• Tröttkattpappa

    Kattunge som kliver i avföring

    Blev nyligen väckt av katten som hoppar upp på mig i sängen, känner direkt hur han luktar bajs.
    Tänder lampan och ser att det är bajs i sängen och på golvet hela vägen till badrummet. Och där är det ännu mer på hela golvet, lådans väggar och tak (det är en låda med lucka) och även på väggen utanför lådan.
    Så nu fick jag spendera över en timme på att rengöra golv, väggar, lådan och byta sängkläder.
    Det är inte första gången det här har hänt, när han ska täcka över bajset så krafsar han sönder det och tar med sig bajsklumpar ut på tassarna och då tycker han det är obehagligt och skakar av sig så det flyger i alla riktningar. 
    Katten är en okastrerad hane på nästan 8 månader.
    Vad kan jag göra för att förhindra framtida bajsolyckor? 

    Tacksam för svar
    En trött kattpappa

  • Svar på tråden Kattunge som kliver i avföring
  • Dexter dot com

    Prova att ta av taket på luckan så katten har mer utrymme när den ska krafsa över. Blir det för trångt är risken stor att katten kliver runt i avföringen. Min katt kliver ur lådan när han är färdig och krafsar ståendes på golvet.

  • Birmafröken

    Lösningen är större låda, mer sand och oftare rensningar samt att ta bort svängluckan (eller hela huven),

    En stängd låda håller kvar bajslukten hur mycket katten än försöker gräva över när den är därinne.

  • v i r r a
    Birmafröken skrev 2017-11-23 07:00:41 följande:

    Lösningen är större låda, mer sand och oftare rensningar samt att ta bort svängluckan (eller hela huven),

    En stängd låda håller kvar bajslukten hur mycket katten än försöker gräva över när den är därinne.


    Precis! Jag hade samma problem som du TS med en katt. Jag gjorde som birmafröken skriver och det blev genast bättre. Katten lärde sig och blev duktigare med tiden även om hon alltid var mer grisig än de andra katterna med både låda och mat.
  • Tröttkattpappa
    Birmafröken skrev 2017-11-23 07:00:41 följande:

    Lösningen är större låda, mer sand och oftare rensningar samt att ta bort svängluckan (eller hela huven),

    En stängd låda håller kvar bajslukten hur mycket katten än försöker gräva över när den är därinne.

    Okej jag ska prova hela huven så det bara blir en öppen låda.
    Tack för svar




Svar på tråden Kattunge som kliver i avföring