• Äldre 24 Nov 13:26
    5263 visningar
    17 svar
    17
    5263

    Ekonomisk ersättning för resa

    Om man åker bil privat med nån och vill betala sin del av resan. Hur mycket bör man räkna per mil (alltså totalt, splitta beloppet kan jag göra själv)?

  • Svar på tråden Ekonomisk ersättning för resa
  • Stårsc­han
    Äldre 24 Nov 13:30
    #1

    Det beror ju helt på vem du åker med, och om denne hade tänkt åka i vilket fall som helst; om det är en engångsresa eller något som ska göras till en vana.

    Som riktmärke så får en arbetsgivare skattefritt ersätta dig som kör privatbil i tjänsten med 18.50 kr/mil. Unionen rekommenderar att arbetsgivaren betalar minst 19:50 kronor per körd tjänstemil utöver den skattefria delen.

  • Äldre 24 Nov 13:31
    #2
    flygrl skrev 2017-11-24 13:26:17 följande:

    Om man åker bil privat med nån och vill betala sin del av resan. Hur mycket bör man räkna per mil (alltså totalt, splitta beloppet kan jag göra själv)?


    Åker jag och en bekant från punkt A-B så skall vi dela på bensinkostnaderna

    Åker person B med mig för att jag bett denne så skall person B inte betala något

    Kör jag person B som en tjänst för att denne behöver tex din bil för att kunna forsla hem en möbel så får person B betala bensinen

    Åker man för jobbets räkning så lämnar man in en reseräkning och det finns regler för vad som då skall dras
  • Äldre 24 Nov 13:40
    #3
    Stårschan skrev 2017-11-24 13:30:39 följande:

    Det beror ju helt på vem du åker med, och om denne hade tänkt åka i vilket fall som helst; om det är en engångsresa eller något som ska göras till en vana.

    Som riktmärke så får en arbetsgivare skattefritt ersätta dig som kör privatbil i tjänsten med 18.50 kr/mil. Unionen rekommenderar att arbetsgivaren betalar minst 19:50 kronor per körd tjänstemil utöver den skattefria delen.


    Tack för ditt svar. :)
    Det e ett syskon som kör och vi åker ibland till ett ställe som ligger ca 10 mil bort. Han vill inte ha några pengar men jag vill gärna betala min del och undrar därför ungefär hur mycket man räknar per mil. Jag har inget körkort än och därför ingen aning va det kostar med bensin mm.
  • Äldre 24 Nov 13:45
    #4
    BossHoss skrev 2017-11-24 13:31:52 följande:
    Åker jag och en bekant från punkt A-B så skall vi dela på bensinkostnaderna

    Åker person B med mig för att jag bett denne så skall person B inte betala något

    Kör jag person B som en tjänst för att denne behöver tex din bil för att kunna forsla hem en möbel så får person B betala bensinen

    Åker man för jobbets räkning så lämnar man in en reseräkning och det finns regler för vad som då skall dras
    Ok, tack för ditt svar. :)
  • Stårsc­han
    Äldre 24 Nov 13:52
    #5
    flygrl skrev 2017-11-24 13:40:48 följande:
    Tack för ditt svar. :)
    Det e ett syskon som kör och vi åker ibland till ett ställe som ligger ca 10 mil bort. Han vill inte ha några pengar men jag vill gärna betala min del och undrar därför ungefär hur mycket man räknar per mil. Jag har inget körkort än och därför ingen aning va det kostar med bensin mm.
    Vägrar han att ta emot bensinpengar så kan du smygbetala genom att insistera på att bjuda på lunch och liknande. Eller att du  - om du någon gång är med när det är dags att tanka - helt enkelt skyndar dig och betalar tankningen och räknar med att det jämnar ut sig i det långa loppet.
  • Caramb­olan
    Äldre 24 Nov 14:17
    #6
    flygrl skrev 2017-11-24 13:40:48 följande:

    Tack för ditt svar. :)

    Det e ett syskon som kör och vi åker ibland till ett ställe som ligger ca 10 mil bort. Han vill inte ha några pengar men jag vill gärna betala min del och undrar därför ungefär hur mycket man räknar per mil. Jag har inget körkort än och därför ingen aning va det kostar med bensin mm.


    I den sitsen hade jag sett till att ta med gott färdgodis och att anstränga mig extra för att vara bästa möjliga färdsällskap. Fippla inte med mobilen utan prata, sköt musiken, läs kartor, etc.
  • sextio­talist
    Äldre 24 Nov 14:33
    #7
    Stårschan skrev 2017-11-24 13:30:39 följande:

    Det beror ju helt på vem du åker med, och om denne hade tänkt åka i vilket fall som helst; om det är en engångsresa eller något som ska göras till en vana.

