• Äldre 24 Nov 19:32
    3782 visningar
    2 svar
    2
    3782

    Kan inte få min katt sluta kissa inne HJÄLP!

    Hej! Jag har två honkatter på 7 månader som är kastrerade sedan ca 1 mån tillbaka. Jag skaffade dem samtidigt i somras men de är inte från samma hem. De kommer bra överens. Efter ca 1 v från när jag skaffade dem kissade den ena katten bland annat i sängen, på kläder och väskor som låg på golvet samt 1 gång i soffan (har aldrig hänt igen). Därefter har jag hållt sovrumsdörren stängd och sett till att inget ligger på golvet och detta under flera månader. Har provat feliway och inte märkt någon större skillnad. Provat att ha 3 st kattlådor som städats dagligen och testat olika typer av sand. Nu har de en kattlåda men hon går även gärna på toa ute. De har även kattlucka så de kan ta sig ut och in som de vill. Har även provat att ha henne i sovrummet under min uppsikt (för att bryta om hon börjar krafsa eller jama) och häromveckan trodde jag nästan att beteendet var borta då det inte hänt på länge men då satte hon sig och kissade i sängen mitt framför ögonen på mig... Varför gör hon såhär när hon har en städad kattlåda och får gå ut precis när hon vill? Hjälp mig vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Kan inte få min katt sluta kissa inne HJÄLP!
  • Äldre 24 Nov 22:52
    #1

    Du har alltså i nuläget bara en enda låda till 2 katter?

    Vad är det för typ av låda (storlek, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

    Vilken sorts kattsand är det i lådan?

    Hur tjockt lager av sand är det i lådan?

    Var är lådan placerad (och hur stort bor du)?

    Att lådan rensas dagligen, betyder det att den här enda lådan (till två katter) rensas EN gång per dygn?

  • Anonym (Vet)
    Äldre 25 Nov 15:39
    #2

    Ta katten till en veterinär.

    Urinvägsinfektion/smärta och stress brukar vara de vanligaste orsakerna till att katter kissar inne.

Svar på tråden Kan inte få min katt sluta kissa inne HJÄLP!