• Anonym (Trött­)
    Äldre 23 Nov 15:39
    1162 visningar
    4 svar
    4
    1162

    hur hantera arg treåring

    Hur ska jag hantera min arga treåring? Hon gör saker bara för att provocera, tex kastar saker, slåss, vägrar tex ytterkläder, häller ut sin mjölk, mm. Hon har nyss fått en lillasyster (2 månader sen) så det har förmodligen med saken att göra också. Vi försöker ge henne egen tid, lägger henne varannan kväll som vanligt, försöker sätta gränser men ändå välja våra strider.

    Det är så svårt när jag är ensam med båda och bebisen är ledsen och treåringen slänger saker omkring sig... det går bättre när vi är två men även då blir det mkt konflikter. Jag vet inte vad jag ska göra snart? Har börjat muta och hota, vilket är sånt jag egentligen inte vill göra men jag orkar inte... det blir även alldeles för mkt tv och iPad när jag inte orkar. ????

  • Svar på tråden hur hantera arg treåring
  • Anonym­5667
    Äldre 23 Nov 17:53
    #1

    Försök lugna ner henne med rösten och om ni håller på med en aktivitet eller något så kan man säga på förhand att om ni leker snällt så går ni till parken eller något som belöning. Försök förklara för henne också vad som kan hända när man kastar saker omkring sig och slåss, att bebisen och du kan bli skadade. Ibland tycker jag det hjälper med att titta de i ögonen säga ?sluta? och ge de en kram. En lång kram. Men det kan va svårt när man har en liten bebis också.

  • Äldre 23 Nov 18:03
    #2

    Skälla funkar dåligt på min (men det blir en del ändå), det som funkar bäst är att distrahera. Ber honom hämta nåt eller så gör vi nåt tillsammans eller så frågar jag bara om han vill ha en kram.

  • Äldre 23 Nov 18:10
    #3

    Orken kommer tillbaka och treåringen lugnar ner sig. Tills dess är det inte alls farligt med tv och iPad. November är ingen rolig månad heller, just nu passar det bäst att ta det lugnt inomhus.

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 21:19
    #4

    Bra idé med kramarna. Gjorde mkt så innan lillasyster kom, alltså frågade om hon ville ha en kram mitt i utbrottet, vilket hon ofta ville. Men har glömt det sen dess... även om vi kramas mkt såklart.

    Tror att hon reagerar mkt på syskonet och det känns som att hon behöver vår kärlek extra mkt men samtidigt blir jag så frustrerad och arg när hon provocerar mig medvetet. Vill inte vara för slapp heller så att hon inte lär sig hur man ska bete sig.

Svar på tråden hur hantera arg treåring