    Som riktmärke så får en arbetsgivare skattefritt ersätta dig som kör privatbil i tjänsten med 18.50 kr/mil. Unionen rekommenderar att arbetsgivaren betalar minst 19:50 kronor per körd tjänstemil utöver den skattefria delen.


    Hade mina vänner (eller jag själv) börja ta ersättning i den nivån som milersättningen är, så hade nog folk inte ens tänkt tanken att be om hjälp.
  • Stårsc­han
    Äldre 24 Nov 14:54
    #8
    sextiotalist skrev 2017-11-24 14:33:20 följande:
    Hade mina vänner (eller jag själv) börja ta ersättning i den nivån som milersättningen är, så hade nog folk inte ens tänkt tanken att be om hjälp.
    Håller med. Jag kommer också från en kultur där medpassagerare oftast inte betalar något alls, för "bilen skulle ju ändå åka åt det hållet, och det är trevligt med sällskap", men om man till exempel planerar att börja samåka till och från jobbet fem dagar i veckan så får man kanske tänka lite annorlunda.
  • sextio­talist
    Äldre 24 Nov 14:57
    #9
    Stårschan skrev 2017-11-24 14:54:39 följande:
    Håller med. Jag kommer också från en kultur där medpassagerare oftast inte betalar något alls, för "bilen skulle ju ändå åka åt det hållet, och det är trevligt med sällskap", men om man till exempel planerar att börja samåka till och från jobbet fem dagar i veckan så får man kanske tänka lite annorlunda.
    När det varit längre resor så har jag propsat på att ta ena tankningen och när vi hade det som tuffast, då envisades mina vänner att betala för bensinen (eller att jag inte fick betala alls).

    Men vanliga körningar, knappast.
  • Äldre 24 Nov 15:00
    #10
    Stårschan skrev 2017-11-24 13:52:15 följande:

    Vägrar han att ta emot bensinpengar så kan du smygbetala genom att insistera på att bjuda på lunch och liknande. Eller att du  - om du någon gång är med när det är dags att tanka - helt enkelt skyndar dig och betalar tankningen och räknar med att det jämnar ut sig i det långa loppet.


    Jag försöker smygbetala genom va generös på andra sätt men tycker det vore bra veta ungefär hur mycket som e rimligt att lägga för en bilresa. Betalning för tankning funkar inte för han kör alltid med korttankning eller va det kallas så ingen chans för mig att ta den notan.
    Carambolan skrev 2017-11-24 14:17:34 följande:

    I den sitsen hade jag sett till att ta med gott färdgodis och att anstränga mig extra för att vara bästa möjliga färdsällskap. Fippla inte med mobilen utan prata, sköt musiken, läs kartor, etc.


    Tack för tipset! Jo, jag försöker ju va så trevligt resesällskap som möjligt. Tur brorsan och jag har liknande musiksmak.
  • Äldre 24 Nov 15:01
    #11
    flygrl skrev 2017-11-24 13:26:17 följande:

    Om man åker bil privat med nån och vill betala sin del av resan. Hur mycket bör man räkna per mil (alltså totalt, splitta beloppet kan jag göra själv)?


    Det beror ju på hur mycket bensinen för tillfället kostar och hur mycket bilen ni åker i drar, det går inte att göra en generell summa för det (såvida du inte vill betala lite mer än bara driften, då kan man ju såklart dra till med en summa). Drar bilen 0,4 liter milen och bensinen kostar 14kr litern så blir det ju en kostnad på 5,6kr per mil, drar bilen däremot 0,8 liter milen så blir ju kostnaden dubbelt så hög, 11,2kr per mil. Och detta är ju bara för bensin, ska du dessutom stå för slitage så får du lägga på ytterligare en liten summa per mil.
  • Äldre 24 Nov 18:56
    #12

    Att köra bil kostar ca 40kr/mil om man räknar med alla kostnader. Värt att tänka på när folk tex gämnför priset på en tågbiljett med att ta bilen.

  • Äldre 24 Nov 23:59
    #13
    Stårschan skrev 2017-11-24 14:54:39 följande:

    Håller med. Jag kommer också från en kultur där medpassagerare oftast inte betalar något alls, för "bilen skulle ju ändå åka åt det hållet, och det är trevligt med sällskap", men om man till exempel planerar att börja samåka till och från jobbet fem dagar i veckan så får man kanske tänka lite annorlunda.


