• hitherehowareu

    Hyresvärd betalar inte tillbaka

    Hej! jag hyrde en lägenhet i andra hand förra året (1Feb-16Dec) men var tvungen att flytta då personen jag hyrde av hade hyrt ut olovligt (1Aug-16Dec) då han inte hade haft godkännande under den tiden från sin hyresvärd men till mig hade han sagt att han hade godkännande. December månad hade jag betalat fullt ut men kunde bara bo kvar tills den 16:de då hans hyresvärd hörde av sig till mig och sa att han hade hyrt ut olovligt till mig och att jag behövde flytta då han hade förlorat sitt hyreskontrakt med dom pga. olovlig uthyrning och icke betald hyra, det jag undrar är vad kan jag göra för att få tillbaka pengarna för resterande dagar som jag hade betalat för men inte kunde utnyttja då han hade hyrt ut olovligt? Min hyra var 6000 och enligt mina beräkningar kom jag fram till detta. 6000/31 = 193,5483870967742 15x193,5483870967742 = 2903kr som jag förlorat/blivit bedragen på, personen i fråga sa att han skulle betala men gjorde aldrig detta, jag har försökt få tag på honom men han svarar inte mail/sms och den gången han svarade sa han att han skulle betala tillbaka men det har gått 6 månader sen dess.


    Tacksam för råd!

  • Svar på tråden Hyresvärd betalar inte tillbaka
  • John22

    Gör en polisanmälan. Det kanske inte leder till så mycket, men då finns det iaf dokumenterat att han försökt blåsa dig.

  • Kjell2
    John22 skrev 2017-11-29 14:22:52 följande:

    Gör en polisanmälan. Det kanske inte leder till så mycket, men då finns det iaf dokumenterat att han försökt blåsa dig.


    Vilket brottsrubricering tänkte du är aktuell?

    Är det inte bättre att gå direkt till kfm och begära utmätning?
  • hissjocke

    Har du någon form av kvitto på att du har betalat pengarna? har du kvar ditt ogiltiga kontrakt?
    Det är KFM som gäller men gör en polisanmälan med! Det är viktigt att du kan styrka din betalning, kontrakt mm för att visa att du handlat i god tro. 

  • Noname00
    hissjocke skrev 2018-01-09 14:58:00 följande:

    Har du någon form av kvitto på att du har betalat pengarna? har du kvar ditt ogiltiga kontrakt?
    Det är KFM som gäller men gör en polisanmälan med! Det är viktigt att du kan styrka din betalning, kontrakt mm för att visa att du handlat i god tro. 


    Vad skulle rubriceringen vara?
  • hissjocke

    Jag vet faktiskt inte. Det är väl någon typ av stöld eller svindleri skulle jag tro.
    Svindleri finner man i brottsbalken kap9 §9
    Ang, uthyrningen i andrahand så behandlar ju Jordabalken detta i 29kap §39.

    Alla lagar mm finns att se på riksdagen.se

  • Åsa

    Att polisanmäla skulle mest var en markering då det förmodligen skulle läggas ner; räcker att hyresvärden hävdar att han inte avsett att luras men inte har pengar nu så blir det inget brottmål.
    Skicka krav på /återbetalning/ och gå till Kronofogden om det inte funkar. (Men vänta med att hota med KF om du inte har bevis på betalningarna; kanske hyresvärden svarar på mail etc på sätt som styrker att du betalat.) Har du redan banköverföring eller kontrakt som visar på hyresförhållandet, och du redan försökt få tillbaka pengarna räcker det att kräv in dem, med tillräcklig tidsfrist för att sköta det praktiska, en vecka eller två kanske, och därefter gå till KF med bevis på att du begärt pengarna och inte fått dem. Det kostar några hundralappar förstås, så om du vet att detta är en meddellös lurendrejare som redan har betalningsanmärkningar kan det vara att slänga pengarna i sjön.

  • hissjocke

    Så sant Åsa! tror inte heller att n polisutredning leder någon vart annat än att det finns registrerat. Om jag inte fått det om bakfoten så tror jag att han har betalat till personen som innehar kontraktet och inte hyresvärden. Så det är därifrån som han vill kräva tillbaka sina pengar. Och sen är det ju så att hyr man i andra hand så ska man helt ha ett skrivet kontrakt på det, det är inget lagen kräver men dock bra att ha.

  • Åsa
    hissjocke skrev 2018-01-10 11:29:44 följande:

    Om jag inte fått det om bakfoten så tror jag att han har betalat till personen som innehar kontraktet och inte hyresvärden.


    Med hyresvärden menade jag här förstahandshyresgästen  (TS värd) men inser att det kan missuppfattas.
  • hissjocke

    Har nu läst på lite mer och uppfriskat mitt minne lite. Det står också i Jordabalken att hyresgästens skyldighet (förstakontrakts) är att nyttja lokalen efter vad den är avsedd för. Med detta menas att den är avsedd för att han ska bo i den inte för att hyras ut i andrahand. Detta har man som hyresgäst skyldighet att veta.
    Så jag börja nu tro att det finns en ganska bra möjlighet att få tillbaka pengarna ifråga om allt är som beskrivits.

Svar på tråden Hyresvärd betalar inte tillbaka