• Anzil
    Äldre 25 Nov 09:25
    3126 visningar
    10 svar
    10
    3126

    Ladda ned någonting från Internet - Hur kan man bli hundra procent säker?

    Jag är egentligen dålig på datorer, har noll koll och brukar oftast bli nervös när jag är inne på en sida som jag inte brukar vara inne på.


    Jag är väldigt intresserad av att ladda ner ett videoprogram, Windows Movie maker, men efter att Firefox varnade mig, så laddade jag inte ner det.


    Jag försökte även ladda ner en program som kan spela in på datorskärmen, Hypercam. Men även där, blev jag väldigt nervös.


    Finns det någon program, som kan ta bort all virus man får när man laddar ner någoting från dator?


    Så datorn kan bli hundra procent skyddad, och man kan slippa all denna nervositet?


    Eller en program, som varanar i förväg när man går in på en hemsida, eller vad som.


    Jag är väldigt rädd..

  • Svar på tråden Ladda ned någonting från Internet - Hur kan man bli hundra procent säker?
  • Caramb­olan
    Äldre 25 Nov 10:13
    #1

    Nej, vill du använda internet kan du aldrig vara HELT säker. Och även om du inte använder internet så vet du ju inte vilken skit tillverkaren har installerat redan innan du köpte datorn

    Vad är det du är rädd ska hända? Du kanske kan få några bra tips som hjälper mot just det.

  • Äldre 25 Nov 10:55
    #2

    Nej man kan aldrig vara helt säker. Men Movie Maker och Hypercam är betrodda program, så det ska inte vara några problem sålänge du tar det från de officiella sidorna. 

    Vad varnade firefox för?

  • Anzil
    Äldre 25 Nov 14:37
    #3
    gahadas skrev 2017-11-25 10:55:11 följande:

    Nej man kan aldrig vara helt säker. Men Movie Maker och Hypercam är betrodda program, så det ska inte vara några problem sålänge du tar det från de officiella sidorna. 

    Vad varnade firefox för?


    Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad det stod i själva varningen, men någonting om att det kunde finnas skadekod, eller någonting om att det kunde skada datorn.


    Hypercam och Moviemaker är nog betrodda program, men själva hemsidan som man kan ladda ner ifrån, hur betrodda är där, eller tryggt överhuvudtaget ifrån att få olämpliga saker med sig som skadar datorn, får virus till datorn?

  • Äldre 25 Nov 15:11
    #4
    Anzil skrev 2017-11-25 14:37:27 följande:

    Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad det stod i själva varningen, men någonting om att det kunde finnas skadekod, eller någonting om att det kunde skada datorn.


    Hypercam och Moviemaker är nog betrodda program, men själva hemsidan som man kan ladda ner ifrån, hur betrodda är där, eller tryggt överhuvudtaget ifrån att få olämpliga saker med sig som skadar datorn, får virus till datorn?


    Som sagt. Laddar du ner från deras egna sidor så är det oftast lugnt. Men laddar du ner det från CNET eller liknande så lär du få virus.

    www.microsoft.com/sv-se/store/p/movie-maker-free-video-editor/9nblggh4wwjr

    hypercam.sv.softonic.com/
  • Äldre 25 Nov 15:35
    #5
    gahadas skrev 2017-11-25 15:11:08 följande:
    Som sagt. Laddar du ner från deras egna sidor så är det oftast lugnt. Men laddar du ner det från CNET eller liknande så lär du få virus.

    www.microsoft.com/sv-se/store/p/movie-maker-free-video-editor/9nblggh4wwjr

    hypercam.sv.softonic.com/
    Jag har aldrig fårr virus eller ens adware från CNET under alla 20 år jag använt det. Men jag vet förstås vad sjutton jag gör också =P
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 25 Nov 16:18
    #6
    Aniiee skrev 2017-11-25 15:35:16 följande:
    Jag har aldrig fårr virus eller ens adware från CNET under alla 20 år jag använt det. Men jag vet förstås vad sjutton jag gör också =P
    Frågan är väl varför man någonsin skulle använda cnet?

    www.howtogeek.com/198622/heres-what-happens-when-you-install-the-top-10-download.com-apps/
  • Äldre 25 Nov 16:20
    #7
    Aniiee skrev 2017-11-25 15:35:16 följande:
    Jag har aldrig fårr virus eller ens adware från CNET under alla 20 år jag använt det. Men jag vet förstås vad sjutton jag gör också =P
    Sen att du är mer tekniskt kunnig än 99% av familjeliv är ju en annan sak. Det säger dock inte särskilt mycket. Så att skryta om det här är lite som att runka till sina egna selfies.
  • Äldre 25 Nov 17:02
    #8
    gahadas skrev 2017-11-25 16:18:53 följande:
    Frågan är väl varför man någonsin skulle använda cnet?

    www.howtogeek.com/198622/heres-what-happens-when-you-install-the-top-10-download.com-apps/
    Kul artikel. den kunde ju heta "vad som händer om du inte har en jävla aning om vad fan du pysslar med". man måste ju tänka lite på vad man gör (ja, jag fattar att deras poäng är just det - installera och godkänn inte saker helt blint bara för att det är lite krångligare att klicka några gånger extra)

    så jag står för vad jag säger - vet man vad man göra så är cnet inga problem.
    gahadas skrev 2017-11-25 16:20:21 följande:
    Sen att du är mer tekniskt kunnig än 99% av familjeliv är ju en annan sak. Det säger dock inte särskilt mycket. Så att skryta om det här är lite som att runka till sina egna selfies.
    tvivlar jag på att jag är. tvivlar även på att så många som 99% saknar sunt förnuft, för det är i regel det enda som behövs.

    sen kan jag hålla med om att man bör vända sig direkt till programmens egna hemsidor, om de har några, så det tycker jag ts ska göra.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 25 Nov 17:50
    #9
    Aniiee skrev 2017-11-25 17:02:28 följande:
    Kul artikel. den kunde ju heta "vad som händer om du inte har en jävla aning om vad fan du pysslar med". man måste ju tänka lite på vad man gör (ja, jag fattar att deras poäng är just det - installera och godkänn inte saker helt blint bara för att det är lite krångligare att klicka några gånger extra)

    så jag står för vad jag säger - vet man vad man göra så är cnet inga problem.
    gahadas skrev 2017-11-25 16:20:21 följande:
    Sen att du är mer tekniskt kunnig än 99% av familjeliv är ju en annan sak. Det säger dock inte särskilt mycket. Så att skryta om det här är lite som att runka till sina egna selfies.
    tvivlar jag på att jag är. tvivlar även på att så många som 99% saknar sunt förnuft, för det är i regel det enda som behövs.

    sen kan jag hålla med om att man bör vända sig direkt till programmens egna hemsidor, om de har några, så det tycker jag ts ska göra.
    Ja men man märker ju också vilken skit det är, så varför använda det? Deras rykte är ju att jämföra med limewire mot slutet.
  • Anzil
    Äldre 26 Nov 01:05
    #10

    Mitt problematik är att jag inte alls vågar ladda ned någonting ifrån Internet överhuvudtaget, på grund av räddslan att jag skall få med mig virus och/eller annat som kan skada datorn.


    Jag är inte särskilt data kunnig av mig.


     


    Hur kan jag ens bli hundra procent säker?


    Någon länkade en sida i påstående att det är deras hemsida och därmed kan man vara säker. .


     


    Jag är så rädd...

Svar på tråden Ladda ned någonting från Internet - Hur kan man bli hundra procent säker?