• Anonym (Jacob)

    Ex (med borderline) hör av sig...?

    Strax innan sommaren gjorde mitt ex slut med mig för att hon inte längre hade några känslor för mig. Det kom som en chock då hon och jag kom varandra otroligt nära under de relativt få månader vi var tillsammans. Vi umgicks jämt, vi gjorde hela tiden utflykter och hon följde till och med mig på min kusins bröllop och umgicks med hela min familj. Och ännu konstigare var det att hon var den som var mest nojig över att det skulle ta slut! Det var hon som kunde börja gråta över tanken på att det skulle ta slut! Det var hon som var sjukligt svartsjuk! Det var hon som hela tiden messade mig och blev nojig om jag inte messade tillbaka henne inom några få minuter! Ändå var det hon som tappade känslorna och gjorde slut... En sån snabb tvärvändning och personlighetsförändring har jag aldrig nånsin upplevt tidigare!

    Hur som helst så har hon nu börjat höra av sig igen sen en tid tillbaka! Nu säger hon att hon saknar mig och berättar att hon tydligen varit helt melankolisk på sista tiden! Hon berättar inte varför men hon ger små antydningar om att hon vill träffas, typ "vad gör du ikväll?" varpå jag svarar och sen tystnar hon...

    För det första undrar jag vad fan det är som pågår? Hon gjorde ju slut med mig och nu SAKNAR hon mig helt plötsligt? För det andra så undrar jag vad fan jag ska göra? För jag har ärligt talat ingen större lust att träffa henne igen efter allt det som hänt... men hur ska jag göra? Ska jag bara säga det rakt ut eller hålla tyst?

  • Svar på tråden Ex (med borderline) hör av sig...?
  • sebbe420

    Hon gjorde väl slut med dig som en slags säkerhetsåtgärd, för att förekomma att kunna bli dumpad själv. En del av diagnosen är att man bär på en stor rädsla för att bli övergiven, som du märkte, så att göra slut själv innebär ju att man slipper vara rädd för det. Alltså var det kanske inte alls så att hon inte hade några känslor för dig, men att det hela blev överväldigande. Borderline har svårt för relationer. 

    Hur du ska göra? Ja antingen säger du det rakt ut att du inte vill ses igen, eller så svarar du tråkiga svar eller avstår från att svara överhuvudtaget..spelar väl inte så stor roll, hon lär väl märka rätt snabbt att du inte vill ses.

  • Anonym (.....)

    En med borderline utan nån som helst självinsikt ska man akta sig för. Om jag vore du skulle jag säga det rakt ut, tydligt. Inget som visar tvekan, för då kommer hon bara fortsätta höra av sig o tjata tills du ger med dig. 

  • Anonym (Jacob)
    sebbe420 skrev 2017-11-23 23:18:21 följande:

    Hon gjorde väl slut med dig som en slags säkerhetsåtgärd, för att förekomma att kunna bli dumpad själv. En del av diagnosen är att man bär på en stor rädsla för att bli övergiven, som du märkte, så att göra slut själv innebär ju att man slipper vara rädd för det. Alltså var det kanske inte alls så att hon inte hade några känslor för dig, men att det hela blev överväldigande. Borderline har svårt för relationer. 

    Hur du ska göra? Ja antingen säger du det rakt ut att du inte vill ses igen, eller så svarar du tråkiga svar eller avstår från att svara överhuvudtaget..spelar väl inte så stor roll, hon lär väl märka rätt snabbt att du inte vill ses.


    Jag har funderat i samma banor! Gjorde hon slut för att hon hade så mycket ångest och ville skydda sig? Isf var det jävligt dumt för jag sa till henne den dagen hon gjorde slut att jag önskade att hon tänkt igenom det här ordentligt för en ny chans får hon aldrig!

    Men finns det inte någon här som själv har borderline eller är kunnig inom ämnet och berätta vad det här kan handla om? Varför göra slut för att sen (som det verkar) ändra sig? För jag är jävligt konfunderad och förvirrad och det stör mig faktiskt.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Jacob) skrev 2017-11-24 10:35:04 följande:
    Jag har funderat i samma banor! Gjorde hon slut för att hon hade så mycket ångest och ville skydda sig? Isf var det jävligt dumt för jag sa till henne den dagen hon gjorde slut att jag önskade att hon tänkt igenom det här ordentligt för en ny chans får hon aldrig!

    Men finns det inte någon här som själv har borderline eller är kunnig inom ämnet och berätta vad det här kan handla om? Varför göra slut för att sen (som det verkar) ändra sig? För jag är jävligt konfunderad och förvirrad och det stör mig faktiskt.
    Kom i håg att om du får för dig att ge henne en ny chans så kommer allt att upprepa sig. Ena dagen är du kung nästa är du värdelös i hennes ögon..
  • Anonym (f.d border)
    Anonym (Jacob) skrev 2017-11-24 10:35:04 följande:
    Jag har funderat i samma banor! Gjorde hon slut för att hon hade så mycket ångest och ville skydda sig? Isf var det jävligt dumt för jag sa till henne den dagen hon gjorde slut att jag önskade att hon tänkt igenom det här ordentligt för en ny chans får hon aldrig!

    Men finns det inte någon här som själv har borderline eller är kunnig inom ämnet och berätta vad det här kan handla om? Varför göra slut för att sen (som det verkar) ändra sig? För jag är jävligt konfunderad och förvirrad och det stör mig faktiskt.
    Hur vet du att hon har borderline? Kan ju vara något hon bara sagt för att någon i hennes närhet har antytt det?

