• MR Human

    Ger du fortfarande pengar till tiggarna?

    Jag bor i en liten stad i mellersta sverige. Jag tycker mig uppleva att tiggeriet har minskat lite. Det händer faktiskt nu att man ibland reagerar när man går in på Ica för att ingen tiggare sitter där. Har dom tagit "semester" eller börjar dom ge upp?

    För något år sedan så var det mer regel än undantag att man såg att någon stannade och sa "Hej, hej" och gav en slant och önskade dom lycka till i hemlandet. Då satt det tiggare precis överallt. Dom trängdes och satt t om utanför skoaffärer och cafeér osv.

    Nu känns det som om fler och fler ignorerar dom helt och hållet! Är det bara där jag bor som det är så eller hur ser det ut hos er? Hur ser du på saken?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger du fortfarande pengar till tiggarna?
  • carlssonanna

    Ger aldrig till tiggare. De flest som sitter utanför affärerna tillhör den organiserade brottsligheten.

    Ge pengarna till Röda korset eller nått liknande om du vill hjälpa.

  • En glad tjej

    Jag bor i Malmö och här finns det fortfarande tiggare utanför mataffärerna. De säger fortfarande hej hej. Jag antar att vi Malmöbor är generösa för jag har kontakt med några tiggare och när de tjänst ihop tillräckligt med pengar åker de tillbaka till Rumänien och tar hand om sin familj. Sedan kommer de tillbaka hit igen när pengarna tar slut. Ja har köpt filtar, mat och dricka förutom att ge lite pengar då och då. Ett år köpte jag även presenter till en kvinnas barn som hon tog med hem över jul. När hon kom tillbaka nästa år var hon fortfarande lika tacksam.
    Jag tycker det är tragiskt att romerna ska behöva komma hitlockade tigga men jag har inget emot det då jag tycker de är väldigt tacksamma och trevliga.

  • En glad tjej

    Det blev fel i sista stycket, det ska stå att jag tycker att det är tragiskt att romerna ska behöva komma hit och tigga.

  • MR Human
    carlssonanna skrev 2017-12-01 14:18:26 följande:

    Ger aldrig till tiggare. De flest som sitter utanför affärerna tillhör den organiserade brottsligheten.

    Ge pengarna till Röda korset eller nått liknande om du vill hjälpa.


    Ja det vet ju dom flesta om nu men du kommer väl ihåg hur det lät 2015 - 2016!

    Man kunde inte förbjuda fattigdom!
    Romerna byggde sverige!
    Aftonbladet jämförde att det skulle vara organiserat som lika troligt som en råtta på pizzan. osv Fullt av floskler hela tiden!
  • MR Human
    En glad tjej skrev 2017-12-01 14:23:43 följande:

    Det blev fel i sista stycket, det ska stå att jag tycker att det är tragiskt att romerna ska behöva komma hit och tigga.


    Ja jag håller med. Vad tycker du att sverige ska göra åt saken?
    Ska vi fortsätta att ge en massa pengar till Rumänien som vi ger för att dom ska lösa just detta problem? Det är ju uppenbart att pengarna inte går dit dom ska!
    Tycker du att fler ska komma hit istället? Tycker du att Sverige ska bygga bostäder åt dom så att dom har nånstans att ta vägen?
  • En glad tjej

    Eftersom romer oftast är kringresande och de romer jag stött på återvänder till Rumänien tror jag knappast att de vill bo här. Så, nej, vi ska inte bygga bostäder åt dem då de vill återvända till Rumänien när de har tillräckligt med pengar.
    Romerna är bespottade oavsett var de bor så att ge pengar till deras hemländer hjälper nog föga.
    Jag har inget emot att de kommer hit och tigger, jag tycker naturligtvis synd om dem men de får inga jobb i sitt hemland.

  • Meenos

    jag ger inte bara till alla tiggare jag ser. 


     


    men det finns en person i örebro som jag vet är fattig och som lever på att panta burkar och jag hjälper honom så ofta jag kan och har råd. köper mat till honom på ica :) 

  • carlssonanna
    En glad tjej skrev 2017-12-01 14:31:02 följande:

    Eftersom romer oftast är kringresande och de romer jag stött på återvänder till Rumänien tror jag knappast att de vill bo här. Så, nej, vi ska inte bygga bostäder åt dem då de vill återvända till Rumänien när de har tillräckligt med pengar.
    Romerna är bespottade oavsett var de bor så att ge pengar till deras hemländer hjälper nog föga.
    Jag har inget emot att de kommer hit och tigger, jag tycker naturligtvis synd om dem men de får inga jobb i sitt hemland.


    Det är klart att det skulle hjälpa om de fick hjälp hemma i Rumänien istället?
    Det hjälper ju ingenting att de sitter utanför affärer i Sverige och tigger och åker hem några månader.
Svar på tråden Ger du fortfarande pengar till tiggarna?