    Ska väl kanske tillägga att min brorsa ser det som självklart jag inte ska betala nåt för resan. Han tar det nästan som en förolämpning när jag erbjuder mig betala min del. Men jag e ändå nyfiken på hur mycket min resa kan antas kosta. ;)
    KaptenOhoy skrev 2017-11-24 15:01:04 följande:

    Det beror ju på hur mycket bensinen för tillfället kostar och hur mycket bilen ni åker i drar, det går inte att göra en generell summa för det (såvida du inte vill betala lite mer än bara driften, då kan man ju såklart dra till med en summa). Drar bilen 0,4 liter milen och bensinen kostar 14kr litern så blir det ju en kostnad på 5,6kr per mil, drar bilen däremot 0,8 liter milen så blir ju kostnaden dubbelt så hög, 11,2kr per mil. Och detta är ju bara för bensin, ska du dessutom stå för slitage så får du lägga på ytterligare en liten summa per mil.


    Jag förstår att bensinkostnaden kan se lite olika ut för olika bilar. Tack för din input. :)
    Steven01 skrev 2017-11-24 18:56:42 följande:

    Att köra bil kostar ca 40kr/mil om man räknar med alla kostnader. Värt att tänka på när folk tex gämnför priset på en tågbiljett med att ta bilen.


    Det kostar alltså mer än man tror åka bil. Intressant.
    Tack för den infon. ;)
  • optimi­st63
    Äldre 28 Nov 11:52
    #14
    flygrl skrev 2017-11-24 13:40:48 följande:
    Tack för ditt svar. :)
    Det e ett syskon som kör och vi åker ibland till ett ställe som ligger ca 10 mil bort. Han vill inte ha några pengar men jag vill gärna betala min del och undrar därför ungefär hur mycket man räknar per mil. Jag har inget körkort än och därför ingen aning va det kostar med bensin mm.
    Jag skulle ge personen en hundring för det! Billigt för dej samt att han säkert är nöjd med det.
  • sextio­talist
    Äldre 28 Nov 15:29
    #15
    Steven01 skrev 2017-11-24 18:56:42 följande:

    Att köra bil kostar ca 40kr/mil om man räknar med alla kostnader. Värt att tänka på när folk tex gämnför priset på en tågbiljett med att ta bilen.


    Det beror på bil, bensonförbrukning, skatt och sådant.
    Min lilla Hyandei är väldigt billig, billig helförsäkring, låga driftkostnader (det dyra var fixat redan när jag köpte den) och låg skatt.
    Den kostar inte 40 000 per år (jag kör ungefär 1000 mil per år).
    Skatt och försäkring, 550 kronor i månaden, bensin mellan 6,5 och 7,5 dl per mil. service 3000.

  • Äldre 28 Nov 19:37
    #16
    sextiotalist skrev 2017-11-28 15:29:11 följande:
    Det beror på bil, bensonförbrukning, skatt och sådant.
    Min lilla Hyandei är väldigt billig, billig helförsäkring, låga driftkostnader (det dyra var fixat redan när jag köpte den) och låg skatt.
    Den kostar inte 40 000 per år (jag kör ungefär 1000 mil per år).
    Skatt och försäkring, 550 kronor i månaden, bensin mellan 6,5 och 7,5 dl per mil. service 3000.

    Hur mycket är värdeminskningen? Inser att det nog inte är så mycket på en begagnad Hyndai, men jag har ingen egen bil så jag har lite dålig koll.

    Om det finns någon som köper ny bil för 300 000 och skrotar den efter 15 år så blir det ju nästan 1700 kr/mån (20 000/året) i värdeminskning.
  • Äldre 29 Nov 17:01
    #17
    sextiotalist skrev 2017-11-28 15:29:11 följande:
    Det beror på bil, bensonförbrukning, skatt och sådant.
    Min lilla Hyandei är väldigt billig, billig helförsäkring, låga driftkostnader (det dyra var fixat redan när jag köpte den) och låg skatt.
    Den kostar inte 40 000 per år (jag kör ungefär 1000 mil per år).
    Skatt och försäkring, 550 kronor i månaden, bensin mellan 6,5 och 7,5 dl per mil. service 3000.
    Du som dom flesta andra kan inte räkna:Du har inte med värdeminskningen, parkering, vinter och sommardäck, spolarvätska, lampor.
Svar på tråden Ekonomisk ersättning för resa