• MrsTi

    På G eller bara orolig? V.33 Slemmigt

    Hej!

    Jag väntar mitt andra barn och är nu gravid i vecka 33. (32+3)

    Nu är jag förvirrad. Några menar på att sex kan sätta igång förlossningen. Nu 3 gånger när jag och min partner haft sex så har jag 1-2 dygn efter fått stora "slemklumpar" efter. Och det är inte liksom lite ökad flytning utan det är mycket, segt och genomskinligt.. (mina flytningar är annars mer åt det gula hållet) Samtidigt har jag mer "mensvärk" än vanligt och även ont i ländryggen i samband med slemklumparna. Sammandragningar känner jag inte så värst men de senaste dagarna har jag fått som magknip fast det kommer varken gas eller utgift och jag sköter magen regelbundet så inte förstoppning..

    Är det slemproppen som släpper + förvärkar eller påverkar sperman flytningarna bara så mycket och mensvärken är bara växtvärk typ? För så mycket sperma finns det ingen möjlighet att det "ligger kvar" då jag brukar få ut det mesta efteråt..

    Vad tror ni? Har ni erfarenhet? Det säga ju även att förvärkarna känns mer vid andra barnet så jag tänker att det kan ju bara vara jag som är känslig också?

  • Svar på tråden På G eller bara orolig? V.33 Slemmigt
  • Let it Rain

    Det låter som slemproppen ja, men den kan även återbildas. Kroppen gör sig redo inför förlossningen, men det betyder inte att du ska föda NU.

  • MrsTi
    Let it Rain skrev 2017-11-25 22:06:51 följande:

    Det låter som slemproppen ja, men den kan även återbildas. Kroppen gör sig redo inför förlossningen, men det betyder inte att du ska föda NU.


    Nej det har jag förstått också att den återbildas och att det inte ens är ett säkert tecken på förlossning när det väl börjar närma sig :) men hur mycket kan det göra det? Jag tänker om man ska avstå från att ha sex för ofta om det är den som släpper varje gång eller om det bara är att köra på ????
  • Let it Rain
    MrsTi skrev 2017-11-25 22:18:14 följande:
    Nej det har jag förstått också att den återbildas och att det inte ens är ett säkert tecken på förlossning när det väl börjar närma sig :) men hur mycket kan det göra det? Jag tänker om man ska avstå från att ha sex för ofta om det är den som släpper varje gång eller om det bara är att köra på ????
    Så länge du inte får en massa onda sammandragningar i anslutning till sex så: kör på!

    Min slempropp släppte när jag var i v. 37+2, efter sex. Hade dock slemmiga flytningar med rosa blod i under hela veckan innan. På kvällen samma dag som slemproppen släppte så gick vattnet, och så födde jag dagen därpå.

    Du kommer att märka när det är på gång. Det eskalerar rätt snabbt då.

    Men som sagt, onda sammandragningar ska du uppmärksamma.
  • EpicNurse

    Den återbildas hela tiden. Skillnaden på när slemproppen går innan en förlossning är att den inte hinner återbildas helt pga att tappen öppnar sig.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden På G eller bara orolig? V.33 Slemmigt