• BabyApril17

    Dricka på kvällen/natten

    Hej! Hur har ni gjort med dryck när ni slutat med blöja på natten? Har barnet haft fri tillgång till dryck dygnet runt eller har ni att dom inte får dricka efter en viss tid? :)

  • Svar på tråden Dricka på kvällen/natten
  • Mammaa88

    Jag vill också veta, har 2 pojkar 5 och 6 år och fortfarande har blöja. Jag har försökt med nästan allt känns det som men inget har funkat. Måste vakna flera ggr på nätterna för att väcka dom och bära dom in till toan.

    Det är väldigt jobbigt för ens sömn förstörs ju helt pga att det är flera ggr per natt.

  • Anonym (Malin)

    Vi ger en flaska välling vid nattning, typ 300ml, som sker vid 19-19:30 ungefär. Sedan håller han sig tills vi går upp vid 07. Det var två veckor som han läckte lite, men körde nattblöja då, sen vande han sig. Kanske 1-2 gånger i månaden går han upp och kissar på pottan runt 05.

  • BabyApril17
    Mammaa88 skrev 2017-11-29 13:17:40 följande:

    Jag vill också veta, har 2 pojkar 5 och 6 år och fortfarande har blöja. Jag har försökt med nästan allt känns det som men inget har funkat. Måste vakna flera ggr på nätterna för att väcka dom och bära dom in till toan.

    Det är väldigt jobbigt för ens sömn förstörs ju helt pga att det är flera ggr per natt.


    Oj det låter jättejobbigt! :( Jag hade inte vart människa efter EN sån natt! Stackare
  • Mammaa88

    Det värsta är nog att jag måste BÄRA dom

    In till toan. 6 åringen är ganska stor för sin ålder och väger lika mkt som min 10 åring och honom måste jag bära honom och jag orkar helt enkelt inte. Har gjort det i ca 1 vecka men HUR lönge ska jag behöva göra det? Orkar liksom inte.

  • Anonym (Malin)
    Mammaa88 skrev 2017-11-29 14:53:57 följande:

    Det värsta är nog att jag måste BÄRA dom

    In till toan. 6 åringen är ganska stor för sin ålder och väger lika mkt som min 10 åring och honom måste jag bära honom och jag orkar helt enkelt inte. Har gjort det i ca 1 vecka men HUR lönge ska jag behöva göra det? Orkar liksom inte.


    Men kan ni inte tillfälligt sätta in en potta så att han kan lösa det själv vid sängen? Vaknar de inte alls av att de måste kissa?
  • Mammaa88

    Nej ingen utav dom, dom kan kissa ner hela sängen och ändå sover dom skönt!

    Ja det var smart med potta!! Hade ALDRIG ens tänkt på det!

  • BabyApril17
    Michael Bergenstjerna skrev 2017-11-29 18:30:51 följande:

    För att barnet ska få i sig tillräckligt med vätska så är det bra att ge mer under förmiddagen och eftermiddagen. Sen att ge mindre efter kvällsmaten. Exempelvis så äter vi kvällsmat vid kl 17-18 tiden, och efter det erbjuder vi inte vatten längre. Vid läggningen framåt kl 19:30-20 så brukar de vilja dricka lite vatten och då får de 1 cm vatten i ett glas - alltså mest för att fukta munnen. 

    För underlätta för barnet rekommenderar jag att sluta med vällingen :)


    Hittills har vi kört med ingen vatten efter kl 18. Bara väldigt lite till kvällsmaten kl 19. Innan dess får han dricka hur mycket han vill :) dricker ingen välling.

    Hemma hos den andra föräldern har han fri tillgång till dryck dygnet runt och kissar ner sig varje natt. Hon tyckte det lät elakt att vi inte gav han något mellan 18 tills hans vakna. Men han vaknar aldrig på natten och säger han vill ha vatten heller så..
  • Anonym (Plötsligt)

    Så olika när de är mogna. Dottern hade blöja på natten till hon var 5år. Vi orkade inte ta vaken nätter och hon var alltid blöt på morgonen trots att vi försökte låta bli att hon fick dricka sent. Vid 5år tänkte vi att nu måste vi få bort blöjan så då väckte vi henne för att kissa när vi på oss. Nu är hon 7år och vaknar när hon behöver kissa.

    Äldsta sonen däremot har alltid kunnat hålla sig länge han slutade med blöja på natten så han var 3år. Då blev han torr av sig själv.

    Yngsta sonen var torr på natten vid 2år. Han kunde dricka mycket på kvällen men ändå klara sig till morgonen. Vi ansträngde oss inte utan kroppen var mogen

Svar på tråden Dricka på kvällen/natten