• Flikkan92

    Hyresgäst, vad är rätt?

    Våra hyresgäster har nu bett om en ny tvättmaskin då den de har är av det äldre slaget. Det är inget fel på den, men de vill ha en ny som drar mindre ström då de betalar kallhyra.

    Jag själv har hyrt hus och lägenheter förut och då har det aldrig varit tal om att få nya vitvaror så länge sakerna funkar som de ska. Självklart byts de ut om de går sönder.

    Om ni hade varit hyresvärden, vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Hyresgäst, vad är rätt?
  • viseversa

    Men ingår tvättmaskin i uthyrningen eller är det en "bonus"? Där vi bor får man skaffa sånt själv. Klart dom vill minska elkostnaden men då får dom nog köpa en egen maskin som dom sen kan ta med vid ev flytt. Och då ställa tillbaka den gamla. Så nej jag hade inte bytt ut en fungerande maskin. Det får dom stå för själva. Samma om dom vill ha en nyare fräschare spis fast den gamla funkar toppen. Då köper man det för egna pengar.

  • viseversa

    Annars skulle ju alla kunna kräva det nyaste hela tiden. Jag vill ha ett nytt stort badkar med massage. Skaffa det till oss. Eller jag vill ha en kyl med ismaskin. Skaffa det.

  • Amidina

    Ska man gå efter hur de flesta stora hyresvärdar gör så har de ett visst utbud som hyresgästerna får välja bland, och om det inte finns rimlig anledning att byta ut något (trasigt eller väldigt gammalt) så ses det som en standardhöjning, vilket innebär en hyreshöjning. 
    Så i ditt fall, känn efter om ni har råd med en ny maskin nu, meddela hyresgästerna om att det blir en hyreshöjning om de fortfarande vill ha en ny, och om de inte vill det så får de nöja sig med den som finns och fungerar.

  • Flikkan92

    Maskinen ingår i huset de hyr, den stod där när vi flyttade hit så vi har inte sett någon anledning att ta bort den. Men så länge den funkar och gör sitt jobb så förstår jag inte varför den ska bytas ut. Kan väl inte bli så himla mycket skillnad på elräkningen?

  • Aniiee
    Flikkan92 skrev 2017-11-24 12:26:44 följande:

    Maskinen ingår i huset de hyr, den stod där när vi flyttade hit så vi har inte sett någon anledning att ta bort den. Men så länge den funkar och gör sitt jobb så förstår jag inte varför den ska bytas ut. Kan väl inte bli så himla mycket skillnad på elräkningen?


    Det kan vara rätt rejäl skillnad beroende på hur gammal maskinen är. 
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • viseversa
    Flikkan92 skrev 2017-11-24 12:26:44 följande:

    Maskinen ingår i huset de hyr, den stod där när vi flyttade hit så vi har inte sett någon anledning att ta bort den. Men så länge den funkar och gör sitt jobb så förstår jag inte varför den ska bytas ut. Kan väl inte bli så himla mycket skillnad på elräkningen?


    Jo det kan absolut göra stor skillnad. Men som någon annan skrev. Vill dom ha en ny höjer du hyran för det. Så du får tillbaka det du lagt ut.
Svar på tråden Hyresgäst, vad är rätt?