• Amorosha

    Avliva eller inte?

    Vi har en 9-årig labrador som har haft artros sen han var liten, är tidigare opererad för det, och äter medicin. Senaste året har medicinen inte riktigt hjälpt. Han haltar och ibland kan han hoppa lite på tre ben. Han orkar bara gå korta promenader, inte över en km, då sniglar han sig fram och är väldigt halt dagen efter. Dock kan han ibland springa omkring och leka på tomten utan problem, han äter som vanligt och är glad.. Så här trött har han blivit sen förra vintern då han också hade två epilepsianfall med 8 veckors mellanrum. Riktigt obehagliga anfall där han låg på golvet och sprattlade och tuggade fradga, kissade och baksade på sig osv. På senaste månaderna tycker jag också att han luktar illa ur munnen. Vi har gått till en veterinär med honom, men har förstått att den här veterinären vill hålla djuren vid liv till vilket pris som helat om det så är konstgjord andning, han tyckte att hunden var stel i musklerna men att han inte behövdes tas bort. Litar dock inte riktigt på sen bedömningen.

  • Svar på tråden Avliva eller inte?
  • Milkway

    Ingen läkare känner din hund så bra som du som är husse/matte om du tycker att hunden lider mer än njuter så har du svaret.

    Såklart vill de att du fortsätter betala dyra kostnader för ännu mer komplikationer och att du ska återkomma med vovven som bara slussas runt, jag har gett hunden vila. (Avliva)

  • DeathByPickles

    Om hunden har levt med smärta/artros sedan den var ung och nu börjar visa allvarlig hälta borde det ju betyda att den lever med Ansenlig smärta. Det ska oftast mycket till innan våra hundar visar oss hur de mår, och om det här dessutom är en hund som varit påverkad sedan ung kan man tänka sig att det ska rätt mycket till innan den hoppar på tre ben. Särskolt när det är Med medicin. 


    Jag skulle börja planera om det var min hund, men det är bara ni i familjen som verkligen kan känna efter. När går gränsen? När en av tio dagar är en dålig dag? En av fem? En av tre? 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Milkway skrev 2017-12-03 00:01:04 följande:

    Ingen läkare känner din hund så bra som du som är husse/matte om du tycker att hunden lider mer än njuter så har du svaret.

    Såklart vill de att du fortsätter betala dyra kostnader för ännu mer komplikationer och att du ska återkomma med vovven som bara slussas runt, jag har gett hunden vila. (Avliva)


    Jag tycker att du är orättvis mot veterinärer som yrkeskårt. De jag känner är fantastiska medkännande människor som lever för att hjälpa sina patienter. De kämpar och stöttar och gör sitt bästa trots att de kämpar i movind! 
    Att det sedan finns kliniker som säljer in vissa foder eller läkemedel må vara hänt, men att påstå att de som finns på andra sidan luren och kliver ur sängen för att du ringer in och är orolig för att byrackan svalt en glasspinne mitt i natten, skulle vara girigbukar som drar ut på djurens lidande är inte rätt. Inte någonstans. 

    (Ehumm... förutom möjligtvis i USA där det blir bra TV. )
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
Svar på tråden Avliva eller inte?