• Anonym (Ånges­t)
    Äldre 23 Nov 13:15
    1579 visningar
    4 svar
    4
    1579

    Relationsångest?

    Kan inleda detta med att jag lider av PTSD där framförallt ångesten är framträdande och går hos psykolog sen snart ett år tillbaka.

    Jag har träffat en kille i sex veckor. Han är raka motsatsen mot vad jag brukar träffa. Han är snäll, omtänksam och allt är bra så långt.

    Men...

    De tre första veckorna var han väldigt på, jag kände inte riktigt att jag hängde med och han gick snabbare fram än vad jag gjorde. Jag sa lite försiktigt att vi inte behöver höras hela tiden, han kunde skicka 10 meddelanden under en arbetsdag.


    Han tyckte det lät bra och det lugnade sig. Jag hann känna efter och sakna honom lite. Vi har setts 3-4 gånger i veckan de tre första veckorna. Men så förr förra veckan hände något, jag slappnade av och insåg att "jag gillar verkligen den här killen". Två dagar senare så får jag en magkänsla av att något är fel. Jag kan inte sätta fingret på vad, det är många bäckar små.

    Ett par dagar senare så når min ångest sin topp och jag berättar för honom vad jag känner. Han "erkänner" då att min magkänsla är rätt. Han vill att vi inte har för bråttom och vill dra ner på tempot.

    Men nu till mitt problem. Min ångest drar iväg ganska rejält idag.
    Vi sågs i måndags och vi ska på fest på lördag tillsammans. Men han har varit hemma själv i tisdags och onsdags.

    Nu skenar min hjärna mellan, kommer han fråga om vi ska ses idag? Kommer vi bara ses två dagar den här veckan? Är det det nya? Jag vill ju träffa honom mer, jag faller ju som en fura och vill inte kämpa för att hålla igen.
    Jag vill inte fråga honom om vi ska ses. Han tycker ju att vi har haft för bråttom och då landar det lite i hans knä att säga till när han vill ses. Samtidigt så vill jag inte sitta hemma kväll eller kväll och hoppas på att han ska vilja ses. Då ställer jag hellre in mig på att vi inte kommer ses innan lördag och gör något annat.

    Så vad gör man när man har relationsångest? För det är den enda benämningen jag kan komma på. Jag vill inte förlora den här killen, men det känns som att min ångest kommer skrämma bort honom om jag berättar för honom vad som händer i min hjärna.

  • Svar på tråden Relationsångest?
  • Anonym (mindf­ulness­)
    Äldre 23 Nov 13:32
    #1

    Mindfulness är superbra för att dämpa negativa känslor så att man får perspektiv på saker och ting. När man mediterat så var det som råkade tynga ens sinne inte så viktigt längre.. Mitt tips är alltså mindfulness.

  • Milkwa­y
    Äldre 24 Nov 03:16
    #2

    Det finns ett talesätt som lyder "Ångest kommer inte av sig själv, du bjuder in ångest för att du har tiden till det"

    Ångest är ingen Ing farligt, det är dina tankar och tankar har vi ständigt hela tiden men ångest är lite som dålig fantasi, (av allt du kan tänka väljer du panik ensamhet och sorg)

    Du behöver göra dig Busy med saker så du inte har plats för ångest, men plats för annat som t.ex njutning? Glädje? Avslappning?

    Jag råder dig också att träna acceptans.

    Se på situationen som en knapp på bordet. Utan att tänka vad den har för färg, för storlek, för modell, var den ligger placerad, och om du gillar den eller ej, du accepterar faktum, "en knapp på bordet okej, så är det" Det är acceptans-. Inga jämföranden mätningar bedömningar dömanden värderingar analyseringar utan du konstaterar bara det lilla du faktiskt vet "en knapp på bordet" punkt.

    Sen måste du som sagt hålla dig Busy och underhålla dig med givande saker vad du nu gillar att se/ göra / skapa / tänka på.

    Jag råder dig också att inte stirra dig blind på just PTSD utan se det gör vad det är, du har brist på acceptans, brist på njutning och avslappning och underhållning och kanske brist på tillit till dig till han till livet. Jobba med de bitarna bara så blir det lättare

    /// Haft PTSD

  • Anonym (Mn)
    Äldre 24 Nov 13:28
    #3
    Anonym (mindfulness) skrev 2017-11-23 13:32:41 följande:
    Mindfulness är superbra för att dämpa negativa känslor så att man får perspektiv på saker och ting. När man mediterat så var det som råkade tynga ens sinne inte så viktigt längre.. Mitt tips är alltså mindfulness.
    Håller med
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 4 Dec 19:21
    #4
    Milkway skrev 2017-11-24 03:16:52 följande:

    Det finns ett talesätt som lyder "Ångest kommer inte av sig själv, du bjuder in ångest för att du har tiden till det"

    Ångest är ingen Ing farligt, det är dina tankar och tankar har vi ständigt hela tiden men ångest är lite som dålig fantasi, (av allt du kan tänka väljer du panik ensamhet och sorg)

    Du behöver göra dig Busy med saker så du inte har plats för ångest, men plats för annat som t.ex njutning? Glädje? Avslappning?

    Jag råder dig också att träna acceptans.

    Se på situationen som en knapp på bordet. Utan att tänka vad den har för färg, för storlek, för modell, var den ligger placerad, och om du gillar den eller ej, du accepterar faktum, "en knapp på bordet okej, så är det" Det är acceptans-. Inga jämföranden mätningar bedömningar dömanden värderingar analyseringar utan du konstaterar bara det lilla du faktiskt vet "en knapp på bordet" punkt.

    Sen måste du som sagt hålla dig Busy och underhålla dig med givande saker vad du nu gillar att se/ göra / skapa / tänka på.

    Jag råder dig också att inte stirra dig blind på just PTSD utan se det gör vad det är, du har brist på acceptans, brist på njutning och avslappning och underhållning och kanske brist på tillit till dig till han till livet. Jobba med de bitarna bara så blir det lättare

    /// Haft PTSD


    Tusen tack för ett väldigt bra svar! Jag förstår precis vad du menar och jag ska ta med mig dina goda råd och försöka ändra på mitt tankesätt.

    Ska jobba på acceptansen, min hjärna ställer bara till det och det är bara jag som kan välja hur jag ska leva mitt liv.

    Tusen tack :)
Svar på tråden Relationsångest?