• moaguuun

    Någon som sålt sin bil?

    Jag har min ute på blocket och funderar på hur man gör vid köpet. Jag har ställt av bilen nu då jag inte använder den. Jag tänker att den som vill köpa bilen säkert vill kolla på den innan, kan man göra ägarbyte och fixa med allt där och då? Antar att det är jag som ska fixa med allt? Ställa på bilden igen och sen fixa ägarbytet? Jag tänker om personen bestämmer sig för att köpa bilen, så denna bara kan ta bilen direkt eller hur gör man? Några papper som jag ska ge den nya ägaren?

  • Svar på tråden Någon som sålt sin bil?
  • EpicNurse

    Man kan göra ägarbyte supersnabbt i Trafikverkets app! Tar nån minut bara. Så det gör man där och då så dom kan ta bilen med sig direkt. Men ställa på den bör du göra innan så att eventuella köpare kan provköra den.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Nonym

    Vad begär du för bilen?

    Jag skulle undvika en avställd bil om jag var köpare om priset överstiger 5000 kr (om det inte är hos bilhandlare) avställd signalerar i mina ögon att det är något fel på bilen..

  • moaguuun

    Okej, vad bra. Men jag lär få betala skatt då direkt antar jag?

    Runt 5000 kr har jag tänkt mig för den. Det är inget fel på den, gick igen besiktningen. Ställde av den eftersom att det känns onödigt att betala försäkring för en bil jag inte använder. 

  • Nonym
    moaguuun skrev 2017-11-26 21:07:54 följande:

    Okej, vad bra. Men jag lär få betala skatt då direkt antar jag?

    Runt 5000 kr har jag tänkt mig för den. Det är inget fel på den, gick igen besiktningen. Ställde av den eftersom att det känns onödigt att betala försäkring för en bil jag inte använder. 


    Skatten kan den nya ägaren få betala, bara att anmäla påställning i samband med ägarbyte..

    Känns ju knepigt om du ska ställa på bilen vid varje tillfälle om du har flera spekulanter, kostar ju lite varje gång..

    Dumt med avställd bil med om någon vill provköra, den är ju inte försäkrad..
  • moaguuun

    Fast bilen står på en gård, tänker att de i så fall får ta ett varv där och inte ut på vägen. Jag tänker att jag då kan ställa på den när jag gör ägarbytet, direkt i appen? Om det börjar gälla direkt. Jag skrev dock i annonsen att skatten är betalad för jag tänkte inte ställa av den först, sedan drog det ut på tiden. Så jag får betala skatten.

Svar på tråden Någon som sålt sin bil?