• Pappa L

    dotter allergisk mot kattungarna

    Hej Familjelivsvänner
    Vi skaffade två kattungar för en vecka sedan och kände oss ganska säkra på att vi inte hade några allergier i familjen då vi vid flera tillfällen umgåtts nära med katter under längre perioder. Nu har dock vår ena dotter (6 år) visat symtom på kattallergi. Hon har lite snuva (iof inte ovanligt för årstiden) samt kli i ögonen. Dock är de inte rödsprängda, vilket de flesta allergiker verkar få om man läser om det. Hon uppvisar inte heller några problem med luftvägarna. Innan vi hämtade katterna var vi tre dagar på badlandet "The reef" Danmark och vi spekulerar därför om det kanske är bakterier eller klor som orsakat irritation i ögonen. Hon har även tidigare klagat på att ögonen är känsliga mot bla ljus och vi misstänker att hon har lite närsynthet. Kanske kall torr luft, badhus och förkylning kan vara orsaken och inte katterna.. Eller kanske det bara är önsketänkande. Hade varit så surt att lämna ifrån sig katterna men självklart går barnens hälsa före. Har läst om flera barn som reagerat på katter till en början men sedan blivit bättre. Vi gav henne ögondroppar "Livostin" som funkade och kliet försvann tillfälligt. Kanske ska man avvakta lite och se om det ger med sig. Skulle det visa sig att det inte blir bättre skulle man ju önska att man lämnade ifrån sig katterna så snabbt som möjligt både för katternas och vår skull samtidigt vill man inte göra ngt förhastat.
     Vi har bokat in ett pricktest imorgon men vill gärna ha en plan innan vi får resultatet på detta. Visar testet att det inte är några tveksamheter att hon är riktigt allergisk så måste såklart katterna lämnas bort. Jag har dock fått intrycket av att dessa tester inte är så tydliga och att de kan ge utslag trotts att men inte är allergisk samt att det kan vara så att de inte ger utslag trotts allergisymtom.

    Någon här som har erfarenhet av en liknande situation och tester, hur gjorde ni? Blev det bättre med tiden?

    /MVH L

  • Svar på tråden dotter allergisk mot kattungarna
  • Pappa L

    Jag har även läst att många reagerar på kattungar men inte på vuxna katter. Någon som har erfarenhet av detta? Antar att det kanske kan vara så om man bara är lite överkänslig?

  • Snuttis2

    Enklast är väl att ni kontaktar VC o ber om ett pricktest, då får ni ju ett korrekt svar om katterna. Sen baserat på hennes reaktion på testet och det ni ser nu får Ni väl väga om ni kan ha kvar dem eller ej?

    Min man är katt allergiker men är ändå uppvuxen med djur både hund o katt ochvi har två katter även idag. Han känner av allergin i perioder särskilt på sommaren då kroppen även ska hantera hans pollen allergi. Men han tar lite medicin när det är som värst.

    Finns ju överkänslighet o allergi, viktigt är ju att känsligheten inte sitter på andningen kan jag tycka!

    Är katterna överallt i huset? Kommer de vara rena innekatter när de är vuxna?

    Kommer de vara ute delar av dygnet brukar de ju vara lättare och undvik att ha dem i sovrummen , då är vissa rum mer allergi fria !

  • Carambolan

    Jag är allergisk mot katt och för mig är det sällan något problem att träffa katter hemma hos andra. Det är först när jag själv gosar med dem, eller en katt har legat i min säng, som jag reagerar. Så hon kan mycket väl vara så lindrigt allergisk att ni inte har märkt det tidigare. För mig går symptomen bort inom ett par timmar om jag tvättar händer/ansikte och går ut så det kan ni ju prova över dagen. Återvänder symptomen hemma sen så är det definitivt inte förkylning eller klor.

  • Pappa L
    Snuttis2 skrev 2017-11-28 11:55:40 följande:

    Enklast är väl att ni kontaktar VC o ber om ett pricktest, då får ni ju ett korrekt svar om katterna. Sen baserat på hennes reaktion på testet och det ni ser nu får Ni väl väga om ni kan ha kvar dem eller ej?

    Min man är katt allergiker men är ändå uppvuxen med djur både hund o katt ochvi har två katter även idag. Han känner av allergin i perioder särskilt på sommaren då kroppen även ska hantera hans pollen allergi. Men han tar lite medicin när det är som värst.

    Finns ju överkänslighet o allergi, viktigt är ju att känsligheten inte sitter på andningen kan jag tycka!

    Är katterna överallt i huset? Kommer de vara rena innekatter när de är vuxna?

    Kommer de vara ute delar av dygnet brukar de ju vara lättare och undvik att ha dem i sovrummen , då är vissa rum mer allergi fria !


    Tanken var att de skulle vara utekatter och de tillåts inte att vara i sovrum eller sängar. Vi ska utföra pricktest imorgon. Hur tillförlitliga är dessa tester, någon som vet?
  • Pappa L
    Carambolan skrev 2017-11-28 12:10:03 följande:

    Jag är allergisk mot katt och för mig är det sällan något problem att träffa katter hemma hos andra. Det är först när jag själv gosar med dem, eller en katt har legat i min säng, som jag reagerar. Så hon kan mycket väl vara så lindrigt allergisk att ni inte har märkt det tidigare. För mig går symptomen bort inom ett par timmar om jag tvättar händer/ansikte och går ut så det kan ni ju prova över dagen. Återvänder symptomen hemma sen så är det definitivt inte förkylning eller klor.


    Hon är på dagis 8 timmar, men som det verkar så blir det ingen lindring trotts att hon är hemifrån så länge. Bad fröknarna hålla koll och enl dem ska det ha kliat hela dagen. Borde kanske tyda på att det beror på ngt annat, men så är ju vår lilla prinsessa en riktig dramaquen också som gillar när det är synd om henne, vilket gör det svårt att bedöma omfattningen. Dock ingen tvekan om att det kliar lite då hon kliar även när "ingen ser" . Ibland verkar det som att hon "glömmer bort" att det kliar.
  • ukyfuy

    Har nu utfört pricktestet som inte visade tillstymmelse till Kattallergi och två lägare var överens om att symptomen inte kunde bero på Kattallergi då slemhinnor i ögon och näsa var fina och opåverkade. Hudtorrhet kring ögonen orsakar förmodligen kliet och beror troligtvis på en kombination av torr kall luft, klor och överansträngda ögon (synfel). Lite salva och kliet är väck och katterna kvar 

  • Mems

    Det stämmer att kattungar utsöndrar mer allergena ämnen än vuxna.

    Även så kan det vara så att röda katter kan vara känsligare.

Svar på tråden dotter allergisk mot kattungarna