• Anonym (14år)
    Äldre 23 Nov 10:31
    21476 visningar
    138 svar
    138
    21476

    900 kr för jacka och skor??

    Jag vet att vissa kommer tycka jag låter otacksam, jag är inte det men jag fick 900 kr av min mamma för att köpa vinterjacka+vinterskor och hon verkar inte inse vad det kostar. köpte en jacka för 700 kr (och det var en av dom billiga) betyder att jag har 200 kr att köpa vinterskor för och det finns inga skor som kostar det och jag får absolut inga fler pengar, då säger hon att jag borde ha köpt en billigare jacka men det fanns ingen. Visst är 900 kr väldigt lite för en jacka+skor??


    OBS!! ni behöver inte skriva att jag borde köpa begagnat för det är inte frågan och jag vill ha nytt och inte andras gamla kläder/skor etc....

  • Svar på tråden 900 kr för jacka och skor??
  • Anonym (Ja)
    Äldre 23 Nov 10:32
    #1

    Ja det är lite, men passa på nu under black friday/week.

    Zalando har en del bra rea tex.

  • Anonym (J)
    Äldre 23 Nov 10:35
    #2

    Fast har man bara en viss summa så är det ju det man får rätta sig efter. I verkliga livet kommer det inte helt magiskt komma lite extra pengar bara för man vill.

    Dags att mogna lite kanske?

  • Äldre 23 Nov 10:36
    #3

    Beror väl på vad man vill ha. Kan lätt hitta en bra vinterjacka för 400-500kr, och skor/kängor för ungefär lika mycket. Jag brukar kolla på Stadium/Intersport/XXL eller liknande.

  • Anonym (3)
    Äldre 23 Nov 10:38
    #4

    Hej,

    ja det är för lite pengar. Barnbidraget är ju på 1050 :- för ett barn

  • Anonym (hopp)
    Äldre 23 Nov 10:40
    #5

    Jo, du hade kunnat köpa en billigare jacka. Det finns snyggare billigare jackor än 700 men de kanske inte föll dig i smaken helt. Skor är svårare men då finns det budgetaffärer som skopunkten. Skorna är inte kanon men är det mest promenader till och från skolan och mellan kompisar så duger dem en vinter. Annars så har det senaste veckan vart reor (är fortfarande) på flera internetbutiker som säljer skor och jackor. Köpte skor till min 12 åring igår, stl 38 för 400 kronor. Att hitta en jacka för 500 känns inte orimligt.  Du får helt enkelt lära dig att hantera pengar, att rätta dig efter det du har. Det finns även en stor begagnadmarknad på vinterjackor och skor, där hade du kunnat hitta både och för under 900 och haft råd med ett par vantar också. 

  • Anonym (hopp)
    Äldre 23 Nov 10:44
    #6

    Ellos har tex flera vinterjackor som duger för under 500 just nu. De duger med en varm tröja under. De har även vinterskor för under 500. Den som går på 419 är en sko som funkar bra en vinter.

    www.ellos.se/dam/skor/vinterskor 

    www.ellos.se/dam/jackor-kappor/vinterjackor 

  • Anonym (nej)
    Äldre 23 Nov 10:45
    #7
    Anonym (14år) skrev 2017-11-23 10:31:14 följande:

    Jag vet att vissa kommer tycka jag låter otacksam, jag är inte det men jag fick 900 kr av min mamma för att köpa vinterjacka+vinterskor och hon verkar inte inse vad det kostar. köpte en jacka för 700 kr (och det var en av dom billiga) betyder att jag har 200 kr att köpa vinterskor för och det finns inga skor som kostar det och jag får absolut inga fler pengar, då säger hon att jag borde ha köpt en billigare jacka men det fanns ingen. Visst är 900 kr väldigt lite för en jacka+skor??


    OBS!! ni behöver inte skriva att jag borde köpa begagnat för det är inte frågan och jag vill ha nytt och inte andras gamla kläder/skor etc....


    Det kanske är lite, men det går absolut att hitta kläder för den summan. Alla har en budget för vad kläder och annat kan få kosta, du får anpassa dig till de pengar du har att röra dig med. Nu har du redan köpt jackan, så du har slösat nästan hela summan och har inte råd med skor. Istället skulle du ha kollat runt lite och fördelat pengarna bättre.

    Du är 14 år och hoppar inte runt i slask antar jag, så vinterskorna ska vara varma men behöver inte vara helt vattentäta, men gärna vattenavstötande. Samma med jackan. Antar att du vill ha lite modern och tonårig stil också.

