• KlaraRara

    min farmor är krävande

    Hej

    Jag vill börja med att säga att jag ofta får dåligt samvete gällande hur mycket jag hälsar på och hur mycket/lite jag hjälper henne. Det känns som om jag gör fel oavsett hur mycket eller lite jag är där.

    Min farmor bor 10 min från mitt jobb och jag hälsar på henne 1 gång i veckan. För lite tycker hon. Jag har tom börjat logga när jag åker dit för att kunna säga när jag var där senast när hon säger att det var länge sen jag var där.

    I mitt jobb har jag relativt flexibla tider då jag har eget företag men det betyder ju ändå att jag behöver jobba.

    När jag startade mitt företag åkte jag till henne flera ggr i veckan då jag hade en del dödtid mitt på dagen men det är annorlunda nu sen ett år tillbaka.

    Ett av problemet är att hon tjatar. Jag har blivit lite tuffare och påtalat detta att jag blir kvävd och får dåligt samvete när hon tjatar. Hon blev arg först och satte sig i försvarsställning men köpte det sen och var glad att jag vågade säga hur jag kände. Hon har blivit bättre att inte tjata när jag är där och det är skönt men det är fortfarande meddelanden på fb och sms.

    meddelanden nu är mer skuldbeläggande på ett sätt då hon skriver "Jag är inte tjatig nu utan vill se när du har tid med mig som är gammal och ensam" eller "Jag vill inte vara en last för dig". Och svarar jag inte direkt så skriver hon frågetecken en gång i kvarten tills jag svarar.

    Hon skyller ofta på att hon inte kommer ihåg att hon skriver så mycket ,eller ringer, men min farmor är 74 år relativt pigg och har koll på teknikens värld. Alltså ser hon ju i meddelanden när hon skickat dem. Hon tycker hon har rätt att bete sig som hon gör och ramlar väldigt lätt tillbaka i gamla mönster även om jag påtalar vad som är jobbigt och inte funkar.

    Jag förstår min farmor delvis att det är ensamt men hon vill inte göra så mycket åt det egentligen. Jag har erbjudit henne att skjutsa till aktiviteter men då säger hon att hon trivs bra hemma med sin sambo (bara hon får besök av familjen ibland). Hon har Facebook och där har hon skaffat massor med nya vänner och är med i roliga grupper där hon har utbyte.

    Min farmor och jag skulle jag ändå säga har en god relation. Det är kul att hänga där oftast. Vi berättar historier och dricker för mycket kaffe.

    Min syster orkar inte med henne då farmor är bra på att pika och tycka saker som inte angår henne. Jag brukar inte bry mig om det när hon "attackerar" mig eller så svarar jag "dräpande" och så skrattar vi åt det. Min farmor röker ganska mycket och syster tycker det är jobbigt att varje gång behöva påminna att hon kanske kan röka utomhus när hon är där då hon har astma.

    Mamma orkar inte med henne heller så de ses och är artiga mot varandra när de måste.. Min faster vill inte umgås särskilt mycket med henne då hon har lidit mycket av hennes egoism och alkolism i barndomen.

    Pappa är där så ofta han hinner och det kan vara flera ggr i veckan. Så det är jag och pappa som ställer upp mest. De andra orkar inte. I teorin gör det oss ingenting att det är så.

    Jag har börjat känna att min farmor är ganska egoistisk och använder härskartekniker. Och det är ingen rolig känsla. Familjen måste vända ut och in på sig själva för att skjutsa till läkarbesök för att hon tycker det är bättre vi skjutsar än att hon ska ta sjuktransport (eller vad det heter). Hon har hämtat blanketter flera ggr när jag bett henne men hon fyller aldrig i dem.

    Senast häromdagen så beordrade hon till mig att jag ska hämta henne en viss tid på lördag då det är släktkalas. Ingen fråga utan befallande. Jag berättade att jag inte visste om jag skulle dit pga jobb och då säger hon bara att jag kan komma lite tidigare till henne så vi kan dricka kaffe innan vi åker. (Vem säger så?!) Sen började hon prata om vilken belastning hon var och det slutade med att jag sa att jag ändå skulle skjutsa. Fel av mig men jag led och ville sluta lida.

    Det är hårfint känner jag. Jag vill hjälpa till men inte stressa ihjäl mig. Hon hade själv kunnat göra så mycket för att underlätta men struntar i det då vi löser det åt henne.

    Även om hon är pigg så börjar hon bli sjukare iom alkolism diabetes kol så jag är rädd om jag tar i för mycket och ställer höga krav, eller bara tar en paus så hon får känna hur det är när jag inte är där, så är jag rädd att hon kanske går och dör mitt i det. Då skulle jag aldrig förlåta mig själv. Då känns det nästan värt att känna såhär stundtals.

    Känner någon igen sig? jag älskar verkligen farmor men nu börjar det bli ganska jobbigt. Och jag tror det är jobbigt för flera av oss runt omkring.

