• bananafish

    Partners livsstilsförändringar inför graviditet

    En själv (som kvinna, tänker jag främst) kanske gör större eller mindre förändringar när man försöker börja skaffa barn, såsom sluta röka, dra ner på alkohol etc. Åtminstone har jag själv dragit ner på alkoholen samt kapat ett par koppar kaffe per dag. Ser även till att få i vitamintillskott.

    Däremot undrar jag om era partners / män gjort några livsstilsförändringar sedan ni började försöka? Jag undrar framförallt då min man dels är något äldre, men också röker och slarvar med maten under veckodagarna då han jobbar. Hans alkoholkonsumtion är nog även lite högre än medelmåttet. Hur pass viktigt är detta egentligen? 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-24 13:01
    Edit: Pga många missförstånd, så menade jag hur viktigt det är för ökade chanser att bli gravid.
  • Svar på tråden Partners livsstilsförändringar inför graviditet
  • Stårschan

    På vilket sätt skulle det påverka din graviditet att maken slarvar med maten när han är på jobbet?

  • yller

    För min del skulle jag aldrig skaffa barn med en man som röker. Inte för graviditeten utan för livet. Skulle aldrig låta mina barn växa upp med cigarettrök.

    Sen är vi rätt hälsosamma både jag och mannen. Och varken han eller jag gjorde några livsstilsförändringar innan graviditeten. Under graviditeten följde jag de kostrekommendationer som jag fick, i övrig levde jag som vanligt med träning, sömn, lagoma mängder kaffe etc.

  • bananafish
    Stårschan skrev 2017-11-23 16:17:01 följande:

    På vilket sätt skulle det påverka din graviditet att maken slarvar med maten när han är på jobbet?


    Nja. Tänker mest att han redan har lite dåliga förutsättningar med ålder osv. och man har ju hört att det hjälper spermieproduktionen om man får i sig vissa mineraler, såsom zink, selen osv.
  • bananafish
    yller skrev 2017-11-23 16:22:02 följande:

    För min del skulle jag aldrig skaffa barn med en man som röker. Inte för graviditeten utan för livet. Skulle aldrig låta mina barn växa upp med cigarettrök.

    Sen är vi rätt hälsosamma både jag och mannen. Och varken han eller jag gjorde några livsstilsförändringar innan graviditeten. Under graviditeten följde jag de kostrekommendationer som jag fick, i övrig levde jag som vanligt med träning, sömn, lagoma mängder kaffe etc.


    Aha, jag tänkte snarare på förändringar man gör för att öka förutsättningarna för att bli gravid. Och där kan ju rökning påverka spermiekvalitet och produktion. Vilket för oss känns viktigt då våra förutsättningar är lite lägre än genomsnittet :)
  • Anotherone

    Det beror väl på hur du tänker dig er vardag som föräldrar sen. Barn gör ju som föräldrarna gör och inte som man säger. Så vill man att barnen ska växa upp med goda förebilder så bör man kanske röra på sig regelbundet, använda ett vårdat språk, äta bra mat, inte röka, dricka måttligt med alkohol osv.

    Man kanske kan se graviditeten som en tid även för pappan att förändra sina vanor om det behövs !?

  • bananafish
    Anotherone skrev 2017-11-23 18:30:27 följande:

    Det beror väl på hur du tänker dig er vardag som föräldrar sen. Barn gör ju som föräldrarna gör och inte som man säger. Så vill man att barnen ska växa upp med goda förebilder så bör man kanske röra på sig regelbundet, använda ett vårdat språk, äta bra mat, inte röka, dricka måttligt med alkohol osv.

    Man kanske kan se graviditeten som en tid även för pappan att förändra sina vanor om det behövs !?


    Se uppdatering. Uttryckte mig lite vagt, men menade främst hur pass viktigt det är för chanserna att bli gravid.
Svar på tråden Partners livsstilsförändringar inför graviditet