    Men som "sebbe420" skrev är jag ganska övertygad om att det var. Jag har själv haft borderline i många år och jag känner igen det beteendet väl.
    Personligen gjorde jag aldrig slut med någon men jag var KONSTANT LIVRÄDD för att bli dumpad/övergiven.
    Så pass mycket att jag straffade ut mig själv och betedde mig för j-vligt emellanåt så att mannen kunde göra slag i saken och dumpa mig så jag slapp ångesten.

    Mitt ex (10 års långt samboförhållande) kallade förhållandet med mig för himmel och helvete. Jag kunde vara världens mest underbara flickvän men också världens jobbigaste när jag mådde dåligt, var orolig, svartsjuk/osäker m.m.

    Jag tror hon har ångrat sig och hoppas på att få en ny chans med dig.

    Får hon någon behandling? Terapi?

    Personligen är jag frisk sedan flera år men får fortfarande jobba med vissa delar då jag är född med en extra känslighet som andra människor inte lider av.

    Om du absolut inte vill ha med henne att göra tycker jag att du ska säga det snarast på ett tydligt men inte otrevligt sätt så att hon kan glömma dig och gå vidare.

    Borderline tjejer har ofta väldigt lätt att hitta partners då de är väldigt charmiga i sin framtoning och behandlar sin partner som en gud typ
  • Anonym (Jacob)
    Miss Skywalker skrev 2017-11-24 10:53:26 följande:

    Kom i håg att om du får för dig att ge henne en ny chans så kommer allt att upprepa sig. Ena dagen är du kung nästa är du värdelös i hennes ögon..


    Jo jag vet. Det var ju lite så det blev. Jag var hennes gud under några månader för att sen bli förbrukad luft inne på dass och det tar ju såklart! Jag kan säga såhär att jag kommer inte ta henne tillbaka utan jag kommer att stå för mitt ord. En chans! Inget mer.

    Men som sagt så gnager det här i mig och jag vill verkligen förstå det här beteendet. Jag är en sån människa som vill förstå innan jag kan gå vidare!
  • Anonym (Jacob)
    Anonym (f.d border) skrev 2017-11-24 11:20:25 följande:

    Hur vet du att hon har borderline? Kan ju vara något hon bara sagt för att någon i hennes närhet har antytt det?

    Men som "sebbe420" skrev är jag ganska övertygad om att det var. Jag har själv haft borderline i många år och jag känner igen det beteendet väl.

    Personligen gjorde jag aldrig slut med någon men jag var KONSTANT LIVRÄDD för att bli dumpad/övergiven.

    Så pass mycket att jag straffade ut mig själv och betedde mig för j-vligt emellanåt så att mannen kunde göra slag i saken och dumpa mig så jag slapp ångesten.

    Mitt ex (10 års långt samboförhållande) kallade förhållandet med mig för himmel och helvete. Jag kunde vara världens mest underbara flickvän men också världens jobbigaste när jag mådde dåligt, var orolig, svartsjuk/osäker m.m.

    Jag tror hon har ångrat sig och hoppas på att få en ny chans med dig.

    Får hon någon behandling? Terapi?

    Personligen är jag frisk sedan flera år men får fortfarande jobba med vissa delar då jag är född med en extra känslighet som andra människor inte lider av.

    Om du absolut inte vill ha med henne att göra tycker jag att du ska säga det snarast på ett tydligt men inte otrevligt sätt så att hon kan glömma dig och gå vidare.

    Borderline tjejer har ofta väldigt lätt att hitta partners då de är väldigt charmiga i sin framtoning och behandlar sin partner som en gud typ


    Jo hon hade borderline. Hon gick terapi för det och gick sen på medicin för det! Jag vet att många säger att de misstänker borderline och sånt så jag förstår att det är lätt att bli misstänksam men i det här fallet hade hon faktiskt det!

    Men om hon ändrat sig så undrar jag lite vad det beror på? Är det typ vanligt att såna som har borderline gör så att de först älskar någon oändligt mycket för att sen kasta bort dem och sen vilja ha tillbaka dem?
  • Anonym (f.d border)
    Anonym (Jacob) skrev 2017-11-24 11:29:17 följande:
    Jo hon hade borderline. Hon gick terapi för det och gick sen på medicin för det! Jag vet att många säger att de misstänker borderline och sånt så jag förstår att det är lätt att bli misstänksam men i det här fallet hade hon faktiskt det!

    Men om hon ändrat sig så undrar jag lite vad det beror på? Är det typ vanligt att såna som har borderline gör så att de först älskar någon oändligt mycket för att sen kasta bort dem och sen vilja ha tillbaka dem?
    Först och främst JA det är mycket vanligt!

    Medicin är värdelöst mot borederline, det ENDA som fungerar är MBT-  (helst) eller DBT terapi. Borderline är ingen medfödd hjärnskada som exempelvis NPF diagnoser ADHD, ADD, Autism m.m. Det "positiva" med borderline är således att man faktiskt kan bli frisk, det är inte kroniskt - inte för någon!

    Hon har inte ändrat sina känslor för dig, det är jag 100% säker på om hon har borderline. Däremot har hon analyserat situationen och kommit fram till att livet utan dig är sämre än livet med dig TROTS den ångest, svartsjuka (säger du?) och oro det medför. Hon tror hon kommer klara det bättre nästa gång, jag har själv gått tillbaka till ex av den anledningen. Sensate gången höll det ett par år till innan det tog slut av andra anledningar.

    Tycker du borde svälja stoltheten och ge henne en chans om du hade känslor för henne förut.
  • Ascendere

    Hon vill ha bekräftelse av dig för att må bättre, antingen svara eller skit i det, vilket som, men ta inte tillbaka henne, hon verkar ju väldigt labil...

Svar på tråden Ex (med borderline) hör av sig...?