    Hur har ni andra gjort?

  • Svar på tråden min farmor är krävande
  • Anonym (Också ett barnbarn)

    Du låter som världens bästa barnbarn! Ärligt, jag hade gärna adopterat dig på ålderns dar för att få besök av dig och sitta och dricka för mycket kaffe och skratta!

    Men din farmor är inte snäll, och du måste sätta gränser. Du har rätt att sätta gränser. Hon utnyttjar ju sin ålder, och jag har sett det hos andra släktingar. Min egen farmor blev outhärdlig, tyvärr, krävde oerhört mycket underdånig service för att hon ansåg att nu var hon gammal och vi barnbarn stod i skuld till henne och skulle betala tillbaka. För mig blev det så illa att jag inte gick på hennes begravning och har heller inte gråtit över hennes död. Hon blev elak mot mig, accepterade inte att jag var sjuk, medan hon hade 9 friska barnbarn i samma stad som var bättre lämpade att serva henne än jag.

    Låt inte din farmor härja så med dig, det är inte ditt jobb, det är inte din roll som barnbarn. Och du är fantastisk redan som du är. Hon har ju så många andra i sitt liv också. Sätt gränser!

  • Anonym (A)
    Anonym (Också ett barnbarn) skrev 2017-11-23 02:56:34 följande:
    Du låter som världens bästa barnbarn! Ärligt, jag hade gärna adopterat dig på ålderns dar för att få besök av dig och sitta och dricka för mycket kaffe och skratta!

    Men din farmor är inte snäll, och du måste sätta gränser. Du har rätt att sätta gränser. Hon utnyttjar ju sin ålder, och jag har sett det hos andra släktingar. Min egen farmor blev outhärdlig, tyvärr, krävde oerhört mycket underdånig service för att hon ansåg att nu var hon gammal och vi barnbarn stod i skuld till henne och skulle betala tillbaka. För mig blev det så illa att jag inte gick på hennes begravning och har heller inte gråtit över hennes död. Hon blev elak mot mig, accepterade inte att jag var sjuk, medan hon hade 9 friska barnbarn i samma stad som var bättre lämpade att serva henne än jag.

    Låt inte din farmor härja så med dig, det är inte ditt jobb, det är inte din roll som barnbarn. Och du är fantastisk redan som du är. Hon har ju så många andra i sitt liv också. Sätt gränser!
    Håller med
  • Anonym (Madde)

    Tycker hon låter rätt skön. Bevaka dina gränser bara. Ignorera allt skuldbeläggande. Du åker dit precis när du känner för det, samt säger nej när det inte passar eller säger ifrån när hon går för långt. Det går uppenbarligen ingen nöd på henne, med sambo och Facebook:ande och allt.

    Att hon "beordrar" dig att hämta henne en viss tid... Alltså hon kör ju på lite som en ångvält för att få sin vilja fram, men återigen, bevaka dina gränser bara. Säg "haha, nåja, jag ska kolla i min agenda först så får vi se..." Som sagt, passar det inte blir det nej. Så får hon säga vad hon vill om det. Hon skulle väl inte bli otrevlig, hoppas jag?

  • Anonym (Moi)

    Begränsa till en gång i veckan om du känner att det är lagom. Det är faktiskt ganska mycket.

  • KlaraRara
    Anonym (Madde) skrev 2017-11-23 11:07:26 följande:

    Tycker hon låter rätt skön. Bevaka dina gränser bara. Ignorera allt skuldbeläggande. Du åker dit precis när du känner för det, samt säger nej när det inte passar eller säger ifrån när hon går för långt. Det går uppenbarligen ingen nöd på henne, med sambo och Facebook:ande och allt.

    Att hon "beordrar" dig att hämta henne en viss tid... Alltså hon kör ju på lite som en ångvält för att få sin vilja fram, men återigen, bevaka dina gränser bara. Säg "haha, nåja, jag ska kolla i min agenda först så får vi se..." Som sagt, passar det inte blir det nej. Så får hon säga vad hon vill om det. Hon skulle väl inte bli otrevlig, hoppas jag?


    Hon blir lite otrevlig och trycker på knappar som att jag lämnar henne i sticket.

    Hon tycker att jag borde ställa upp då jag i teorin kan ta mig från jobbet. Oavsett om jag säger att jag har full kalender. "Då åker jag inte dit då" säger hon. Hon har då missat besök hos ex läkare

    När hon bad mig sist om skjuts ordnade jag så kusinen kunde skjutsa istället för mig. Då blev hon arg på mig efteråt då han var tvungen att ta ledigt. Som om mitt jobb är mindre viktigt? Jag sätter gränser så som du föreslår. Det känns inte som att möta henne går på det sättet.

    Och eftersom hon inte har bra hälsa så måste hon till läkaren när hon ska. Jag kan ju säga nej men då blir hon sur (för stunden) och så tar hon sig inte till läkaren.

