättningar i vuxen ålder att få ordning på sitt liv och hantera svårigheterna bättre.

    Både ADHD och autism är ju en skala där alla människor befinner sig i någon mån. Och beroende på förutsättningar kommer ju den skalan att kunna skifta åt ena eller andra hållet. Det gäller ju inte bara under uppväxten utan även senare i livet.

    En person som har svårigheter inom tex autismspektrum kommer ju att få en värre situation i en stressig och oberäknelig miljö på jobbet eller privatlivet, än på ett jobb där det är lugnt och förutsägbart. Den personen kommer också kanske att reagera starkare på kraftig livsstress som dödsfall i familjen, skilsmässa, förlust av arbete, och kanske helt tappa fotfästet, men fungerar bra så länge stödfunktionerna i livet finns på plats.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Arg) skrev 2017-11-23 10:26:50 följande:

    Finns det någon förälder här som har barn med dessa diagnoser som kan berätta för det är så känsligt att kritisera diagnoserna?


    Det är väl ganska självklart. Diagnosen förklarar ju allt. Då beror det inte på uppväxtmiljön.
  • Anonym (Mamma)
    lövet2 skrev 2017-11-22 23:37:46 följande:

    Jag tror egentligen inte det är ett jättestort problem, men det är förstås tragiskt med varje enskilt fall. Folk får ju felaktiga diagnoser både när det gäller fysiska och psykiska sjukdomar och samma sak gäller olika sorters störningar. Det går nog aldrig att komma i från ...


    Jag tror att det är väldigt många barn idag som får felaktiga diagnoser.

    Diagnoserna får förklara problem som uppstår både pga problem i hemmiljö och i skolan.

    Det är så bra med en diagnos för då har ingen någon skuld.

    Hela problematiken läggs på barnet som anses ha en funktionsnedsättning.
Svar på tråden Varför är det inte okej att kritisera diagnoser som ADHD, autism m.m??