• birgitt

    överklass

    Jag har svårt att förstå mig på överklassen. 
    jag är inte fött i sverige. men pratar perfekt svenska. har ett bra jobb. mina barn är blonda.
    jag bor i ett område i stockholm där svenskar har det bra ställt. 
    när jag ska lämna mina barn på kalas så tror dom att jag är hans barnflicka. när dom hälsar dom andra föräldrarna välkomna som vänder dom ryggen till mig. 
    jag är den enda mörkhåriga föräldern. alla omkring mig där är 30 cm längre än mig. 
    fast mitt barn har gått i den klassen i 3 år är det en familj som min son leker med och jag har träffat i bland.
    som tur så är min mann blond och lång svensk mann. 
    när mitt barn var mindre råkade jag ut flera gånger att gamla människor skrek åt mig . flytta på dig jävla svart skalle. du fattar ju inte svenska.
    dom lite äldre barnen tonåringarna brukar förolämpa mig när jag är ute och går med mina barn.
    förolämpningarna görs när mina barn är med. 
    på föräldrar möten så är lärarna inte ärliga. klagomål kommer endast upp på möten. varför kan dom inte säga det på en gång. 
    dom tror hela tiden att jag ska vara tacksam för att min man har valt mig. han har ett sånt fantastiskt jobb. sanningen är att det är jag som står på bostaden, bilen och tjänar dubbla hans lön.

    i bland har jag trott att dom jämt är arga och arroganta för att dom inte äter någon mat. efter 4 barn så har alla st 36 i kläder. 

    för min del har dom visat sin rätta sida. inga jag kommer att försöka umgås med.
    det jag inte förstår är vad dom hänger upp sig på. jag har svårt att förstå dom sociala koderna.
    min familj flydde vårat land för kommunisterna. min familj är akademiker och företagare.kommunisterna döde alla kapitalister. resten av min familj bor i zurich , usa. alla akademiker med egna företag.

    jag gör bra karriär. går på mycket möten där jag måste vara välklädd. 
    vad är det överklassen tittar på ? jag tycker det är så pinsamt på skolavslutningen när jag får stå helt skälv. ingen pratar med dig. kanske frågar om jag har gått vilse. 

  • Svar på tråden överklass
  • Anonym (Mamma till två)

    Hoppas att det du skriver inte är sant men misstänker att det kan vara det.

    Jag vet inte hur du klär dig, men om du på allvar vill smälta in så är väl ett sätt att kopiera de andra mammornas klädstil.

    Det är ju inte så kul jag vet, men det kan ju vara värt det för barnens skull,

    Var väldigt noga med att inte klä dig i för mycket mönster och färger, det skall vara nedtonat men dyrt.

    Kanske viktigt att bete sig på rätt sätt också....och vara smal förstås...

    Jag är inte så smal, har storlek 42 istället för 36. Kommer aldrig att glömma när jag hamnade på flyget bredvid en stockholmsöverklassdonna som tittade på min mage med stort förakt och snörpte på munnen. Hon dissade mig rätt fort tydligen....

    Det kanske finns någon Östermalmsmamma här på FL som kan lägga till ytterligare tips om hur du kan smälta in bättre?

  • Scoops

    Du råkar nog bara bo i ett område fullt med skitstövlar. De jag känner från överklassen är beresta människor som jobbar mycket utomlands och inte dömer folk efter hårfärg eller språk.

  • Fennyxx

    Vilka ängsliga idioter. De tror du är importfru och är rädda att det ska smitta.

    Kan ni flytta?

  • Havstroll

    Det där låter som nyrika som tror dom är överklass. Beklagar att du råkat ut för sånna. Mitt förslag är att du läser en bok om "vett och etikett", efter det kan du knäppa hela högen på deras snorkiga näsor när du kommer bete dig exemplariskt (fast det fattar dom säkert inte kom jag på.. ), -om du nu skulle vilja knäppa nån på näsan...

    Gå rak i ryggen, håll huvudet högt, le artigt och skit i dom. Spårar det ur helt får du skramla ihop några goa damer här från FL att hänga med o skita i stropparna!