    Nu försöker jag försvara mig, orimligt kanske, men jag tycker det är svårt. Men ja. Jag ska förklara för henne varför jag inte kan eller bara säga nej. För jag måste göra så
  • Anonym (Madde)
    KlaraRara skrev 2017-11-23 14:30:51 följande:
    Hon blir lite otrevlig och trycker på knappar som att jag lämnar henne i sticket.

    Hon tycker att jag borde ställa upp då jag i teorin kan ta mig från jobbet. Oavsett om jag säger att jag har full kalender. "Då åker jag inte dit då" säger hon. Hon har då missat besök hos ex läkare

    När hon bad mig sist om skjuts ordnade jag så kusinen kunde skjutsa istället för mig. Då blev hon arg på mig efteråt då han var tvungen att ta ledigt. Som om mitt jobb är mindre viktigt? Jag sätter gränser så som du föreslår. Det känns inte som att möta henne går på det sättet.

    Och eftersom hon inte har bra hälsa så måste hon till läkaren när hon ska. Jag kan ju säga nej men då blir hon sur (för stunden) och så tar hon sig inte till läkaren.

    Nu försöker jag försvara mig, orimligt kanske, men jag tycker det är svårt. Men ja. Jag ska förklara för henne varför jag inte kan eller bara säga nej. För jag måste göra så
    Jo jag förstår att det inte är så lätt. Jag skulle nog inte lägga så mycket energi på att försöka motivera och förklara för henne varför jag inte har tid eller varför jag inte kan gå från jobbet. Utan mer meddela bestämt och kort hur det blir. Ingen diskussion. Hon kommer ändå säkert aldrig säga "jo okej men jag förstår dig att du inte kan, ingen fara". Utan hon kommer klaga ändå. Så bättre att du inte slösar din tid på att försöka motivera dig.

    Det kan ju inte bara hänga på dig om hon tar sig till läkaren eller ej. Kan du inte skjutsa måste hon väl ha en reservplan. Det är inte ditt fel om hon struntar i besöket.
  • Alessia

    74 är verkligen ingen ålder att tala om idag! Jag tycker att ni har skämt bort henne en hel del och tagit hennes pikar utan att reagera. Jag undrar just hur hennes sambo har det med hennes förmåga att ta till härskartekniker. 
    De 70+ jag känner går på kurser, läser in akademiska betyg, simmar, gymmar, spelar golf och reser något rent hialöst. Men röker gör de inte...
    Dags kanske att uppmärksamma farmor på hennes  utpressar- och skulbeläggandemetoder typ när hon kräver skjuts fast hon har tillgång till annat färdsätt: Du är en vuxen människa och inte ett barn och jag tänker inte behandla dig som ett barn. Vill du inte ta färdtjänst till doktorn är det ditt beslut som vuxen och inget jag lägger mig i.
    Dags att uppfostra farmor innan hon blir alldeles omöjlig att ha att göra med.

  • Anonym (Beräknande)

    Farmor verkar det inte det minsta synd om, när man jämför med hur många andra gamla det finns som sitter ensamma. Men, den här tanten har både sambo, barn, barnbarn, intressen, släkt o massa vänner - och är egoistisk till max. Med framgång! Eftersom hon lyckas styra alla dit hon vill. Du o din pappa träffar henne flera gånger i veckan t ex. Ändå gnäller hon.

    Så här; sluta skjutsa tanten till doktorn, om o när det väl behövs kommer hon ändå att skaffa den där sjuktransporten därför att hon då blir TVUNGEN.

    På mig låter som hon som en typisk missbrukarpersonlighet (o det är hon ju också), med sin beräkning, egoism o förslagenhet. Som utnyttjar dig o din pappas eftergivenhet, märks det att jag blir arg? Undra på att den där stackars fastern inte vill träffa henne.

  • Anonym (Också ett barnbarn)

    Jag håller med anonym Beräknande! Jag kom på en sak som min styvpappa sa när min faster ringde och krävde att jag som var sjuk skulle resa 100 mil för att komma och bo hos min farmor, medan de åkte på lyxresa till Hongkong. Den fastern som ringde och krävde detta av mig, har själv tre friska barn varav en arbetslös i samma stad som farmor, och som bättre var lämpad att passa farmor än jag. Jag var så sjuk då att jag tom blev inlagd, men ändå krävde de detta av mig.
    Min styvpappa sa då att det är inte barnbarnens ansvar att ta hand om farmor/mormor, det ansvaret ligger först på barnen, den närmaste familjen så att säga. Och din farmor har en sambo och egna vänner och ett socialt nätverk runt omkring sig. Att hon kör med dig på det här viset är inte ok någonstans. Du ska bara vara hennes barnbarn! Kom ihåg det och stå på dig, vi är alla på din sida här! 

Svar på tråden min farmor är krävande