• Äldre 30 Nov 16:37
    2296 visningar
    20 svar
    20
    2296

    Hjälp, kan inget om bilar, måste köpa ny, gamla brakar ihop snart

    Vilken bil borde jag köpa? Måste vara minst femsitsig och helst elbil. Jag hatar att förhandla med bilförsäljare. Jag har googlat lite på bilar och den som jag tycker om mest är Tesla Model 3. Har även besökt Tesla och dom var jättetrevliga och visade mig allt utan att försöka ?sälja? på ett påträngande sätt. Vad tycker ni om Model 3? Är den lika bra kvalitet som Teslas andra modeller?

  • Svar på tråden Hjälp, kan inget om bilar, måste köpa ny, gamla brakar ihop snart
  • Anonym (Häpp)
    Äldre 30 Nov 17:14
    #1
    +1

    Om du vill ha en svindyr bil och ständigt jaga elluttag så kan du kolla på den. Du måste ha laddare hemma och på jobbet.

    Om du har så mycket pengar och vill ha nåt praktiskt kolla på Passat GTE

  • Äldre 30 Nov 17:47
    #2
    Anonym (Häpp) skrev 2017-11-30 17:14:18 följande:

    Om du vill ha en svindyr bil och ständigt jaga elluttag så kan du kolla på den. Du måste ha laddare hemma och på jobbet.

    Om du har så mycket pengar och vill ha nåt praktiskt kolla på Passat GTE


    Fast Tesla Model 3 är inte dyr. $35K och sedan $7500 avdrag på skatten så totalt kostar den då 230 000 kr. Tycker inte det alls är överdrivet dyrt för en bil. Passat GTE är en hybrid, jag vill helst ha en elbil. Tror den är dyrare en Teslan också.

    Jag är helt ok med att installera laddare hemma och det finns Tesla superchargers på många ställen runt där jag bor.
  • Anonym (elbil­)
    Äldre 30 Nov 19:52
    #3

    Om din gamla bil brakar ihop snart kanske Tesla 3 inte är ett jättesmart val. Det är väl fortfarande jättelång kö och väntetid på att få sin bil?

    Nya Nissan Leaf släpptes precis, satsa på den istället. Eller möjligen en Hyndai Ioniq.

  • Äldre 30 Nov 21:07
    #4
    Anonym (elbil) skrev 2017-11-30 19:52:48 följande:

    Om din gamla bil brakar ihop snart kanske Tesla 3 inte är ett jättesmart val. Det är väl fortfarande jättelång kö och väntetid på att få sin bil?

    Nya Nissan Leaf släpptes precis, satsa på den istället. Eller möjligen en Hyndai Ioniq.


    Ska kolla upp dom.

    Dom har redan börjat leverera Model 3 här i USA, så tror jag kan få en inom ett par månader.
  • Abegay­le70
    Äldre 1 Dec 15:35
    #5

    Följer den här tråden.

    Ska också köpa bil.


    have a dream for breakfast and another one for life
  • Anonym (elbil­)
    Äldre 1 Dec 20:41
    #6
    AmericanMommy skrev 2017-11-30 21:07:00 följande:
    Ska kolla upp dom.
    Dom har redan börjat leverera Model 3 här i USA, så tror jag kan få en inom ett par månader.
    Jag har verkligen inte superkoll, men i juni var prognosen att om man beställde då kunde man få den i mitten av 2018 money.cnn.com/2017/06/06/technology/business/tesla-model-3-backlog/index.html 
    300 000 Tesla 3 förhandsbokades första månaderna när den släpptes, och tom november hade man väl levererat cirka 1000 stycken.

    Jag är själv lite sugen på en Tesla 3, men väntar nog ett tag med att beställa en isåfall
  • Äldre 2 Dec 02:20
    #7
    Anonym (elbil) skrev 2017-12-01 20:41:57 följande:

    Jag har verkligen inte superkoll, men i juni var prognosen att om man beställde då kunde man få den i mitten av 2018 money.cnn.com/2017/06/06/technology/business/tesla-model-3-backlog/index.html 

    300 000 Tesla 3 förhandsbokades första månaderna när den släpptes, och tom november hade man väl levererat cirka 1000 stycken.

