• Jhenk

    Högskolan, sociala problem osv.

    Det är kanske inte rätt forum men skriver här ändå. 
    Jag började i augusti i högskolan på en mindre ort där det inte finns så mycket studieliv men jag hittade en utbildning jag gillade. I början gillade jag allting, gillade kurskompisarna osv, men under hösten blev det mer grupperat och jag hamnade lite utanför som vanligt.. På fritiden sitter jag bara inne/går på gym och träffar typ bara mina kurskompisar i skolan/när vi går till krogen, känns som att jag inte har några riktiga vänner här och vet inte hur jag ska få det heller. 
    Sen är jag också jävligt blyg bland tjejer. Några killar som jag känner rätt bra i klassen vet att jag är oskuld (de var förvånade när jag berättade det), ibland har tjejer kommit och gett komplimanger om mitt utseende/min kropp osv men jag är trots det sjukt blyg, känner b.la. att jag inte har någon personlighet och att jag är sjukt tråkig fast jag har fått höra annat. Varför jag är så här beror på att jag varit mobbad i grundskolan och lite utstött i gymnasiet. Jag hoppades att högskolan skulle göra det bättre för mig men det har den inte, har ibland bara lust att dö för då skulle allting vara mycket bättre, jag skulle inte ha några problem osv (iaf känns det så).
    Vad skulle ni göra i min situation? Har funderat på att hoppa av skolan och flytta hem vilket jag egentligen inte vill göra för där har jag ingen annan framtid än arbetslös...

  • Svar på tråden Högskolan, sociala problem osv.
  • hejnina

    Försök tänka bort blygheten och det stela. "Fake it til you make it" liksom, låtsas aty du är mer social än du är. Bjud till och försök hänga på på deras grejer. Tycker inte du ska hoppa av och flytta hem!

  • Anonym (D)

    On du har tid och orkar utöver studierna, försök involvera dig i något. En organisation på skolan kanske. Det var så jag träffade i princip alla de personer jag blev bra vän med under studietiden.

  • snedtak

    Jag vet inte vilken ort det kan tänkas vara, men även mindre orter brukar ha någon form av studentliv, föreningar/organisationer osv. Dom är nog lättast att hitta då du går på högskolan, men funkar inte det kan du ju testa sport/schack/dansföreningar eller liknande även utanför skolan.

  • Anonym (håll ut)

    Försök tänka att du är på utbildningen för att klara av den, inte få vänner. Du kanske kan försöka få det utanför skolan. Det är inte hela livet, försök stå ut. Jag är blyg och kommer sannolikt få det svårt på högskolan men jag kommer söka mig det för jag behöver en utbildning.

Svar på tråden Högskolan, sociala problem osv.