• Anonym (Svårt­)
    Äldre 23 Nov 15:50
    5955 visningar
    12 svar
    12
    5955

    Betala hemma som student? Hur mycket?

    Hur mycket är det rimligt att betala hemma hos sina föräldrar när man pluggar på universitet/högskola och inte jobbar mer än på sommaren?

  • Svar på tråden Betala hemma som student? Hur mycket?
  • Scoops
    Äldre 23 Nov 15:54
    #1

    Tar man studielån så har man typ 10k/månad. Då tycker jag man ska betala 5000:- (2000:- i hyra och sedan 3000:- mat och el/internet)

    Har man bara bidragsdelen på 2500 ? Tror jag att det är?) Så betalar man 1500:- 

  • Anonym (Svårt­) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 17:46
    #2

    Studielånet kan man ju välja om man ska ta eller inte.. Nästan alla som ansöker får låna. Så då är ju frågan om man ska ta lån för att betala mer, eller bara ta bidraget?

  • Anonym (XxX)
    Äldre 23 Nov 18:15
    #3

    Om du ska ta lån eller inte anser jag isåfall vara beroende på vilken ekonomisk hjälp dina föräldrar kan tänkas behöva. Prata med dem och se vad de tycker.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 23 Nov 18:21
    #4

    Ingenting så länge du pluggar, hjälp till med nån matkasse då och då och ta städning/disk och dyl mellan varven bara.

  • Äldre 26 Nov 13:09
    #5

    Meningen att bo hemma är väl att det ska vara förmånligt för ens barn?
    Om dina föräldrar inte har det svårt ekonomiskt så skulle jag säga att 2500 -3000kr är rimligt.

    Sedan är det upp till föräldrarna vad de gör med pengarna, jag kommer ackumulera dem på ett konto som de sedan får tillbaka att använda som köpa av bostad, de kommer du inte veta om det innan.

    Utan får känna på hur det är att betala och spara.

  • Anonym (Elsa)
    Äldre 26 Nov 13:36
    #6

    Tycker att det är väldigt individuellt. Både jag och min bror fick bo hemma under ett par år då vi gick på universitetet, och behövde aldrig betala en krona. Därför slapp vi ju också ta lån för den tiden vi bodde hemma. Självklart hjälpte vi ju dock till med dagliga hushållssysslor och sånt.

    Men behöver föräldrarna ekonomisk hjälp får man ju förhandla till vad som känns rimligt. Tycker att det Scoops föreslår är lite väl mycket, men är det den summan som krävs för att hushållet ska gå runt får man ju rätta sig efter det. I en sån sits känns det ju dock bättre att fkytta ut ASAP om man ändå tar lån och betalar ungefär lika mycket dom man skulle i en egen studentlägenhet.

  • Äldre 26 Nov 16:04
    #7

    Jag sa till mina barn att skulle de läsa vidare på universitet så får de ta lånedelen också och betala för sig hemma, det kostar med mat, el, vatten, förbrukningsartiklar osv och försörjningsplikten är över för länge sedan då.

  • Äldre 26 Nov 16:07
    #8

    Mat och egna utgifter skulle räcka om vi hade råd med det

  • Anonym (Pingv­in)
    Äldre 26 Nov 16:25
    #9

    Jag tycker att utgångspunkten är att man som vuxen, när man är myndig och har gått ut gymnasiet, bör vara att man själv bär sina egna kostnader. Allt annat är bara bonus som föräldrarna kan välja att bjuda på för att uppmuntra studier eller bara för att de vill men det är inget man kan förvänta sig. Det man bör betala är således det ens föräldrar vill att man betalar, duger inte det får man hitta annat boende. Personligen skulle jag åtminstone vilja ha tillräckligt för att täcka mat- och förbrukningsvaror, eventuellt skulle jag också ta någon tusenlapp i hyra men lägga undan det och ge barnet vid flytt till egen lgh.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 26 Nov 16:26
    #10
    elmadumle skrev 2017-11-26 16:04:41 följande:

    Jag sa till mina barn att skulle de läsa vidare på universitet så får de ta lånedelen också och betala för sig hemma, det kostar med mat, el, vatten, förbrukningsartiklar osv och försörjningsplikten är över för länge sedan då.


    Wow, snacka om att uppmuntra vidare studier.

    ?Försörjningsplikt?, det är dina barn ffs.
  • Äldre 26 Nov 16:46
    #11
    Anonym (Nej) skrev 2017-11-26 16:26:28 följande:
    Wow, snacka om att uppmuntra vidare studier.

    ?Försörjningsplikt?, det är dina barn ffs.
    Håller med. Vi betalade det vi kunde. När jag pluggade betalade jag 1 200, hade 1 500 i fickpengar.
    Sen beror det såklart på föräldern ekonomi.
  • Äldre 26 Nov 16:53
    #12
    nevermind skrev 2017-11-26 16:46:30 följande:
    Håller med. Vi betalade det vi kunde. När jag pluggade betalade jag 1 200, hade 1 500 i fickpengar.
    Sen beror det såklart på föräldern ekonomi.
    Det är ju rimligt.
Svar på tråden Betala hemma som student? Hur mycket?