• Äldre 23 Nov 13:34
    5029 visningar
    8 svar
    8
    5029

    Flytt till Schweiz

    Hej, som rubriken avslöjar så funderar jag på att flytta till Schweiz. Min pojkvän flyttade nyss och nu är det jag kvar. Har läst flera gamla trådar här om svenskar som flyttat just till detta vackra alpland.
    Nu behöver jag lite hjälp. Jag är under 30, vi är karriärsmänniskor båda två, jag är inom fastighetsbranschen.
    Hur är det att flytta till Schweiz? Att komma in i samhället och hur fungerar det med jobb? Var ligger lönerna någonstans? Angående jobb så tittar jag just nu på allt möjligt. Allt från fastighetsföretag till svenska bolag som Ferring, Oriflame och EF som har stora kontor där nere. Men jag har lite svårt att hitta fler företag. Någon som har några fler bra tips och råd om jobb så vore jag väldigt tacksam: ) Svenska stora bolag i Zug t.ex.

  • Svar på tråden Flytt till Schweiz
  • Äldre 24 Nov 08:25
    #1

    Ibland har svenska ambassaden i ett land info om svenska företag i det landet, och annan info om svenska föreningar etc som kan leda till mer info.

  • Äldre 24 Nov 08:27
    #2

    Kolla även med svenska handelskammaren!

  • Äldre 24 Nov 08:38
    #3

    De kan vara lite tjuriga med arbetstillstånd och uppehållstillstånd i Schweiz. Kolla upp reglerna. 

    Hade kollegor som jobbade där och deras erfarenhet
    Höga löner
    Ganska dyrt att leva
    Barnomsorg extremt dyrt, bla pga konstiga skatteeffekter

    Är man två välutbildade vuxna med bra jobb utan barn går det att leva bra där.

  • Äldre 24 Nov 12:21
    #4
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-11-24 08:25:50 följande:

    Ibland har svenska ambassaden i ett land info om svenska företag i det landet, och annan info om svenska föreningar etc som kan leda till mer info.


    Jag har redan varit i kontakt med såväl ambassaden som handelskammaren. Tack för svar! 
  • Äldre 24 Nov 12:21
    #5
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-11-24 08:27:51 följande:

    Kolla även med svenska handelskammaren!


    Jag har redan varit i kontakt med såväl ambassaden som handelskammaren. Tack för svar! 
  • Äldre 24 Nov 12:33
    #6
    Kjell2 skrev 2017-11-24 08:38:10 följande:

    De kan vara lite tjuriga med arbetstillstånd och uppehållstillstånd i Schweiz. Kolla upp reglerna. 

    Hade kollegor som jobbade där och deras erfarenhet
    Höga löner
    Ganska dyrt att leva
    Barnomsorg extremt dyrt, bla pga konstiga skatteeffekter

    Är man två välutbildade vuxna med bra jobb utan barn går det att leva bra där.


    Tack för infon! Vet du någonting mer som kan vara bra att känna till? 
  • Äldre 24 Nov 13:18
    #7
    Kjell2 skrev 2017-11-24 08:38:10 följande:

    De kan vara lite tjuriga med arbetstillstånd och uppehållstillstånd i Schweiz. Kolla upp reglerna. 


    Nej, inte som EU medborgare. Det varierar lite från kanton till kanton, men generellt är det inga problem alls att få sitt permit om man är EU medborgare (med undantag för några få länder) och har ett jobberbjudande.
    isabellank skrev 2017-11-23 13:34:52 följande:

    Hej, som rubriken avslöjar så funderar jag på att flytta till Schweiz. Min pojkvän flyttade nyss och nu är det jag kvar. Har läst flera gamla trådar här om svenskar som flyttat just till detta vackra alpland.

    Nu behöver jag lite hjälp. Jag är under 30, vi är karriärsmänniskor båda två, jag är inom fastighetsbranschen.

    Hur är det att flytta till Schweiz? Att komma in i samhället och hur fungerar det med jobb? Var ligger lönerna någonstans? Angående jobb så tittar jag just nu på allt möjligt. Allt från fastighetsföretag till svenska bolag som Ferring, Oriflame och EF som har stora kontor där nere. Men jag har lite svårt att hitta fler företag. Någon som har några fler bra tips och råd om jobb så vore jag väldigt tacksam: ) Svenska stora bolag i Zug t.ex.


    Vilken del av Schweiz ska du flytta till? Om du inte kan språket som talas dit du ska flytta är det att rekommendera att direkt börja lära dig det. Dels för att det öppnar upp så många fler jobb (går absolut att hitta jobb där endast engelska krävs om man är utbildad, men att kunna det lokala språket ger så många fler möjligheter), men också för att komma in i livet snabbare och bättre.

    Vad gäller att flytta dit kan du antingen dra dit och söka jobb på plats, eller söka ifrån Sverige. Kolla på företag och även englishforum Switzerland (googla), där finns det trådar dedikerade till företag där oftast endast engelska krävs för många positioner. Du kan också kika på t.ex. indeed.ch, söka efter område och nyckelord för de jobn du år intresserad av.

    Lönern är bra i Schweiz, men levnadskostnaderna är också högre. Tycker dock ändå att man relativt tjänar mer än i Sverige, levnadskostnaderna medräknade. Men det beror såklart på livsstil och så! Skatter är lägre, däremot behöver du istället betala för sjukförsäkring som ligger på drygt från 250 chf (minsta) i månaden, och det kan vara bra att sätta sig in deras pensionssytem, speciellt om ni planerar att stanna ett tag.
  • Äldre 26 Nov 07:53
    #8
    Kanttant skrev 2017-11-24 13:18:11 följande:

    Nej, inte som EU medborgare. Det varierar lite från kanton till kanton, men generellt är det inga problem alls att få sitt permit om man är EU medborgare (med undantag för några få länder) och har ett jobberbjudande.Vilken del av Schweiz ska du flytta till? Om du inte kan språket som talas dit du ska flytta är det att rekommendera att direkt börja lära dig det. Dels för att det öppnar upp så många fler jobb (går absolut att hitta jobb där endast engelska krävs om man är utbildad, men att kunna det lokala språket ger så många fler möjligheter), men också för att komma in i livet snabbare och bättre.

    Vad gäller att flytta dit kan du antingen dra dit och söka jobb på plats, eller söka ifrån Sverige. Kolla på företag och även englishforum Switzerland (googla), där finns det trådar dedikerade till företag där oftast endast engelska krävs för många positioner. Du kan också kika på t.ex. indeed.ch, söka efter område och nyckelord för de jobn du år intresserad av.

    Lönern är bra i Schweiz, men levnadskostnaderna är också högre. Tycker dock ändå att man relativt tjänar mer än i Sverige, levnadskostnaderna medräknade. Men det beror såklart på livsstil och så! Skatter är lägre, däremot behöver du istället betala för sjukförsäkring som ligger på drygt från 250 chf (minsta) i månaden, och det kan vara bra att sätta sig in deras pensionssytem, speciellt om ni planerar att stanna ett tag.


    Jag ska flytta till en tysk-talande kanton. Håller på att lära mig tyska just nu. Tänkte att det kan vara bra att kunna!

    Tusen tack för dina svar! Ska kolla upp allt!
Svar på tråden Flytt till Schweiz