    Det här skulle jag kunna köpa till en 14-åring för de pengarna:

    Vinterskor/stövlar:
    feetfirst.se/dinsko-varmfodrad-stovel-svarta-299500
    eller 
    feetfirst.se/linear-varmfodrad-stovel-svarta-310384

    Och jacka:
    www.intersport.se/140034901.aspx&gclid=Cj0KCQiAgNrQBRC0ARIsAE-m-1zjeAZPJZ6czsXLnrLcLUSBVlBufxDgly_B9bzN8u-F9QW09GvObhoaAlTuEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

    eller
    www.hm.com/se/product/68846

    eller
    www.hm.com/se/product/70171

    Hoppas du kan lämna tillbaka jackan och köpa en annan , billigare. Annars blir det ju väldigt kallt om fötterna nu i vinter.
  • Anonym (900:-­)
    Äldre 23 Nov 10:45
    #8

    Jacka hade du absolut kunnat köpa begagnat. Finns fräscha begagnade jackor som inte ens syns att dom är beg. Skor ska man köpa nytt då dom formar sig efter bärarens fötter och kanske inte är lika fräscha. Vet inte var du bor med Team Sportia i Solna centrum ska lägga ner och har 70-90% rabatt på ALLT i butiken. Bor du i närheten åk dit och kolla. Annars Tradera?

  • Anonym (Också mamma)
    Äldre 23 Nov 10:55
    #9
    +1
    Anonym (nej) skrev 2017-11-23 10:45:28 följande:
    Det kanske är lite, men det går absolut att hitta kläder för den summan. Alla har en budget för vad kläder och annat kan få kosta, du får anpassa dig till de pengar du har att röra dig med. Nu har du redan köpt jackan, så du har slösat nästan hela summan och har inte råd med skor. Istället skulle du ha kollat runt lite och fördelat pengarna bättre.

    Du är 14 år och hoppar inte runt i slask antar jag, så vinterskorna ska vara varma men behöver inte vara helt vattentäta, men gärna vattenavstötande. Samma med jackan. Antar att du vill ha lite modern och tonårig stil också.

    Det här skulle jag kunna köpa till en 14-åring för de pengarna:

    Vinterskor/stövlar:
    feetfirst.se/dinsko-varmfodrad-stovel-svarta-299500
    eller 
    feetfirst.se/linear-varmfodrad-stovel-svarta-310384

    Och jacka:
    www.intersport.se/140034901.aspx&gclid=Cj0KCQiAgNrQBRC0ARIsAE-m-1zjeAZPJZ6czsXLnrLcLUSBVlBufxDgly_B9bzN8u-F9QW09GvObhoaAlTuEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

    eller
    www.hm.com/se/product/68846

    eller
    www.hm.com/se/product/70171

    Hoppas du kan lämna tillbaka jackan och köpa en annan , billigare. Annars blir det ju väldigt kallt om fötterna nu i vinter.
    Förlåt, men för mig är det helt barockt att inte utrusta sina barn med ordentliga vinterkläder. Man behöver inte köpa en jacka för flera tusen, men en ordentligt varm jacka är inte för mycket begärt. Du länkar till en tunn dunjacka som fungerar en höstdag.  Detsamma gäller för skor. Jag skulle aldrig få för mig att köpa billiga syntetskor till mitt barn. Det är en del i mitt ansvar som förälder att se till att mitt barn är ordentligt utrustad till vintern. 
  • Anonym (nej)
    Äldre 23 Nov 11:14
    #10
    Anonym (Också mamma) skrev 2017-11-23 10:55:19 följande:
    Förlåt, men för mig är det helt barockt att inte utrusta sina barn med ordentliga vinterkläder. Man behöver inte köpa en jacka för flera tusen, men en ordentligt varm jacka är inte för mycket begärt. Du länkar till en tunn dunjacka som fungerar en höstdag.  Detsamma gäller för skor. Jag skulle aldrig få för mig att köpa billiga syntetskor till mitt barn. Det är en del i mitt ansvar som förälder att se till att mitt barn är ordentligt utrustad till vintern. 
    Förlåt, men det är du i din fulla rätt att tycka och göra. Ditt ansvar som förälder tänker jag inte lägga mig i på något sätt. Och vad du skulle få för dig att göra eller inte har inte heller något med saken att göra, varken för mig eller för TS.

    Och jag tycker annorlunda, jag tycker att det är skillnad på vad ett litet barn som rullar i snön och är ute flera timmar på förskolan behöver jämfört med en tonåring. Jag tycker att kläderna och skorna jag länkade till fungerar utmärkt för en 14-åring som går i skolan och kanske går på stan. 

    Det är heller inget fel på syntetskor, de kan vara minst lika varma. Och en tunnare dunjacka fungerar helt bra med en tröja under.

    Jag ser tonåringar häromkring som har vanliga sneakers på vintern. Och till det en tunn jacka, och under det ett linne som visar magen. Tonåringar har sina egna behov. Säkert skulle föräldern hellre se att barnet hade vettigare kläder, men det är kanske inte en strid man måste ta?

    Hade själv ungefär såna kläder när jag var tonåring. Skulle aldrig ens tagit på mig en mössa annat än under pistolhot.

Svar på tråden 900 kr för jacka och skor??