• Joayng

    Elda i öppen spis

    Hej!

    Jag skulle vilja ha er hjälp! :)

    Idag så hade vi Gösab hemma hos oss för att besiktiga vår öppna spis.

    Det är en öppen spis som finns på övre våningen, det är ingen kamin utan den är helt öppen.

    Taket är minimalt sluttande så själva skorstenen är inte heller lång. Huset är från 1964 och tidigare ägare har i stort sett aldrig eldat i denna. När sotarn var här såg allt jätte bra ut, spjälet var bra, och den tog upp röken som den skulle. Men nu när vi skulle premiärelda så luktar det extremt mycket rök. Vad kan det bero på? Spelade ingen roll om det var mindre ved eller Ej. Jag hade fönster öppna, hjälpte ej, vad gör man? Måste man ha en kassett för att slippa detta? Värt att nämna är att själva hålet är ganska stort, säkert 70-80cm högt.

    (Och ja, vi hade självklart späjlet öppet)

    Tacksam för svar för er som har koll! :)

  • Svar på tråden Elda i öppen spis
  • Anonym (Elda)

    Kan bli så i början innan kaminen o skorstenen blivit varma och får till draget ordentligt. Det bästa är att starta en liten brasa först och sen lägga på vedklabbar efterhand temperaturen stigit.

  • Michfris

    instämmer med föregående talare men inte just starta en (liten) brasa. Tänd ett par tunna spjälor och  gör eld med eller 2 tändkuddar eller liknande. 

    Medans jag ändå skriver, den brasan ni tänder är utan tvekan den sämsta ur verkningsgrad och miljösynpunkt. Även fast mysfaktorn är hög så kräver den så otroligt mycket syre och draget gör sitt. Önskar ni värme så är det en nollsumme-situation då luften som draget skapar och syret som behövs sugs ut genom kanalen. från rummet och omgivande rum. 

    Se er efter en insatskamin, ni kan kontrollera draget, ni har möjlighet att välja en miljömedveten insats som släpper ut mindre än utsläppsgränserna för insatskaminer och ni ni får mer värme ut till rummet.

  • Anonym (Fyr)

    Om du öppnar. Fönstren så blir det nog ett felaktigt drag och det kan orsaka mer rök i rummet. Satsat på bra björkved. Får du in luft/drag underifrån?

  • optimist63

    Jag har fått lära mej att hålla upp något brinnande en bit upp för att det ska bli varmt uppåt och få i gång självdrag.

  • Afterlife

    En annan teknik är att ha ett tänt ljus i öppna spisen en stund innan för att värma upp luften innan man tänder själva brasan.

  • Excentriskan

    Mina föräldrar var tvungen sätta in en eldningsplåt i framkant (ca 10 cm lång). Sen är det ofta lite rökigt innan skorstenen/röret värmt upp och transporterar bort röken ordentligt. Har hyfsat lång skorsten och insats, men även om jag kör med öppna spjäll och ett fönster lite öppet tills den värmt upp så kommer det alltid in lite rök i början.


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Elda i öppen spis