• lantisen02

    6-månaders vaknar och skriker-hur göra?

    Har en snart 6-månaders liten tjej, som förmodligen är inne i nått utvecklingssprång. Vaknar varannan timme och skriker och är otröstligt, det enda som hjälper är att amna, då somnar hon vid tutten och sover 2timmar till sen samma visa ända fram till morgonen. Har börjat med smakportion gröt, först börja vi på kvällen men ha ändrat till frukost. Men nu när hon äter så mkt på natten så är hon inte hungrig på morgonen utan framåt 10:00(går upp halv 7), nu till min fråga; ska jag amma på på natten nu när hon är så orolig, el ska ja försöka söva om henne ändå, hon har precis börjat gilla nappen lite....pappan är villig att hjälpa till.... är SÅ trött på dessa många amningar på natten. Storebror som är 4 år behöver sitt på dan, men en trött mamma är inte kul.

    Tips och råd mottages gärna

  • Svar på tråden 6-månaders vaknar och skriker-hur göra?
  • legomum

    är det tänder på g? Annars kan jag mycket väl tänka mig att det är utvecklingssprånget där vi 5 månader som spökar. Mina höll på så några veckor och sedan blev det lugnt igen. Vänta ut det blir bättre är mitt råd

  • legomum

    BTW mina fick mat vid 23 och 03 på natten. De fick inget annat utan det var vyssja och gosa tills de somnade om.

  • lantisen02

    Jag har oxå tänkt att man ska styra upp amningarna till vissa klockslag och vyssja och söva om henne, dock ska man bara stå ut med skriket, vill ju inte väcka storebror????

    Men tror att jag ska köra på att amma 2 ggr på natten, hon är mindre intresserad av mat på dagen, hon har nog inte tid????

    Tror inte att det är tänder, har känt i munnen men inget...

    Tack för svaret

  • legomum

    Jag körde flaska på twinsen, kanske att jag visste att de inte var hungriga att jag aldrig ens reflekterade över att ge extra mat.

    Kör konsekvent med den sövstil ni har på liten som fungerar.

  • Fru Ve

    Om du ska amma på natten är det ju bara du som avgör. Jag har valt att fortsätta amma min snart 9-månaders nattetid för att det är lugnast så. Med mina större barn trodde jag att det skulle ge lugnare nätter att sluta amma men det blev tyvärr bara värre då jag inte hade något att ta till vid skrik. Nackdelen är att det är svårare för pappan att ta barnet på natten och trösta om man ammar. För oss funkar det inte alls då bebisen bara vill ha mig på natten. Dock försöker jag vila på helgerna förmiddagar då jag sover längre för att orka med.

  • Anonym (misse)

    Kunde varit jag som skrivit detta! Är i exakt samma situation med min flicka på 6 månader.

    Det enda som funkar i nuläget är att hon sover bredvid mig när hon vaknat efter att ha sovit ca en timme i sin säng. Det är enda sättet för mig att få någon sömn :/

    Har väl egentligen inga råd att komma med men kanske känns bra att veta att ni inte är ensamma :)

  • lantisen02

    Ja misse, måste vara utvecklingsgrej, men shit va jobbigt, har bölat idag pga av trötthet, ångest och oro. Vet inte riktigt varför oron kommer... ska ringa Bvc i mon och kolla om man kan få prata me nån... vet ju logiskt att det är en fas som går över.... är nog bara lite uttröttad.

    Skönt å ?prata? av sig lite här på FL.

  • Snuttis2

    Låter exakt som min son på 4 mån!

    Har börjat stöka sista 1,5 v på nätterna ... somnar fint men vaknar efter allt från 10 min -60 min o är ledsen. Försökte söva om liggandes men det funkar inte så nu sista nätterna har jag ammat o sedan sovit halv sittandes med honom på bröstet under för natten . Sen till efternatten har det funkat att lägga ner honom o han sovit lite längre dock under mkt spretande o knölande i sängen ..vi

    Hoppas hoppas att detta är någon form sv utvecklingsfas då han behöver mer trygghet o ökar på mjölkproduktionen samt drömmer mer?!

  • Anonym (misse)
    lantisen02 skrev 2017-11-23 17:07:31 följande:

    Ja misse, måste vara utvecklingsgrej, men shit va jobbigt, har bölat idag pga av trötthet, ångest och oro. Vet inte riktigt varför oron kommer... ska ringa Bvc i mon och kolla om man kan få prata me nån... vet ju logiskt att det är en fas som går över.... är nog bara lite uttröttad.

    Skönt å ?prata? av sig lite här på FL.


    Ja det så dom på bvc också. Att det är nån sorts fas i utvecklingen :)

    När hon vaknar, skriker hon ungefär som att nåt skrämt henne plötsligt. Blir lugn på en gång när man tar upp henne. Tänkte nu att det kanske är för att jag är med när hon somnar och sen är det läskigt att vakna till och upptäcka att ingen är där? :/
  • BaeBinkie

    En till här... min fem och en halv månader gamla dotter driver mig just nu till vansinne med dessa uppvak en gång i timmen. Man är så zombietrött! Men tror som sp många andra att det är nån utveckling på g, bara att rida ut stormen... :/

  • lantisen02

    Tjoho, mycke bättre natt, somna 20:00 och amning 00:00 och 03:15 sen morgon vid 07:00-dock vakna hon 06 och låg och böka och slumra till 07:00, försöker göra morgon vid 7 och amma då så hon inte ska få för sig att vakna 06 varje morgon och få tutte, Får se hur länge den strategin funkar

    Hoppas ni andra haft bättre nätter.

    Gav lite ersättning efter sista amningen igår. - kanske det som gjorde att hon höll sig lite längre,

  • Anonym (Håll ut)

    Era bebisar är små än. Att de vaknar och vill amma är inget konstigt utan tvärtom -vanligt! Be era ev sambo om avlastning dagtid och följ bebis behov och rytm. Vila på dagen när ni kan osv.

  • lantisen02
    Anonym (Håll ut) skrev 2017-11-24 21:17:53 följande:

    Era bebisar är små än. Att de vaknar och vill amma är inget konstigt utan tvärtom -vanligt! Be era ev sambo om avlastning dagtid och följ bebis behov och rytm. Vila på dagen när ni kan osv.


    Jo fast när han jobbar är det inte lätt att få avlastning, det blir på helgerna. Har en 4-åring som behöver sitt oxå, visst är de små ännu, håller med, men börjar känna mig slutkörd av att inte få sova, vore skönt med 5-6 Tim sammanhängande sömn men det är väl bara att härda ut.
Svar på tråden 6-månaders vaknar och skriker-hur göra?