• yamayam

    Svullen kind pga visdomstand - hjälp tack!

    Hej!

    Jag har ett problem.. min visdomstand har fått en inflammation som resulterat i att min kind svullnat upp, rejält. Ser ut som jag stoppat in massa bomull i ena kinden (det går verkligen inte att missa att någonting har hänt med ena sidan av ansiktet)

    Har inte överdrivet ont, det är lite svullet kring tanden men ingen direkt fara. Kan bita ihop men har svårt att gapa stort.

    Befinner mig inte i Sverige och har tandläkarskräck vilket gör att jag drar mig för att gå till tandläkarn.. är det någon som har tips på hur jag kan få ner svullnaden? Kan jag vänta ut detta eller är det tandläkarn som är nästa alternativ?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Svullen kind pga visdomstand - hjälp tack!
  • AndreaBD

    Gå till tandläkare! Det KAN bli riktigt farlig. Man vet aldrig. Det är för stor risk att försöka behandla själv på nåt sätt.

  • yamayam

    Det är väl det bästa alternativet, men känns tungt och jobbigt. Tänkte eftersom jag inte har feber eller direkt ont kanske svullnaden lägger sig så småning om av sig självt. Men får nog vända mig till tandläkarn imorgon och hoppas att det blir någorlunda smärtfritt, både fysiskt och för plånboken

  • EpicNurse

    Diklofenak eller Ibuprofen är det mest effektiva receptfria för att dämpa inflammation


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • yamayam

    Tog en ibuprofen igår och upplevde att svullnaden gick ned något, men bokat in mig till ett akut tandläkarbesök nu för svullnaden har även gått ner vid halsen.. hoppas att det blir bättre idag, väldigt trött på att få oroliga blickar och inte kunna gapa ordentligt!

Svar på tråden Svullen kind pga visdomstand - hjälp tack!