• 12345hopp

    Känner någon igen utslagen??



    Är det någon som känner igen dessa utslag? Det är som små små plitar med ett rött område på varje plita. Barnet har haft dessa någon enstaka på rygg och sådär under en tid men har inte tänkt så mycket på det. Men nu har det blivit ganska mycket.

    Allmäntillståndet är bra och ingen feber. Har inte ätit nåt annorlunda. Vet någon vad det kan vara?
  • Svar på tråden Känner någon igen utslagen??
  • LeyasMamma

    Ser ut lite som när min dotter fick vattkoppor. Börjar som en liten plita och sen blir det en vätskefylld liten blåsa på, nästan som finnar och sedan rött runt om. Ring BVC och rådfråga.

  • 12345hopp

    Tack för svar. Jag skall såklart kolla upp detta med BVC också.

    Jag funderade på vattkoppor när jag såg ett sånt här märke för ett tag sedan. Då hade hon kanske tre st på ryggen men de gick bort nästa dag, sedan har de liksom varit en eller två prickar lite titt som tätt men bebisar brukar ju ha lite knepig hud i början så jag har inte tyckt att det känts så konstigt. Det är just nu som det liksom blommade upp massor. Men jag får känslan av att jag förvärrat de för jag har ju tittat efter massor nu, smörjt och känt vilket verkar ha gjort det värre.

  • LeyasMamma
    12345hopp skrev 2017-11-28 15:36:48 följande:

    Tack för svar. Jag skall såklart kolla upp detta med BVC också.

    Jag funderade på vattkoppor när jag såg ett sånt här märke för ett tag sedan. Då hade hon kanske tre st på ryggen men de gick bort nästa dag, sedan har de liksom varit en eller två prickar lite titt som tätt men bebisar brukar ju ha lite knepig hud i början så jag har inte tyckt att det känts så konstigt. Det är just nu som det liksom blommade upp massor. Men jag får känslan av att jag förvärrat de för jag har ju tittat efter massor nu, smörjt och känt vilket verkar ha gjort det värre.


    Vad har du smörjt med då? Kanske är en reaktion? Eller någon form av nässelutslag?
  • 12345hopp

    Har smörjt med mini derm salva. Verkar lite som att det blev värre, kanske bara av att jag smörjde eller av själva salvan också.

    Har inte använt den mer sen. Kan det bero på värme/kyla? Och sen att det blivit värre för att jag har vart där och smörjt och petat?

  • LeyasMamma
    12345hopp skrev 2017-11-28 15:57:12 följande:

    Har smörjt med mini derm salva. Verkar lite som att det blev värre, kanske bara av att jag smörjde eller av själva salvan också.

    Har inte använt den mer sen. Kan det bero på värme/kyla? Och sen att det blivit värre för att jag har vart där och smörjt och petat?


    Mini derm ska ju vara en väldigt snäll och bra salva mot huden. Tänker att det kanske bara varit ett sammanträffande att de blev värre i samband med att du smörjde? Ja en del utslag blir ju värre av värme. Har svårt att tänka mig att det skulle vara själva smörjandet i sig som gjort de värre. Men du kan ju testa att smörja lite mini derm på ett litet område och se om de blir värre där, då får du ju svaret. Kanske kan va en reaktion, men som sagt, BVC vet nog bäst :) lycka till!
  • Anonym (I)

    Ser inte ut som att det är pga värme/kyla. Snarare en allergisk reaktion mot tvätt/sköljmedel.

  • annabellelee

    Min son fick sådana plitar, dock ej så tätt som ditt barn, utan mer utspridda. På VC sa de att det fanns massor med virus som kunde ge utslag, och då sonen var pigg, inte hade feber och inte verkade störas av plitarna satte de inte in någon behandling.

  • 12345hopp
    Anonym (I) skrev 2017-11-28 16:35:05 följande:

    Ser inte ut som att det är pga värme/kyla. Snarare en allergisk reaktion mot tvätt/sköljmedel.


    Kanske skall prova att byta tvättmedel då. Men borde det inte bli över hela kroppen? Dessa finns bara på mage och rygg.
  • 12345hopp
    annabellelee skrev 2017-11-28 16:41:08 följande:

    Min son fick sådana plitar, dock ej så tätt som ditt barn, utan mer utspridda. På VC sa de att det fanns massor med virus som kunde ge utslag, och då sonen var pigg, inte hade feber och inte verkade störas av plitarna satte de inte in någon behandling.


    Kanske kan varit något virus. Jag har dock aldrig märkt av att hon varit sjuk någon gång men det kanske inte man behöver bli? Utslagen har redan börjat tyna bort igen, så det ser betydligt bättre ut än för ett par timmar sedan.

