• Anonym (Zzz)

    Trött på att lägga pengar på dom....

    Min dotter har aldrig haft riktigt bra umgänge med sin pappa så har till mesta dels haft kontakt med släkt på hans sida. Han har två bröder som har 2 barn var, och dottern har velat vara med dom på jul och andra högtider.

    Jag har alltid köpt julklappar till deras barn som min dotter gett när hon kommit dit. Hennes pappa har alltid varit hos dom på julen när hon åker dit, men har aldrig köpt julklappar till hennes kusiner, hans syskonbarn. Han har aldrig pengar enligt honom. Han jobbar inte och har lite alla möjliga diagnoser fått på sista tiden..

    Men jag är så jävla trött på att lägga pengar på deras barn. Jag menar inte att pengarna räknas, men jag brukar köpa för kanske 150-200 per barn. Ibland blir det mindre om jag hittar något bra på reapris till dom, men brukar hålla ögonen öppna några månader innan jul.

    Dom verkar mest köpa i sista sekunden till min dotter, typ skitsaker. Förra året fick hon väldigt lite pysselsaker som dom hade tagit från det dom hade hemma. Absolut ok, men det var typ en liten låda med pärlor och piprensare, och en snöglob...

    Dom har som sagt 4 barn tillsammans och dom har bara min dotter på deras ena sida och deras 'andra sida' har dom kanske 2-3 var att köpa till..men det är väl egentligen oväsentligt..

    Jag är ensamstående med henne och pluggar. Båda hans bröder (dotterns farbröder) har sambo och alla 4 är utbildade och jobbar...

    Är så trött på att lägga pengar på deras barn när dom gång på gång verkar köpa det billigaste skiten till henne...

    Har just detta år bestämt mig för att inte köpa julklappar till dom, men får dåligt samvete mot dottern då om hon kommer "tomhänt" men är det verkligen mitt ansvar?

    Äre sjukt om jag slutar köpa julklappar till dom?

  • Svar på tråden Trött på att lägga pengar på dom....
  • Anonym (Mia)

    Jag tycker verkligen inte att du ska lägga så mycket på presenter om du inte verkligen vill det, men varför inte köpa bara något litet symboliskt, precis som de gör? Kanske ge dottern en hundralapp eller två så att hon själv kan köpa något, ifall hon är stor nog. Eller så kan hon pyssla ihop något själv att ge bort.

  • Anonym (Sluta)

    Sluta köp. Jag hade aldrig köpt till någon som inte visar samma tillbaka.

  • Anonym (Zzz)
    Anonym (Mia) skrev 2017-11-23 19:44:25 följande:

    Jag tycker verkligen inte att du ska lägga så mycket på presenter om du inte verkligen vill det, men varför inte köpa bara något litet symboliskt, precis som de gör? Kanske ge dottern en hundralapp eller två så att hon själv kan köpa något, ifall hon är stor nog. Eller så kan hon pyssla ihop något själv att ge bort.


    Borde gjort det för länge sedan. Är så trött på dom för tillfället så känner bara att jag inte vill ge ens en penna. Haha. Men Ja? Hon får pyssla ihop något eget om hon vill....:)
  • Anonym (Wildrat)

    Det är elakt mot din dotter att inte ha några julklappar med. Ta med henne till leksaksaffären och låt henne välja nåt billigt men som hon ändå är nöjd med istället. Var en bättre människa än släktingarna och gör _din dotter_ glad.

  • Anonym (Zzz)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-11-23 23:13:58 följande:

    Det är elakt mot din dotter att inte ha några julklappar med. Ta med henne till leksaksaffären och låt henne välja nåt billigt men som hon ändå är nöjd med istället. Var en bättre människa än släktingarna och gör _din dotter_ glad.


    Har tänkt så med, så kanske köper något litet detta år.

    Samtidigt son jag ändå känner att det är upp till pappan, då jag aldrig umgås med hans släkt och dessutom har min släkt som jag ska köpa till och VILL köpa till.
  • Anonym (Jwj)

    Köp varsin chokladkaka och slå in. Att dottern kommer utan presenter skulle ju vara jättejobbigt för henne!

  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Zzz) skrev 2017-11-24 06:39:22 följande:
    Har tänkt så med, så kanske köper något litet detta år.

    Samtidigt son jag ändå känner att det är upp till pappan, då jag aldrig umgås med hans släkt och dessutom har min släkt som jag ska köpa till och VILL köpa till.
    Dottern kan ju inte rå för att pappan är en snål skithög. Det är henne du ska tänka på, ingen annan. Det är hennes släktingar och det är henne de kommer tycka illa om ifall hon kommer utan presenter.
  • Anonym (Abc)

    Kan ni inte bara bestämma att alla bara köper åt sin egen familj? Jag hade precis samma. Jag har ett barn och min syster fyra barn. Varje år köpts jag billiga men väl genomtänkta julklappar till hennes barn (typ samma som du). Och varje år fick min dotter billiga grejer utan någon som helst tanke. Billigt är ok, men just det att det var skitgrejer där det uppenbarligen bara tagit något vad som helst gjorde mig less.

    Jag sa sedan att det var väl bättre vi köpte våra egna saker, vi vet ju själva bäst vad våra barn vill ha så behöver vi inte hålla på att bara byta pengar med varandra. Syrran blev lite putt men hade inget vettigt argument till att fortsätta och det är så skönt att slippa det där.

Svar på tråden Trött på att lägga pengar på dom....