• Äldre 1 Dec 13:14
    2430 visningar
    9 svar
    9
    2430

    Katthjälp

    En granne till oss har i princip flyttat och är bara här ungefär en gång i månaden på kort besök för att ta post o liknande. De har lämnat sin katt som brukade få sova inne, den är dock van vid att vara ute väldigt mycket.

    Jag har ingen relation till dem så kan inte kontakta dem o fråga utan det jag vill veta är hur jag kan hjälpa katten. Den ser ut att ha OK hull, tappat lite, men börjar se raggig ut i pälsen och är här och jagar småfåglar vilket den inte brukade göra.

    Vad kan man sätta ut för mat som är bäst? Har tänkt att lämna öppet till värt förråd och göra nån slags bädd till den, hur mkt skydd behöver den?

    Hade gärna tagit mig an den o tagit in i värmen men kan inte pga allergi och vi bor alla långt ute på landet. Har de inte tagit den när vintern slår till så får den givetvis komma in i vår källare o få värme men vill inte gå utanför mina befogenheter heller för vad man faktiskt får göra...

  • Svar på tråden Katthjälp
  • Äldre 1 Dec 13:19
    #1
    +1

    Anmäl till länsstyrelsen.

  • Äldre 1 Dec 13:42
    #2

    Stackars kissen!! Gråter

    Är verkligen inte okej av din granne att lämna den så!! Om du ska ställa ut mat till den så är väl ett bra torrfoder att rekommendera (inget billigt som är näringsfattigt). Risken är väl att ni drar till er andra djur (som råttor m.m.) om ni ställer ut mat i förrådet..). Är katten kelig så det går att ta i den?

  • Äldre 1 Dec 13:56
    #3
    CitronTulo skrev 2017-12-01 13:42:43 följande:

    Stackars kissen!!

    Är verkligen inte okej av din granne att lämna den så!! Om du ska ställa ut mat till den så är väl ett bra torrfoder att rekommendera (inget billigt som är näringsfattigt). Risken är väl att ni drar till er andra djur (som råttor m.m.) om ni ställer ut mat i förrådet..). Är katten kelig så det går att ta i den?


    Nej hon är väldigt reserverad. Kan ju dock kanske ändra sig nu med dessa förutsättningar? Har noll kunskap om katter. Jag ska försöka locka lite på henne och köpa ett foder hos veterinären.
  • Anonym (Plåge­ri..)
    Äldre 1 Dec 14:09
    #4

    Anmäl till polisen. Som djurägare är man skyldig att se till sina katter minst 2 gånger per dygn, under en såpass lång stund att man får kollat över ordentligt så de mår bra.

    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

  • Anonym (Plåge­ri..)
    Äldre 1 Dec 14:10
    #5
    meicc skrev 2017-12-01 13:56:16 följande:
    Nej hon är väldigt reserverad. Kan ju dock kanske ändra sig nu med dessa förutsättningar? Har noll kunskap om katter. Jag ska försöka locka lite på henne och köpa ett foder hos veterinären.
    När jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar fanns det övergivna katter i grannskapet. Jag ringde en djurskyddsförening som nån dag senare kom ut och fångade in katten, som sen fick både veterinärkontroll och vård, och komma till ett stödhem (och senare adopterades bort till ett för evigt-hem).
  • Äldre 1 Dec 14:26
    #6
    +1

    Tack för tipsen alla!

    Då vet jag var jag kan vända mig och vad man faktiskt har rätt att göra. Ska hålla utkik efter den i helgen.

  • Äldre 1 Dec 14:59
    #7

    Det är lag på att katter ska ha tillsyn minst 2g/dygn och självklart ha tillgång till mat, vatten och skydd mot kyla och regn så att grannarna lämnat katten är självklart olagligt och fruktansvärt mot kattkraken. Dom har förmodligen ingen plan att hämta katten utan bara släppt ut den att klara sig själv vilket inte katter gör.
    Ställ ut mat och vatten så den inte svälter och ring Länsstyrelsen och anmäl dom för vanvård och be dom komma och hämta katten.

  • Äldre 1 Dec 18:01
    #8

    ANMÄL redan idag!

  • Äldre 1 Dec 18:35
    #9

    Vad varmhjärtad du är som bryr dig om kattens bästa! Men mitt råd är att ringa till något ställe som kan ta hand om katten, om ägaren inte vill göra det. Är det en hona så är en sterilisering viktigt, så hon inte får ungar som antingen fryser ihjäl, eller så blir det vildkatter.

Svar på tråden Katthjälp