• Sariiiiis

    Gravid och orolig för jobbet

    Helloj!

    Vänder mig hit då jag fick reda på för 1,5 vecka sedan att jag är gravid.

    Jag är 28 år gammal och min sambo är 30 år. Vi har båda fastanställning, bra boende och stabil ekonomi och har "levt" livet eller vad man ska säga. Vi har festat klart och gjort alla galna resor så den biten är vi inte oroliga över att sakna. Vi har inte varit tillsammans så länge men jag är väldigt säker på vår relation.

    Men jag är så orolig för vad min chef och mina arbetskamrater ska säga. Jag har jobbat på denna arbetsplats i drygt 2 år (blir ganska exakt 3 år när jag går på mammaledighet) och jag har precis kommit tillbaka efter 1,5 månadssjukskrivning. Jag är så orolig för att dom ska tycka att jag är en belastning för företaget om jag nu kommer "dragandes" med att jag är gravid också!?

    Jag vill verkligen inte göra abort och jag ser denna lilla krabat i magen som ett mirakel. Men jag vill gärna höra om det är någon annan som haft ångest inför att berätta på jobbet? Hur blev reaktionen? Fick ni några nedlåtande kommentarer?

  • Svar på tråden Gravid och orolig för jobbet
  • Anonym (H)

    Hej och grattis till graviditeten! Underbart ju.

    Läs ditt eget inlägg så hoppas jag du ser hur galet det låter att ens överväga abort p.g.a. vad jobbet ska tycka. DU vill ha det här barnet eller? Du är 28 och det är i den åldern det är väldigt vanligt att bilda familj. Tror inte det kommer som en allt för stor överraskning för ditt jobb.

    Vilken vettig människa skulle bli irriterad när ngn berättar att en är gravid?

    Nej, försök njuta av det fina nyheten och gläds!

  • Sariiiiis

    Tack! Så spännade med en liten ????

    Nej abort är det inte tal om, Men jag tänkte att någon annan kanske haft erfarenhet av att berätta och kanske hade ångest innan men sen gick det jättebra ???? bara för att jag ska kunna lugna ner mig lite ????

  • Anonym (Kommer gå bra!)

    Grattis!

    Jag har jobbat på samma ställe i 3 år nu. Var lite nervös inför att berätta för chefen iom att vi är en rätt så liten arbetsgrupp med hög arbetsbelastning, men det gick superbra! Var tvungen att berätta ganska tidigt då jag mådde dåligt i början och han var så himla förstående! Han sa att det finns saker som är viktigare än jobbet och att man inte kan göra mer än man klarar av.

    Mitt enda tips är att inte dra ut på det i onödan. Som arbetsgivare så vill man nog veta så tidigt som möjligt, och om jag tolkar dig rätt så är du ändå mån om att behålla en bra relation med arbetsplatsen. Så lika bra att berätta, så fort du känner dig bekväm med det vill säga :)

Svar på tråden Gravid och orolig för jobbet