  • Anna74a

    Det låter inte klokt, kan ni inte flytta någon annanstans?
    Om jag var i din sits så skulle jag iaf testa att ta för mig mer och markera direkt att jag var barnens mamma, prata om mitt framgångsrika jobb osv för att överleva socialt.Som sagt så måste man inte bo på sådana platser.

  • Anonym (The American)

    Ja jag håller med dig om mycket tyvärr. Jag har alltid haft känslan av att i Sverige måste alla se likadana ut annars smälter man inte in och då blir dom rädda tror jag.

    Jag växte upp i Sverige men har mörkt hår och bruna ögon. Under hela min uppväxt får jag höra om hur ?mörk? jag är. Från alla möjliga. Dom sa det på sådant sätt att jag alltid fått känslan att vara mörk är inte lika fint som att vara blond och blåögd.

    Jag flyttade till USA efter tonåren och har inte alls den känslan här.

    Generellt känner jag att Svenskar är väldigt obekväma om någon sticker ut. Alla måste vara likadana och smälta in i gruppen. Skit i dom, har du möjlighet att flytta?

  • Anonym (Stenar i glashus)
    Rock on skrev 2017-11-25 22:15:36 följande:

    Jag har svårt att förstå den lägre underklassen där de saknar vett och etikett.


    Du menar det som du just gav prov på. 
  • Anonym (Stenar i glashus)

    Det låter helt sjukt, vart bor du egentligen?
    Jag har bott i allt från överklassområden i Stockholm till religiös småby i Norrland och allt därimellan, men aldrig har jag stött på sånt där beteende.
    Och då är jag kort, tjock och mörk och klär mig inte speciellt snyggt och moderiktigt. 

  • Rock on
    Anonym (Stenar i glashus) skrev 2017-11-26 14:39:47 följande:

    Du menar det som du just gav prov på. 


    Förklara gärna vad du menar!

    Är det bara TS som får klaga på vad för sorts folk hon har svårt för?
  • Anonym (?)
    Rock on skrev 2017-11-26 21:08:15 följande:
    Förklara gärna vad du menar!

    Är det bara TS som får klaga på vad för sorts folk hon har svårt för?
    Vad var syftet med din tidigare kommentar, mer än att verka dryg? Fundera över det du så kanske du förstår varför vi som läser reagerar 
  • Anonym (?)

    TS, har du sett på Solsidan på tv? Låter lite som att de människor du pratar om är som de Mickan har som kompisar i serien :) . Det är kul på tv men inte i verkligheten 

    Hitta dig andra vänner, är mitt råd. vänner som är äkta och som gillar dig precis som du är. 

  • Anonym (Mamma till två)
    Anonym (?) skrev 2017-11-26 21:17:43 följande:

    TS, har du sett på Solsidan på tv? Låter lite som att de människor du pratar om är som de Mickan har som kompisar i serien :) . Det är kul på tv men inte i verkligheten 

    Hitta dig andra vänner, är mitt råd. vänner som är äkta och som gillar dig precis som du är. 


  • Anonym (Stenar i glashus)
    Rock on skrev 2017-11-26 21:08:15 följande:
    Förklara gärna vad du menar!

    Är det bara TS som får klaga på vad för sorts folk hon har svårt för?
    Tänk till nu, du klagar på att du inte förstår underklassen för dom saknar vett och etikett.
    Det du gjorde och det ts gör är två helt skilda saker, ts klagar och undrar över hur folk har agerat gentemot henne, något konkret, handlingar som andra har utfört.
    Du dömer människor baserat på klasstillhörighet, det är okunnigt, rätt korkat, och det är inget en människa med vett och etikett skulle nedlåta sig till.
    Du gör med andra exakt det som du anklagar underklassen för att göra. 
    Snobbism och självgodhet i sin fulaste form. 
  • Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-11-26 21:21:56 följande:
    Ja det kan ju fungera för TS men hennes barn kan ju bli utanför ?
Svar på tråden överklass