• JohannaSaGo

    Är ersättning bekvämare

    Är ersättning bekvämare än amning? Alltså jag ammade min son i 3 månader. Han lyckades aldrig förstå sig på att suga ordentligt. Jag grät flera gånger. För hab skrek av hunger men lyckades inte ta ett bra grepp. Provade amningsnapp. Funkade ibland. Liggamma funkande ibland. Men oftasy tog det 45min att hitta greppet. Höll lugnet oftast.. men sen kom Mycket tårar. Började tillslut mwd napp o ersättning vid 3 månader. Sonen nöjd,mamma nöjd.. han sov hela nätterna.

    Min väns amning gick kanon. Hennes son är nu 1år och 7 månader. Och han har.alltid vägrat napp. Hon vill sluta nattamma men klarar inte av sonen ledsen. Så hon ammar fortfarande varannan till var 3e timme på natten. Hon kämpar av trötthet o längtar tills hpn får sova åtminstone 5-6 timmar i sträck (ensamstående)

    Min son sover 11timmar på natten. Han är 15 mån.

    Nu är de så om vi får ett till barn vill jag ge amningen en chans till. Det var ändå mysigt dom gångerna det gick. Samt att man knyter an på ett mysigt sätt.

    Men att jämföra mrd väninnan som fortfarande nattammar känns läskigt. Och att amning kan göra att barnet vägrar napp. Vill snutta på tutte hela nätterna så länge..

    Ja känner att det varit skönt att sonen gpdkände napp o flaskan vid 3 månader och sovit så bra.

    Finns de ni som helammat med barn som ändå sovit hela nätterna? Känns inte som man vill ge napp när man ammar barn för man vill ju ge fri amning så amningen går lättare.. speciellt för mig som dw gått så dåligt för

  • Svar på tråden Är ersättning bekvämare
  • Rosa Fluff

    Ammade första, han sov skit.

    Gav ersättning till nr 2, han sov/sover skit.

    Äldsta började sova bra vid 3 års ålder, lillebror är 2,5 och sover fortfarande dåligt. Ibland måste vi ge välling på natten.

    Kontentan är att jag tror att det är vilken typ av barn man får som styr sömnen, inte vilken sorts mat de får.

  • Anotherone
    Rosa Fluff skrev 2017-11-24 18:05:46 följande:

    Ammade första, han sov skit.

    Gav ersättning till nr 2, han sov/sover skit.

    Äldsta började sova bra vid 3 års ålder, lillebror är 2,5 och sover fortfarande dåligt. Ibland måste vi ge välling på natten.

    Kontentan är att jag tror att det är vilken typ av barn man får som styr sömnen, inte vilken sorts mat de får.


    Jag är böjd att hålla med!

    Nr 1) ammade 5v men blev tvungen att sluta pga återkommande mjölkstockningar. Tog flaska utan problem och hade napp från dag 1. Sov ok.

    Nr 2) ammade så gott det gick i 2,5 månad. Men vi kompletterade med ersättning eftersom vi märkte att han inte blev mätt. Inga problem med flaska här heller men totalt ratar napp!! Sover bättre än storebror gjorde.

    Så båda har sovit hyfsat och båda är till största delen flaskmatade. EN tog napp medan den andra vägrade.
  • Emma118

    Jag ammar min son som är snart 6 månader, har aldrig erbjudit napp och han har sovit hela nätter sen han var 2 månader.

    För oss har det fungerat att han får 'maratonamma' innan läggdags i mörk lugn miljö. Och att jag äter ordentligt med mat, med hög fett halt (riktigt smör, grädde etc). Märker att han inte blir lika nöjd av mjölken när jag inte ätit ordentligt. Sen han blev 4 månader har jag även gett honom lite gröt och/eller ersättning på kvällen för stt

  • Emma118

    Förhoppningsvis har din nästa bebis ett bättre grepp - ge amningen någon månad att fungera, i början är det mycket jobbigt - men det sagt, du ska inte behöva må dåligt heller, ersättning är också bra.

    Jag ammar min 6 mån son, har aldrig erbjudit napp och han har sovit hela nätter sen han var två månader gammal (från kl 19-4, amning, somna om till kl 7-8). Han sov i spjälsäng i vårt rum först och jag gjorde en grej av att alltid kliva upp och amma honom i mörker första månaderna - för att hjälpa honom få in rätt dygnsrytm.

    Det som fungerar för oss är att jag äter ordentligt ('riktigt' fett i maten - smör, grädde etc) och att han får amma riktigt länge innan läggdags så att han riktigt mätt inför natten.

    Från 4 månader har jag även gett lite gröt och/eller ersättning vid kvällsamningen för stt hjälpa honom sova genom natten.

    Han sover nu i eget rum, utan napp eller snuttefilt och vaknar glad o go.

    Var frestande att ta ner honom i vår säng många gånger i början, men visste han då skulle snutta och sova sämre. Så härdade ut med att kliva upp varje gång hsn blev hungrig, och till slut vände det,

    Det var min historia - lycka till!