    Jag är själv lite sugen på en Tesla 3, men väntar nog ett tag med att beställa en isåfall


    Ja dom fick många beställningar och det kommer ta ett tag innan alla får sina bilar, men det ser ut som att många som beställde i mars har nu fått ?configuration emails?. Tror dom kommer fokusera på USA marknaden först. En grej jag har funderat på är att köpa en Model S som är begagnad. Man kan få en 2-3 år gammal Model S för runt samma som en Model 3. Men undrar om det är värt det priset för en begagnad bil?
  • Anonym (elbil­)
    Äldre 2 Dec 11:13
    #8
    AmericanMommy skrev 2017-12-02 02:20:07 följande:
    Ja dom fick många beställningar och det kommer ta ett tag innan alla får sina bilar, men det ser ut som att många som beställde i mars har nu fått configuration emails. Tror dom kommer fokusera på USA marknaden först. En grej jag har funderat på är att köpa en Model S som är begagnad. Man kan få en 2-3 år gammal Model S för runt samma som en Model 3. Men undrar om det är värt det priset för en begagnad bil?
    Rent generellt är det ju alltid ekonomiskt smartare att köpa en begagnad bil pga den brutala värdeminskningen på nya bilar. Jag antar att marknaden i USA inte ser riktigt likadant ut, men i Sverige är det ofta bäst att köpa en bil som är cirka 2-3 år gammal. Fördelen med Tesla S är ju att man slipper barnsjukdomar som lär finnas i Tesla 3.
  • Abegay­le70
    Äldre 2 Dec 11:55
    #9
    AmericanMommy skrev 2017-12-02 02:20:07 följande:
    Ja dom fick många beställningar och det kommer ta ett tag innan alla får sina bilar, men det ser ut som att många som beställde i mars har nu fått configuration emails. Tror dom kommer fokusera på USA marknaden först. En grej jag har funderat på är att köpa en Model S som är begagnad. Man kan få en 2-3 år gammal Model S för runt samma som en Model 3. Men undrar om det är värt det priset för en begagnad bil?
    Det finns ingen import av Tesla här, annars hade jag gärna köpt en sån, det går ju privatimportera men hur går det med garantier och service? Nissan Leaf finns, ska titta på en sån och höra hur länge man får vänta.
    have a dream for breakfast and another one for life
  • Abegay­le70
    Äldre 4 Jan 13:14
    #10

    Har beställt en Nissan leaf nu. Får den i mars...


    have a dream for breakfast and another one for life
  • Äldre 4 Jan 14:24
    #11
    Abegayle70 skrev 2018-01-04 13:14:28 följande:

    Har beställt en Nissan leaf nu. Får den i mars...


    Vad kul! Uppdatera gärna när du får den.
  • Abegay­le70
    Äldre 4 Jan 17:55
    #12
    AmericanMommy skrev 2018-01-04 14:24:10 följande:
    Vad kul! Uppdatera gärna när du får den.
    Ska göra det! Provkörningen imponerade, räckvidden är tillräcklig för oss, när vi flyttar in i vårt hus har vi inget problem med laddning heller.
    have a dream for breakfast and another one for life
  • Äldre 5 Jan 14:26
    #13

    Följer också denna. 

    Det kommer elbilar titt som tätt nu känns det som. Men frågan är om man ska ha en ren elbil eller en plug-in hybrid?

    Det senare blir ju mer praktiskt och man får samtidigt åtnjuta de subventioner som man får (supermiljöbilspremie). Detta året hoppar den upp från 20 till 60 tusen.
    Å andra sidan så kan man "bara" köra runt 50-60 km på ren el. Men jag tänker att det räcker för daglig pendling till/från släkt och till jobbet. Åtminstone är det så här nere i södra Sverige.

  • Äldre 5 Jan 14:42
    #14
    +1
    mjölkallergiker skrev 2018-01-05 14:26:05 följande:

    Följer också denna. 

