• Anonym (Kaffedraken)

    Julshoppinghysteri

    Om en månad är det jul och nu börjar shoppinghysterin igen. Jag har inte fått lyckan att bli förälder, men hör ju hur vänninor och arbetskollegor har det. De handlar för flera tusen till sina barn och barnbarn. Dyra leksaker och mobiler, vissa kan kosta på varje unge en 3000-4000! Jag blir så förvånad varje gång jag hör alla summor. Och ledsen... måste det vara så hysteriskt? Jag bara tänker om jag haft barn hade jag inte velat lägga så mycket pengar. Ge presenter men inte så mycket eller dyrt. Hellre då att bara fixa lite mysigt hemma och ta det lugnt. Hur gör ni som skippat shoppinghysterin och har barn? Hur går diskussionen hemma hos er? För barnen har säkerligen kompisar som får mycket och dyra grejer.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Julshoppinghysteri
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag håller med dig. Jag har barn och har dragits med i hysterin. Blivit ca 4000 för julklappar till 3 barn och jag tycker det är vansinnigt även om det är vad några lägger på ett barn. Önskar jag inte drogs med och kunde lära dem att varsin present är bra nog men jag känner att det är svårt när de ser vad alla andra får. Nästa år ska jag försöka hejda mig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har haft fördelen med en begränsad ekonomi. Då behöver man liksom inte anstränga sig för att shoppa måttligt. Varje barn har fått "roliga" grejor för runt 500 kr, och så har jag lagt till lika mycket för nödvändiga saker (kläder, skor osv). Julklappar för en tusenlapp var alltså.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi är inte för prylar i överflöd och att ha saker bara för att andra har. Jag vill inte lära min dotter att man är vad man äger.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Barnen får olika dyra saker beroende på vad de önskar sig. I år blev det drygt 1000kr var till barnen och då är nya finkläder inräknat. Till andra brukar julklapparna ligga på 200-300kr, i år är variationen större 50-500kr.

Svar på tråden Julshoppinghysteri