• nickarjag

    Rätt att hämta mina saker ur gemensam bostad?

    Jo, jag och min sambo har nyligen gjort slut.

    Vi har bott isär i snart en månad. Vi har en gemensam hyreslägenhet där vi båda står på kontraktet, men ingen av oss är folkbokförd på adressen. Jag har min nyckel kvar då jag ej vill lämna tillbaka den förrän jag fått mina saker därifrån. Har jag rätt att gå in i lägenheten med nyckeln och hämta dem ?

    Det är ju fortfarande min lägenhet men med tanke på att jag inte är folkbokförd på adressen kanske det inte räknas som mitt hem och blir egenmäktigt förfarande? Men mitt ex är inte heller folkbokförd där så då borde det inte vara hens hem heller? Vill helst undvika handräckning från kronofogden då jag har väldigt mycket saker där och inte bara stora möbler. Någon som vet ? Skulle vara skönt att kunna hämta mina saker så jag kan skriva ut mig från kontraktet då jag ej är intresserad av bostaden.

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Rätt att hämta mina saker ur gemensam bostad?
  • Farfallos

    Enkelt - Du står på kontraktet och har både nyckel och grejer kvar där. Det är bara att gå in! Du behöver inte ta hänsyn till honom, men för att underlätta att ha en fungerande relation med exet så bör du naturligtvis berätta (inte fråga) när du har tänkt komma och hämta dina grejer.

  • EnAnonumius
    nickarjag skrev 2017-11-28 02:55:23 följande:
    Jo, jag och min sambo har nyligen gjort slut.

    Vi har bott isär i snart en månad. Vi har en gemensam hyreslägenhet där vi båda står på kontraktet, men ingen av oss är folkbokförd på adressen. Jag har min nyckel kvar då jag ej vill lämna tillbaka den förrän jag fått mina saker därifrån. Har jag rätt att gå in i lägenheten med nyckeln och hämta dem ?

    Det är ju fortfarande min lägenhet men med tanke på att jag inte är folkbokförd på adressen kanske det inte räknas som mitt hem och blir egenmäktigt förfarande? Men mitt ex är inte heller folkbokförd där så då borde det inte vara hens hem heller? Vill helst undvika handräckning från kronofogden då jag har väldigt mycket saker där och inte bara stora möbler. Någon som vet ? Skulle vara skönt att kunna hämta mina saker så jag kan skriva ut mig från kontraktet då jag ej är intresserad av bostaden.

    Tacksam för hjälp!
    Folkbokföringens adressen har inget med saken att göra. Det enda som har med saken att göra är att du står skrivet på kontraktet och det är det som räknas och räcker.
    Så du kan gå in i lägenheten när det passar dig och hämta dina saker. För det har du rätt till att göra.

    Så det smidigaste du kan göra är att

    * Gå in i lägenheten, och ta med dig folk som kan hjälpa dig att flytta dina prylar. Du har ingen skyldighet att "fråga om lov", då du står skrivet på kontraktet, utan kan bara enkelt säga till (om du vill) att du går in på "X-dag" (ersätt ex med veckodagsnamn) och hämtar dina grejor.

    * När du har försäkrat dig, noga, om att du har fått med dig det som är ditt så kan du skriva dig ur kontraktet om du vill.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nickarjag

    Ja för det verkar som att mitt ex krånglar till det och försöker förhala att jag ska hämta mina saker. Så jag ville höra mig för var jag har rätt till tack för alla svar!! <3

  • nickarjag

    Jag måste då ställa en följdfråga, om han låser dörren från insidan , han låste ut mig en gång förut på skämt . Det är nämligen så om man drar ut en skruv ur låset på insidan och stoppar in en skruvmejsel så går det inte låsa upp om man inte tar ut skruvmejseln, den blockerar något därinne på något sätt ,Svårt att förklara men det funkar. Vad kan jag göra åt den saken? Kan hyresvärden göra något om jag ringer , eller kan polis göra något ?

  • nevermind
    nickarjag skrev 2017-11-28 11:09:49 följande:

    Jag måste då ställa en följdfråga, om han låser dörren från insidan , han låste ut mig en gång förut på skämt . Det är nämligen så om man drar ut en skruv ur låset på insidan och stoppar in en skruvmejsel så går det inte låsa upp om man inte tar ut skruvmejseln, den blockerar något därinne på något sätt ,Svårt att förklara men det funkar. Vad kan jag göra åt den saken? Kan hyresvärden göra något om jag ringer , eller kan polis göra något ?


    Polisen kan ju släppa in dig, såvitt jag vet.

    Men gå dit när han inte är hemma då??
  • Farfallos

    Om ditt ex nekar dig tillträde till det som är ditt så så skulle jag tippa på att det är "egenmäktigt förfarande" och brottsligt, så ha det med dig. Och för att det inte skall bli värsta konfrontationen så meddela honom någon timma innan att du kommer.

  • nickarjag

    Jag begår inte ett hemfridsbrott om jag går in då? Jag menar räknas det fortfarande som min bostad? Min f.d sambo är inte folkbokförd där och inte jag heller. Men har läst om hemfridsbrott och som jag förstått får man inte gå in hur man vill trots gemensamt boende? 


     


     

  • Emmacecilia

    Du har nyckel och du är kontraktsägare, dvs betalar och bor i o med det på adressen. Då begår du inte hemfridsbrott. Jag vill se den åklagare som åtalar dig för hemfridsbrott. För att gå vidare med ett mål måste åklagaren veta att han vinner målet och det måste finnas uppsåt hos dig att begå hemfridsbrott (typ du tar huvudnycklar och går med avsikt in hos dina grannar när du vet att de är borta i syfte att stjäla). Du ska bara hämta dina saker. Men är du osäker, ring tingsrätten och fråga en jurist där om råd, de brukar vara snälla o svarar på frågor.

  • nevermind
    nickarjag skrev 2018-01-03 01:47:24 följande:

    Jag begår inte ett hemfridsbrott om jag går in då? Jag menar räknas det fortfarande som min bostad? Min f.d sambo är inte folkbokförd där och inte jag heller. Men har läst om hemfridsbrott och som jag förstått får man inte gå in hur man vill trots gemensamt boende? 


     


     


    Klart du får gå in i ditt hem!
  • Ruter

    Har ni skrivit samboavtal? Annars kan du ju inte bara gå in och ta allt som du anser är dit eftersom allt som är köpt medans ni var tillsammans anses som gemensamt och ska därför delas lika. Ni behöver därmed sitta ner och gå igenom själva eller tillsammans med någon hur ni ska dela på sakerna. Så nej du kan inte bara gå in och ta för dig av det du anser är ditt om din sambo inte är av samma åsikt. Och det som du anser är ditt behöver du ha kvitto på eller annat bevis för att kunna visa att det är just dina grejor.

  • nickarjag

    Nej detta är saker jag fått i gåva innan samt saker jag hade som ej är gemensamma saker, samt skolböcker och liknande. Samboegendomen får hanteras senare det är mina privata saker jag gärna vill ha. 

Svar på tråden Rätt att hämta mina saker ur gemensam bostad?