  • GAndrea

    Jag har liknande problem. Gravid i v21 nu. Ammade första dottern helt i 2 veckor, laga till extra ersättning i 4 veckor till innan vi helt slutade med amningen. Hon ville bara ha högra bröstet som fick jättestort sår så jag trodde att bröstvårtan skulle ramla av, det blev inflammerat och när dottern kräkte så kräkte hon mitt blod :S

    Funkar amningen bättre med bebis nr 2 så kommer vi nog köra på det mest pga ekonomin. Ersättning är så jävla dyrt!

    Funkar det inte så funkar det inte. Jag känner faktiskt ingen stress över det. Man kan ju inte kontrollera vilken slags bebis man får och bara oroa sig i onödan är ju onödigt ;)

  • Anonym (Gghfg)

    Ammade min son. Jag slutade amma vid ca 1 år. Jag tror att det är svårare att sluta om man fortsätter efter ett eftersom barnet får mer viljestyrka och blir mer medvetet om sin vilja då. Ha är och har alltid varit svår att söva på kvällen men sover hela nätter för det mesta och är lätt att söva om om han vaknar under natten.

  • Ingrediensen

    Här har det absolut varit enklast med amning. Pga stora bebisar var jag tvungen att komplettera med ersättning i början och det var så skönt att kunna lägga bort det. Napp har alla mina haft från början trots att BB avråder (ska först etablera amningen) och vi tyckt det förenklat med napp. Flaska har de också tagit vid behov.

    Tror också det kan funka olika med olika barn, så ge det ett försök! Kan tillägga att jag haft amningsnapp från och till i början (även det trots negativa sköterskor) det har varit bra när bröstvårtorna känts såriga första veckan och underlättat barnets tag.

  • Mascaraklumpar

    Att bli väckt varannan timme behöver inte vara negativt. Alla människor sover i cykler med flera naturliga uppvaknanden per natt, och är den egna sömnen relativt synkad med barnets så sker uppvaknandena ungefär när man skulle ha vaknat i alla fall. Somnar man om snabbt och sover ca 7-9 timmar totalt har man inte förlorat något. Amningen påverkar dessutom sömnnkvalliteten genom att förändra andelen REM/nREM-sömn, vilket gör att man sover lite mer "intensivt" och klarar sig på lite mindre sömn än man gör när man inte ammar. 

    Observera att jag inte påstår att amningen inte kan bidra till dålig sömn. Har man svårt att somna om efter ett uppvaknande, svårt att lägga sig i tid på kvällen och därför får för lite sömn eller om man är "osynkad" med barnet kan det förstås bli jättejobbigt. De första månaderna är barnets sömncykler också betydligt kortare än den vuxnas vilket kan leda till uppvaknanden var 20 minut (det gäller i och för sig även om man inte ammar).

    Själv har jag ammat två barn fram till 2 års ålder. Med ettan sov jag dåligt de första 8-9 månaderna och därefter har det fungerat bra. Med tvåan sov jag gott från dag 1 trots amning varje-varannan timme.

  • Anonym (cak)

    Jag tror mer det beror på vad för barn du får. Jag har inte ammat mina barn.

    Äldsta åt på natten tills han var lite över ett och väckte mig flera ggr per natt tills han var ungefär 2-2,5 år sov på dagen gjorde han knappt heller så det var inte mycket vila med den pojken Flört Han tog inte napp heller fast det var nog bra han hade kanske krånglat ännu mer på nätterna om han dessutom skulle leta efter den så fort han tappade den. Men vem vet ;P 

    Andra barnet som nu är 8 månader sov hela nätter från ca 4 månader innan det kunde hon dock äta åtminstone var 3-4 timme på natten och på dagen var det ännu tätare trots bara ersättning så då gjorde man inte mycket annat än mata kändes det som. Hon tar dock napp och sover på dagen gör hon också så med henne får man vila! Flört Så trots två flaskbarn så har det varit extremt olika hur de varit äldsta åt ju dessutom alltid var 3-4 timme när han bara åt ersättning och var inte ett dugg intresserad av att ligga kvar och mysa eller så, med andra har det däremot varit totalt kaos inga rutiner alls och åt i princip konstant ibland! Hon har dessutom alltid älskat att ligga i famnen och gosa och vi började med napp eftersom hon var så snuttesugen efter maten. 