    Kom det och gick på din son lite också? Och verkade det blomma upp lite om han rev på utslagen?
  • Anonym (I)
    12345hopp skrev 2017-11-28 17:23:29 följande:

    Kanske skall prova att byta tvättmedel då. Men borde det inte bli över hela kroppen? Dessa finns bara på mage och rygg.


    Ofta får man mest på överkroppen eftersom huden är lite känsligare där
  • 12345hopp
    Anonym (I) skrev 2017-11-28 17:31:48 följande:

    Ofta får man mest på överkroppen eftersom huden är lite känsligare där


    Ja det är klart. Ska se över detta. Tack :)
  • milda matilda
    12345hopp skrev 2017-11-28 15:10:54 följande:

    Är det någon som känner igen dessa utslag? Det är som små små plitar med ett rött område på varje plita. Barnet har haft dessa någon enstaka på rygg och sådär under en tid men har inte tänkt så mycket på det. Men nu har det blivit ganska mycket.

    Allmäntillståndet är bra och ingen feber. Har inte ätit nåt annorlunda. Vet någon vad det kan vara?


    Sådär ser min 1-åring ofta ut. Han är en "torris" och har ofta torra fläckar lite varstans på kroppen, främst magen. Jag smörjer honom med miniderm 2 ggr per dag. Ibland blossar utslagen upp och blir värre och då får jag köra en kur med mildison tills det lägger sig. Skulle gissa att ditt barn har ungefär samma. Det är.helt ofarligt, men behöver smörjas regelbundet för att inte förvärras. Kolla dock med bvc innan ni börjar med mildison första gången.
  • 12345hopp
    milda matilda skrev 2017-11-29 13:28:38 följande:

    Sådär ser min 1-åring ofta ut. Han är en "torris" och har ofta torra fläckar lite varstans på kroppen, främst magen. Jag smörjer honom med miniderm 2 ggr per dag. Ibland blossar utslagen upp och blir värre och då får jag köra en kur med mildison tills det lägger sig. Skulle gissa att ditt barn har ungefär samma. Det är.helt ofarligt, men behöver smörjas regelbundet för att inte förvärras. Kolla dock med bvc innan ni börjar med mildison första gången.


    Tack för svar, skall till bvc och kolla imorgon. Att det beror på att hon är lite torrare nu när det börjar bli kallt har jag också tänkt, hon känns däremot inte torr och har inga torra områden, men huden kan väl reagera ändå antar jag? Kom på att vi har badat betydligt oftare än vad vi brukar på senaste veckorna, jag kanske har varit för dålig på att återfukta efter. Hon har alltid haft en fin hud som inte behöver "underhållas" men jag får ibland också utslag när det är kallt, får det däremot på händer och i ansiktet.
  • milda matilda
    12345hopp skrev 2017-11-29 17:58:31 följande:

    Tack för svar, skall till bvc och kolla imorgon. Att det beror på att hon är lite torrare nu när det börjar bli kallt har jag också tänkt, hon känns däremot inte torr och har inga torra områden, men huden kan väl reagera ändå antar jag? Kom på att vi har badat betydligt oftare än vad vi brukar på senaste veckorna, jag kanske har varit för dålig på att återfukta efter. Hon har alltid haft en fin hud som inte behöver "underhållas" men jag får ibland också utslag när det är kallt, får det däremot på händer och i ansiktet.


    Mina barns hud blir alltid sämre under vinterhalvåret och bad torkar såklart ut lite extra. Mitt barn har inte heller torr hud i övrigt. Så det är nog inga konstigheter:) vad sa de på bvc?
  • 12345hopp

    Hej! Bvc tyckte inte alls att det fanns något att oroa sig för. Troligtvis beror det på ett virus då hon precis som jag inte tyckte att utslagen såg ut som någon utav de vanliga sjukdomarna. Så det var väl ungefär det jag var beredd på att hon skulle säga, men vi får iallafall träffa en läkare på tisdag då hon ändå snart skulle göra rutinkontroll så kikar han på det samtidigt, om utslagen ens finns kvar tills dess. Tack till alla som svarat :)

  • Krestin

    Jag tycker att det ser ut som nässelutslag. Mina barn fick det som värmeutslag och som reaktion om jag ätit något som de reagerade på. Om du ammar, fundera på vad du ätit och när utslagen blir värre. Om du inte ammar, fundera på vilket tvättmedel/sköljmedel du använder och på om du gett någon ny mat. Tyvärr utvecklades dessa utslag till atopisk eksem hos mina barn i tvåårsåldern.

Svar på tråden Känner någon igen utslagen??