    Det kommer elbilar titt som tätt nu känns det som. Men frågan är om man ska ha en ren elbil eller en plug-in hybrid?

    Det senare blir ju mer praktiskt och man får samtidigt åtnjuta de subventioner som man får (supermiljöbilspremie). Detta året hoppar den upp från 20 till 60 tusen.

    Å andra sidan så kan man "bara" köra runt 50-60 km på ren el. Men jag tänker att det räcker för daglig pendling till/från släkt och till jobbet. Åtminstone är det så här nere i södra Sverige.


    Jag tänker att ren elbil är bättre om man har möjlighet till att installera laddning hemma. Med Model 3 kan man köra 350 km med deras standard batteri och 500 km med premium. Stor skillnad från hybrid.

    Model 3 verkar dessutom billigare än många hybrider runt 230K med avdrag.

    Jag funderar även på att installera solpaneler på mitt hus så jag kan använda den elen.
  • Abegay­le70
    Äldre 5 Jan 15:22
    #15
    +1
    AmericanMommy skrev 2018-01-05 14:42:05 följande:
    Jag tänker att ren elbil är bättre om man har möjlighet till att installera laddning hemma. Med Model 3 kan man köra 350 km med deras standard batteri och 500 km med premium. Stor skillnad från hybrid.

    Model 3 verkar dessutom billigare än många hybrider runt 230K med avdrag.

    Jag funderar även på att installera solpaneler på mitt hus så jag kan använda den elen.
    Vi får vår Leaf med det nya större batteriet, ca 250 km räckvidd. Kommer att installera solpaneler på vårt hus som vi flyttar in i till våren, samt solfångare för varmvatten.
    have a dream for breakfast and another one for life
  • Äldre 5 Jan 20:41
    #16

    Köp en elhybrid hos Toyota. Just loooove it.

  • Anonym (Bilin­tresse­rad)
    Äldre 5 Jan 20:47
    #17

    Mitt tips är att köpa en billig bil som håller ett år. Det är nämligen så att 2019 släpper de 5 tekniskt mest innovativa bilmärkena sina nya elbilar. De kommer vara en helt ny generation med räckvidd på 50-60 mil.

    Kom ihåg var ni läste det

  • Äldre 5 Jan 22:47
    #18
    Anonym (Bilintresserad) skrev 2018-01-05 20:47:59 följande:

    Mitt tips är att köpa en billig bil som håller ett år. Det är nämligen så att 2019 släpper de 5 tekniskt mest innovativa bilmärkena sina nya elbilar. De kommer vara en helt ny generation med räckvidd på 50-60 mil.

    Kom ihåg var ni läste det


    Nu blir jag nyfiken! Vilka kommer ut med nya elbilar? Vet du om dom kommer vara lika bra som Tesla? Och om det kommer en riktig SUV som är ren elbil?
  • Anonym (Bilin­tresse­rad)
    Äldre 5 Jan 22:55
    #19
    AmericanMommy skrev 2018-01-05 22:47:35 följande:

    Nu blir jag nyfiken! Vilka kommer ut med nya elbilar? Vet du om dom kommer vara lika bra som Tesla? Och om det kommer en riktig SUV som är ren elbil?


    Tesla kommer se ut som en veteranbil. Det blir bilar i prislägen från 30tusen-1milj euro. SUV har jag inte sett på bild bara hört rykten om.
  • Äldre 5 Jan 23:09
    #20
    Anonym (Bilintresserad) skrev 2018-01-05 22:55:33 följande:

    Tesla kommer se ut som en veteranbil. Det blir bilar i prislägen från 30tusen-1milj euro. SUV har jag inte sett på bild bara hört rykten om.


    Blir intressant att se vad de kommer ut med. Jag har hittat en bra mekaniker som kan fixa min gamla bil billigt så jag kanske väntar ett tag och ser vad som kommer på marknaden.
Svar på tråden Hjälp, kan inget om bilar, måste köpa ny, gamla brakar ihop snart