    Jag gav dock amningen en chans med båda barnen men det gick inte. Har man en fungerande amning är jag övertygad om att det slår flaskmatning! Man slipper diska de där satans flaskorna! Flört och man slipper släpa med både de och ersättning och man slipper stiga upp på natten och ställa sig och fixa med det mitt i natten :)

  • Anotherone
    Anonym (cak) skrev 2017-11-25 10:41:06 följande:

    Jag gav dock amningen en chans med båda barnen men det gick inte. Har man en fungerande amning är jag övertygad om att det slår flaskmatning! Man slipper diska de där satans flaskorna!  och man slipper släpa med både de och ersättning och man slipper stiga upp på natten och ställa sig och fixa med det mitt i natten :)


    Så tror jag med. Eller så är det önsketänkande från mig som inte heller kunnat amma särskilt länge.... Just så smidigt att bara dra upp tröjan så är maten klar. Slippa kånka 10kg bäbis för att gå upp och värma ersättning kl 3 på natten!
  • fluu

    En av många anledningar till att jag ammade var att det var så enkelt, bekvämt och krävde sådan liten arbetsinsats. Det fungerar ju olika för alla.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • JohannaSaGo
    fluu skrev 2017-11-25 13:21:48 följande:

    En av många anledningar till att jag ammade var att det var så enkelt, bekvämt och krävde sådan liten arbetsinsats. Det fungerar ju olika för alla.


    Önskar det kändes så enkelt för mig.. =( för mig var ersättning en sån befrielse. 


    45 min att hitta ett bra sug grepp. Gråt och skrik. Han släppte ändå greppet konstant under amning, sprutade mjölk överallt (vågade inte amma offentligt eftersom han släptte bröstet hela tiden så det sprutade ut. Skrek för att han inte hittade greppet. 


    Kämpade väl inte tillräckligt länge. Kanske hade funkat efter några månader.. =(

  • tvillingmammaVastmanland

    Man kan göra både och.

    Jag både ammade och gav tillägg till mina tvillingar.

    Fördelen med tillägg är att det är mer svårsmält, det gör att barnet håller sig mätt längre.

    De kunde efter en flaska sova från 23 till 05 och den sammanhängande sömnen behövde jag. Sen ammade jag vid fem och sov till åtta då ville de äta igen.

    Om man ammar måste man ge mat oftare.

    Amningen har ju fördelar,

    Men man kan mixa!

    Jag delammade i åtta månader.

  • Anonym (alkolina)

    Amning är bättre för barnet. Finner du att amningen inte fungerar så pumpa och ge i flaska. Det gör jag och sover 8 timmar per natt. DÅ får min partner mata.

  • biison
    JohannaSaGo skrev 2017-11-25 22:05:27 följande:

    Önskar det kändes så enkelt för mig.. =( för mig var ersättning en sån befrielse. 


    45 min att hitta ett bra sug grepp. Gråt och skrik. Han släppte ändå greppet konstant under amning, sprutade mjölk överallt (vågade inte amma offentligt eftersom han släptte bröstet hela tiden så det sprutade ut. Skrek för att han inte hittade greppet. 


    Kämpade väl inte tillräckligt länge. Kanske hade funkat efter några månader.. =(


    Gav du upp innan det gått några månader? wow... finns det andra svårigheter ditt barn kommer ha som du ger upp på, typ läxläsning och sådant. Kanske tandborstning? Bättre med löständer i så fall.
  • Atena

    Ammade första, sov 12 i sträck från 3 veckors ålder, det var ingen höjdare för mina tuttar, jag hade mat i överflöd, pumpade massor och sålde till neo. Ammade totalt 8 månader.

    Ammade andra i 2.5 månad, sen trots vad alla experter säger så tog mjölken slut, tog flaska utan problem sov hela nätter från fem månader.

    Ammade tredje barnet i 18 månader, han totalvägrade napp, flaska och nästan all vanlig mat, han sov inte heller en hel natt innan 2 år.

    Ammade fjärde i fem månader, sen gick vi över på flaska och i samma veva började hon sova hela nätter. 

    Jag tror som flera andra, det handlar om barnet, inte om det ammas eller får flaska. Fördelen med flaska är att det finns avlastning om det finns två föräldrar, ja det är enklare att ha en barnvakt en natt för att få sova också om barnet tar flaska, för utan att få sova blir man ett mentalt vrak och det påverkar så mycket annat.

  • JohannaSaGo
    biison skrev 2017-11-26 10:09:55 följande:

    Gav du upp innan det gått några månader? wow... finns det andra svårigheter ditt barn kommer ha som du ger upp på, typ läxläsning och sådant. Kanske tandborstning? Bättre med löständer i så fall.


    Nej ammade i 3 månader. Sen började jag pumpade. Menade att det kanske fungerar efter ytterligare några månader dryga j*vel :)
  • LaFontaine

    Jag har bara erfarenhet av flaskmatning (förutom amning första dygnet), men jag tror nog att en fungerande amning är betydligt bekvämare och mer praktiskt än flaskmatning. Vi underlättade för oss genom att blanda ersättning för ett dygn på kokat vatten och färdiga flaskor till natten, men visst blir det ändå en arbetsinsats, inte minst när man var iväg. Nu hade vi ändå en väldigt enkel tid, med ett barn som från start åt var fjärde timme och sov gott om nätterna.

    Vi kommer behöva ge ersättning också vid fler barn, men jag hade valt att amma om det gick. I alla fall för att se om det funkade.

Svar på tråden Är ersättning bekvämare