• muscot

    Hyresvärd vill bli av med mig

    Hej,
    Min hyresvärd har skickat mig en uppsägning (ogiltig då han vill hyra ut till en annan hyresgäst som betalar mer). Jag har protesterat skriftligt och får till svar att han kommer ta det till domstol. Eventuellt om vi kan förhandla.

    Känns inte direkt jättekul att bo kvar med en hyresvärd som absolut vill bli av med mig. Undrar därför vad jag kan kräva vid en eventuell flytt? Jag trivs väldigt bra i nuläget och vill inte flytta men hyresvärden sa han kan hjälpa mig hitta en lägenhet...känns ju inte sådär jättekul att behöva flytta i februari mitt i snöslask. Ingen hiss i bygget och jag bor på tredje våningen. Sen vet jag ju inte vilken lägenhet han kan tänkas finna...Sen flyttkostnader kommer ju gå på flera tusen.

    Tacksam för inspel. Kram

  • Svar på tråden Hyresvärd vill bli av med mig
  • Bestemor

    Låt han ta det till hyresnämnden, där kommer han förlora om det du skriver stämmer.

    Sen kanske det inte blir roligt att bo kvar hos en hyresvärd som vill bli av med dig.

    Han kan ju ge den andra lägenheten till den andra hyresgästen om de båda lägenheterna är likvärdiga.

  • Mortiscia

    Låt honom ta det till domstol, han har inget att komma med. Du ska inte alls flytta någonstans så länge du inte vill. Om du trivs i övrigt så skit i hyresvärden.

  • muscot

    Ja. Det är ju där skon klämmer,
    ser att grannlägenheten ligger ute för dubbla min hyra så antar det bara handlar om pengar. Känns som om jag inte går med på detta så kommer de "sätta dit mig". Säga jag har fest/hyr ut svart/andra skäl för att kicka ut mig. Så kanske enklast att flytta? Isåfall kan jag kräva han betalar mina flyttkostnader/få ut depositionen på förskott/slippa städa vid flytt eller liknande? Jag har bott här i 1 år ochj har ju tänkt bo här i många fler..

  • muscot
    Mortiscia skrev 2017-12-02 12:56:23 följande:

    Låt honom ta det till domstol, han har inget att komma med. Du ska inte alls flytta någonstans så länge du inte vill. Om du trivs i övrigt så skit i hyresvärden.


    Jag trivs jättebra:) Problemet är att han har ingått avtal med ny hyresgäst (företag) som hyr ut till företagskunder. Så de måste i princip få bort mig.
  • Aceryou36
    muscot skrev 2017-12-02 12:58:40 följande:

    Ja. Det är ju där skon klämmer,

    ser att grannlägenheten ligger ute för dubbla min hyra så antar det bara handlar om pengar. Känns som om jag inte går med på detta så kommer de "sätta dit mig". Säga jag har fest/hyr ut svart/andra skäl för att kicka ut mig. Så kanske enklast att flytta? Isåfall kan jag kräva han betalar mina flyttkostnader/få ut depositionen på förskott/slippa städa vid flytt eller liknande? Jag har bott här i 1 år ochj har ju tänkt bo här i många fler..


    Är det av privat hyresvärd som du hyr bostaden av?
  • Mortiscia
    muscot skrev 2017-12-02 12:58:40 följande:

    Ja. Det är ju där skon klämmer,
    ser att grannlägenheten ligger ute för dubbla min hyra så antar det bara handlar om pengar. Känns som om jag inte går med på detta så kommer de "sätta dit mig". Säga jag har fest/hyr ut svart/andra skäl för att kicka ut mig. Så kanske enklast att flytta? Isåfall kan jag kräva han betalar mina flyttkostnader/få ut depositionen på förskott/slippa städa vid flytt eller liknande? Jag har bott här i 1 år ochj har ju tänkt bo här i många fler..


    Om du flyttar kan du inte kräva ett skit. Du kan å andra sidan säkert gå till hyresnämnden eller polisen själv och anmäla hyresvärden för olaga uppsägning av kontraktet? Spara all kommunikation, se till att ha allt sådan skriftligt! Mail eller sms. Då kan du säkert få hyresvärden att göra bort sig rejält, dessutom har du bevis för trakasserier om de försöker tvinga ut dig med olika medel. Även om de då försöker ljuga om fester, störningar osv är jag rätt säker på att de måste kunna komma med bevis också. Kommer det ett klagomål (via mail t ex, eller om du iaf besvarar via mail) och du vet att du inte har rört en fena den dagen så kan du lika gärna neka till skiten.
  • muscot
    Mortiscia skrev 2017-12-02 13:02:36 följande:
    Om du flyttar kan du inte kräva ett skit. Du kan å andra sidan säkert gå till hyresnämnden eller polisen själv och anmäla hyresvärden för olaga uppsägning av kontraktet? Spara all kommunikation, se till att ha allt sådan skriftligt! Mail eller sms. Då kan du säkert få hyresvärden att göra bort sig rejält, dessutom har du bevis för trakasserier om de försöker tvinga ut dig med olika medel. Även om de då försöker ljuga om fester, störningar osv är jag rätt säker på att de måste kunna komma med bevis också. Kommer det ett klagomål (via mail t ex, eller om du iaf besvarar via mail) och du vet att du inte har rört en fena den dagen så kan du lika gärna neka till skiten.
    Hyr av ett företag
  • muscot
    Mortiscia skrev 2017-12-02 13:02:36 följande:
    Om du flyttar kan du inte kräva ett skit. Du kan å andra sidan säkert gå till hyresnämnden eller polisen själv och anmäla hyresvärden för olaga uppsägning av kontraktet? Spara all kommunikation, se till att ha allt sådan skriftligt! Mail eller sms. Då kan du säkert få hyresvärden att göra bort sig rejält, dessutom har du bevis för trakasserier om de försöker tvinga ut dig med olika medel. Även om de då försöker ljuga om fester, störningar osv är jag rätt säker på att de måste kunna komma med bevis också. Kommer det ett klagomål (via mail t ex, eller om du iaf besvarar via mail) och du vet att du inte har rört en fena den dagen så kan du lika gärna neka till skiten.
    Tack:) Ska ha detta i åtanke.

    Tänkte mer om "förhandlingen". Det är ju tydligt att han vill jag ska flytta ut. Det blir en extrem kostnad för mig.
  • muscot
    Fiona M skrev 2017-12-02 13:44:42 följande:

    Hur kan hyran variera så?


    Det är restauranger och barer i omedelbar närhet. 
Svar på tråden Hyresvärd vill bli av med mig