• Aniiee

    Understimulerad hund - vems ansvar?

    Ok, jag vet ju vad jag tycker, men jag vill veta vad ni tycker.

    Så här är det: 
    En granne är dagmatte till ett koppel hundar. En av hundarna gillar inte mig, eller mina hundar (vet inte om denna hund är avog till någon annan, dock). Det blir omedelbarn en massa skäll om vi råkar vara i trapphuset samtidigt som dem (till och med med 4 våninigar emellan). Hunden har gjort utfall också, mot mig ensam (mina hundar var inte ens med). 

    Det har INTE hänt något mellan hundarna. De har knappt hälsat på varandra.

    Den här hunden triggar också dagmattens andra hundar att skälla och göra utfall. Möter man de andra hundarna utan att skällisen så är de lugna och glada. 

    Idag mötte jag, ensam, skällisen och en av de andra hundarna, en liten rackare jag nog inte sätt förut. Jag flyttade på mig, för det är trångt i porten, gick några steg upp i trappan. Såklart börjar båda hundarna skälla som galningar, och den lilla hunden springer upp och biter mig i ankeln/smalbenet (ingen fara, gick inte ens hål i pyjamasbyxorna. eh.. ja.... jag slänger sopor i pyjamasbyxor, så stäm mig). det märker inte dagmatten, som försöker prata över två skällande hundar i en port till ett höghus.... grattis, som om man hör ett skit.... det jag hör i alla fall är att hon säger att hundarna är understimulerade.

    Understimulerade?!? No shit, Sherlock..... eller i alla fall jäkligt dåligt ledda......

    Så, frågan blir väl... om hundarna är understimulerade när de är hos dagmatten, vems ansvar är det att stumulera hundarna? Dagmatten eller ägarna? Vad tycker du?


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Understimulerad hund - vems ansvar?
  • DeathByPickles

    Om jag hade dagmatte till mina hundar skulle jag bara förvänta mig the most basic. Sällskap, rastning, vatten och eventuellt mat, jag skulle abaoslut inte vilja att människan satte igång med träningsaktiviteter som spår eller trick eller någonting liknande, det vill jag göra själv!
    Att förvänta sig problemlösning är lite som att tycka att skolan ska uppfostra eleverna. 


    Men det beror naturligtvis på vilket upplägg man har med sin hundpassare. Vissa kanske vill komma hem till en slutkörd, färdigtränad hund som ligger i korgen och snosar resten av dagen liksom. ;) 

    I min mening då. Sedan måste dagmatten naturligtvis ha Kontroll på hundarna, men det är inte riktigt samma sak. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • gwynnie

    Huvudansvaret ligger ju alltid hos ägaren, men måste man ha hunden hos dagmatte för att tiden inte räcker till/hunden är ensam för mycket så finns kanske inte tid/intresse/ork att mentalt stimulera hunden på fritiden heller.

    Däremot låter det ju inte som en ideal situation att vara dagmatte med såpass mycket hundar i ett vanligt bostadshus? Nu verkar ju du hundvan men jag tänker på andra boende? Inte kul att det blir ett jäkla liv så fort skällisen får syn på dig och dina hundar. Om inte dagmatten kan hantera det beteendet på ett bra sätt så borde dagmatten ta det med ägaren. Kanske inte rätt miljö för den hunden helt enkelt?

  • Vincent Vance

    Allt handlar ju om vad man har kommit överens om med dagmatten. Jag som ägare har det yttersta ansvaret för min hunds välmående, och i det ingår att ordna med en dagmatte som kan ta hand om min hund på ett bra sätt. Om dagmatten sedan inte gör sitt jobb och alltså bryter mot överenskommelsen så gör dagmatten förstås fel. 

  • BurningDiamond

    Håller med övriga, ägaren är alltid ytterst ansvarig, sedan beror det på vad som har kommits överens.  Jag har varit med om att bara ha gått 30min promenader mitt på dagen och spendera både två och fyra timmar med hunden varje dag med motion, lek och träning (och gos).

  • Dexter dot com

    Beror ju helt vad man kommit överens om men det är ju alltid dagmattens ansvar att hålla ordning på hundarna hen ansvarar för under dagen oavsett om dom är understimulerade eller ej. Jag skulle aldrig vilja att någon tränade min hund för det sköter jag själv innan/efter jobbet och vill att hundvakten "bara" ser till att min hund kommer ut ordentligt och har sällskap men det finns förmodligen folk som tycker det är bekvämt med en trött hund så dom själva slipper engagera sig efter jobbet.

Svar på tråden Understimulerad hund - vems ansvar?