• Äldre 23 Nov 10:23
    4125 visningar
    4 svar
    4
    4125

    Maskindiskmedel till en smal diskmaskin (45 cm)

    Ni som har en smal diskmaskin vilket maskindiskmedel använder ni, och hur blir eran diskresultat? Har ni mjukt eller hårt vatten?

    Jag har köpt en Siemens diskmaskin 45 cm och har prövat att diska en gång med sun diskmedelspulver (en tsk) +ICAs spolglans och salt i avhärdaren och då fick jag vit sträck på glasen, flammiga bestick och lite vit beläggning fläckar i botten av muggar och tallrikar. Dessa streck fläckar går inte att diska bort förhand.

    Nu igår kväll prövade jag yes 3 i 1 tablett och då blev disken blank men det var vitt längst ner på tallrikarna och glasen som gick att torka bort. Disken var också blöt men det kan bero på att jag öppnade luckan direkt efter programmetsslut och hade fönstret öppet i köket då jag tyckte att det luktade så mycket om vattenångorna som kom ur maskinen.

    Om man tog blöttpapper och strök på tallriken så skiftade sig tallriken( när tallriken var kall) i alla regnbågensfärger och vattnet dunstade på engång från tallriken. I botten intill silen så var det vit och lite varstans på väggarna och luckan.

    Jag kör ett långt 70 program.

    Jag har mjukt vatten.

    Jag har ingen erfarenhet av diskmaskiner/ diskmedel så jag vet inte vilka märken som är bäst eller vilka diskresultat man kan förvänta sig av dem.

  • Svar på tråden Maskindiskmedel till en smal diskmaskin (45 cm)
  • Äldre 23 Nov 19:02
    #1

    Det blir nog för mycket sköljmedel. Kolla om du kan reglera mängden och strunta i det sen när det är slut, oftast behövs det inte. Salt behövs inte heller.

  • Äldre 24 Nov 22:16
    #2

    Jag hade redan stängt av både salt och spolglans när jag körde yes 3i1 maskintablett.

    Nu funderar jag på att köra en maskin med pulver istället igen, men då är det väl bra att använda salt och spolglans igen?

  • Äldre 25 Nov 09:51
    #3
    Amaryllis81 skrev 2017-11-24 22:16:46 följande:

    Jag hade redan stängt av både salt och spolglans när jag körde yes 3i1 maskintablett.

    Nu funderar jag på att köra en maskin med pulver istället igen, men då är det väl bra att använda salt och spolglans igen?


    Nej, det behövs oftast inte. Jag har bara behövt spolglans om maskinen sköljer lite dåligt. Om glasen är prickiga av matrester så testa spolglans, annars ska det inte behövas (vad än reklamen säger).
  • Äldre 4 Dec 11:02
    #4

    Tyvär blev diskresultatet sämre nu när jag körde med lite mer än en tsk diskmedelspulver och sänkt spolglans till inställning 1 (hade den inställd på 2 innan)

    Nu blev det ännu mera vita ränder på servisen i diskmaskinen. Disken har som en tunn osynlig beläggning ( disken är lite "gnisslig" och sträv).

Svar på tråden Maskindiskmedel till en smal diskmaskin (45 cm)